Golden har lagt egg på en ugunstig plass, hva gjør jeg?

min Labidochromis caeruleus (Golden) har lagt egg i en diger grop som den har gravt frem selv , dette er under en grop der den vokter over dem , har noen Ancistruser,2 stk panseråler og et par knurremaller sammen med disse Ciklidene så jeg vil ikke at den skal yngle der (vil selvfølgelig beholde dem) .... hvordan skal jeg gå fram med dette , har et 60 L akvarium som står tomt , noen tips/råd , hvordan/hva jeg skal gjøre med dette ????


alt motar jeg med takk ...


Har aldri hørt om Malawier som legger egg i groper da,de er jo munnrugere og har da eggene i munnen sin.
Er nok redd de vil bli spist hvis de blir liggende der.
Tror nok eneste håpet må være å ta eggene over i 60 literen og plassere de foran utblåsingen på pumpen evt. sette en luftestein nedi til de så de ikke mugner.
Ikke vet jeg om det vil fungere men det er kanskje verdt å prøve.
Men følg litt med og se om hun ikke tar de inni munnen først
Inaktiv bruker
Denne fisken legger ikkje egg i en grop... Så det må være noe annet som har lagt eggene i akvariet ditt..

Eventuelt så har du en mindre smart golden som har missforstått hele greia.. Og har ikkje plukket opp eggene... Vet ikkje om dette går ann?
Inaktiv bruker
Kansje du kan lage en slite over alt som er i akvariet ditt?
Marte L
Denne fisken legger ikkje egg i en grop... Så det må være noe annet som har lagt eggene i akvariet ditt.. Eventuelt så har du en mindre smart golden som har missforstått hele greia.. Og har ikkje plukket opp eggene... Vet ikkje om dette går ann?


Nei det går nok ikke. Hannen befrukter eggene i hunnens munn. Og hun slipper ikke de før etter minst 21 dager. Da likner de ikke mye på egg....

Du skal treffe rimelig tilfeldig hvis du skal finne egg i akvariet. De kommer fort i munnen.

og den øreålen din...ja den lever på levendefòr...ville vel flyttet den hvis jeg skulle ha yngel.

Hvis du ser dobbelthake på Golden hunnen din kan du flytte den over i 60 literen. LA henne gå der til hun har spyttet og flytt henne tilbake.

Bare ta det rolig. Har de først ynglet kommer det igjen. Den beste oppskriften er friskt og rent vann hver uke. Stort vannbytte med kaldt vann hver 4 uke (ikke sånn at du tar livet av dem men slik at det synker til ca 22-23 grader totalt sett). Så forer du med et litt kraftig for som f.eks. artemia (jeg bruker for enkelhetsskyld frossen artemia). Da får du garantert lek igjen.
Noen par trenger 2-3 ganger før de får det til. Andre klarer det aldri.

Golden er ikke av de vanskelig. Husk bare at Malawi (som mange andre akvariefisker) ikke leker under dårlige vannforhold. Mye oksygen, høy Ph, gjerne hardt vann og lite forurensing hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap