Må Eheims luftpumpe henge?

Har i lengre tid kjørt med en bråkebøtte av en luftpumpe, men har nå endelig fått tak i en Eheim 100. I bruksanvisningen står det at den skal henges på veggen litt over vannflaten, men jeg vil helst ha den stående i skapet under akvariet. Er det noen som har prøvd dette med noen negative konsekvenser eller kan jeg trygt plassere den der? Jeg bruker selvfølgelig tilbakeslagsventil.
Inaktiv bruker
Jeg er langt fra sikker, men tror dette har noe med at vannet kan følge slangen og havne inni selve pumpen om du løfter brusesteinen opp fra akvariet..
Pffft, de pumpene der har jeg plassert akkurat der det passer meg. På gulvet også. Har aldri tenkt på at de "skal" henges opp en gang
Noen ganger har jeg hengt dem opp, men det har vært fordi jeg ikke hadde lang nok slange til at den kunne stå på noe annet

Så sett den der du vil, og bra du har husket tilbakeslagsventil (selv om jeg har hørt at de kan være upålitelige...)
Det spiller ingen verdens rolle hvordan pumpa plasseres. Fordelen med å henge den etter gummi-øyet er at dette vil gi minimalt med vibrasjonsstøy.

Om en spanderer en tilbakeslagsventil på slangen, kan en også sette pumpa under karet, uten fare for at vann går ned slangen ved driftsstans.
Tusen takk for raske svar

Siden jeg bare kjører luft på natta så har jeg "driftstans" hver morgen Tar likevel sjansen og krysser fingrene for at ventilen holder. Det er heldigvis et lite stykke fra vannflaten til den øverste bøyen på luftslangen så hevertrisikoen er forholdsvis liten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap