- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Menyforslag?
Menyforslag?
Iløpet av denne/neste uke skal jeg gradvis begynne å sette fisker i akvariet, lurer på hva de liker av snack for å variere kosten litt.
Har fått med meg at agurk pleier å slå an og rekeavfall, reken tar jeg selv
Artemia, liker de det?
Og ikke minst noe de ikke skal ha?
Om ph testen stemmer kommer det 7 guppy, 3 black molly og 6 otto.
Algetabletter til ottene regner jeg med? Isåfall hvor ofte, hvilken type anbefales?
Har fått med meg at agurk pleier å slå an og rekeavfall, reken tar jeg selv
Artemia, liker de det?
Og ikke minst noe de ikke skal ha?
Om ph testen stemmer kommer det 7 guppy, 3 black molly og 6 otto.
Algetabletter til ottene regner jeg med? Isåfall hvor ofte, hvilken type anbefales?
Postet 11.09.07 kl 23:38
Med denne fiskesammensettingen ville jeg hatt hovedvekt på grønnfôr, og mygglarver.
Forslag til meny:
Mandag: Tørrfôr av grønt, f.eks Tetra Phyll
Tirsdag: Røde mygglarver. Bunntabletter til ottoene. 50\50 JBL Novo Pleco og JBL Tabis
Onsdag: Hjemmelaget rekemix, med 50% reker.
Torsdag: Ikke noe mat på krabatene.
Fredag: JBL Novo flak, evt JBL JBL Gala. Tabletter til ottoene
Lørdag: Frossne artemia, sorte mygg, hvite mygg. Varier.
Søndag: Rekemix.
Gi ett par tabletter til ottoene, mer enn dette trenger de ikke
Forslag til meny:
Mandag: Tørrfôr av grønt, f.eks Tetra Phyll
Tirsdag: Røde mygglarver. Bunntabletter til ottoene. 50\50 JBL Novo Pleco og JBL Tabis
Onsdag: Hjemmelaget rekemix, med 50% reker.
Torsdag: Ikke noe mat på krabatene.
Fredag: JBL Novo flak, evt JBL JBL Gala. Tabletter til ottoene
Lørdag: Frossne artemia, sorte mygg, hvite mygg. Varier.
Søndag: Rekemix.
Gi ett par tabletter til ottoene, mer enn dette trenger de ikke
Postet 12.09.07 kl 00:39
Postet 12.09.07 kl 09:21
Postet 12.09.07 kl 17:36
Postet 13.09.07 kl 22:53
Postet 13.09.07 kl 23:36
annen sammensetning
nå gikk ikke det helt som planlagt, bare nesten
Fiskesammensetningen blir istedenfor 3 guppy, 9 kileflekkrasbora og 5 otocinclus.
Noen andre ting jegt bør tenke på da ift kileflekkene?
Hvor mye av kokte erter og agurk kan de få uten at det blir for mye?
Fiskesammensetningen blir istedenfor 3 guppy, 9 kileflekkrasbora og 5 otocinclus.
Noen andre ting jegt bør tenke på da ift kileflekkene?
Hvor mye av kokte erter og agurk kan de få uten at det blir for mye?
Postet 26.09.07 kl 13:58
Moccanå gikk ikke det helt som planlagt, bare nesten ;-) Fiskesammensetningen blir istedenfor 3 guppy, 9 kileflekkrasbora og 5 otocinclus. Noen andre ting jegt bør tenke på da ift kileflekkene? Hvor mye av kokte erter og agurk kan de få uten at det blir for mye?
Tips noen?
Spiser guppyene også erter eller der det kun for ottoene?
Postet 02.10.07 kl 00:06
Mine guppy, tetra, og til og med regnbuecikliden forsyner seg av de moste, frosne ertene som jeg fjerner skallet på først Ottoene og guppyene foretrekker squash fremfor agurk her hos meg. Jeg kjører en teskje gjennom midten av en tykk skive slik at den synker. Skjemmer dem bort og fjerner skallet først
Når det gjelder mengde så gir jeg bare en ert på deling til alle de "vanlige" fiskene i karet. Til mallene gir jeg en skive squash eller 4-5 erter, en eller to ganger i uken, like før lyset slukkes. Her fjerner jeg bare skallet på ertene, men moser dem ikke. Hvis det er noe igjen dagen etter så fjerner jeg dette.
Kileflekksrasbora kjenner jeg dessverre lite til så her må noen andre svare deg
Når det gjelder mengde så gir jeg bare en ert på deling til alle de "vanlige" fiskene i karet. Til mallene gir jeg en skive squash eller 4-5 erter, en eller to ganger i uken, like før lyset slukkes. Her fjerner jeg bare skallet på ertene, men moser dem ikke. Hvis det er noe igjen dagen etter så fjerner jeg dette.
Kileflekksrasbora kjenner jeg dessverre lite til så her må noen andre svare deg
Postet 02.10.07 kl 11:02
Nå fikk jeg ikke tak i artemia, var tomt i dyrebutikken, så det ble røde mygglarver i stedet.
Ikke alle fiskene er på plass enda, venter noen uker til før ottoene flytter inn.
Har nettopp puttet oppi litt agurk, foreløpig har de ikke hverken guppyne eller kileflekkrasboraene skjønt poenget....
Ser denne menyen grei ut?
Mandag Røde mygglarver
Tirsdag Flakfor & tabletter til ottoene
Onsdag Rekemix
Tordag Matfri
Fredag Flakfor & tabletter til ottoene
Lørdag Flakfor
Søndag Agurk, evnt erter
Edit: takk for gode tilbakemeldinger Tante Astid
Ikke alle fiskene er på plass enda, venter noen uker til før ottoene flytter inn.
Har nettopp puttet oppi litt agurk, foreløpig har de ikke hverken guppyne eller kileflekkrasboraene skjønt poenget....
Ser denne menyen grei ut?
Mandag Røde mygglarver
Tirsdag Flakfor & tabletter til ottoene
Onsdag Rekemix
Tordag Matfri
Fredag Flakfor & tabletter til ottoene
Lørdag Flakfor
Søndag Agurk, evnt erter
Edit: takk for gode tilbakemeldinger Tante Astid
Postet 07.10.07 kl 15:46
Endret: 07.10.07 kl 15:48
Veldig mange opplever noe frafall på otto de første ukene etter innkjøp. Det finnes en teori (som jeg fant på nett for 2 år siden, men ikke finner igjen) om at dette kan skyldes at de har fått så lite næring etter fangst, transport og algefrie butikk-kar at de brukt opp alle reserver. Siden alger har lite næring og fiskene må være mye i aktivitet for å få i seg nok, forbruker de mer energi enn de får i seg gjennom maten med det resultat at de stryker med.
For å bøte på dette anbefaler jeg at du de første 10-15 dagene gir ottoene tabletter hver dag, og da gjerne av de som ikke bare er vegetabilske, men også inneholder litt protein. Fjern det som ikke er spist i løpet av natta og gå gradvis ned til ønsket mengde.
Jeg har kjøpt ottoer i flere omganger og aldri mistet noen de første par månedene selv om en del har falt fra i sykdom og ulykker etterhvert. Mulig det er tilfeldig, men jeg har altså matet de godt den første tiden.
For å bøte på dette anbefaler jeg at du de første 10-15 dagene gir ottoene tabletter hver dag, og da gjerne av de som ikke bare er vegetabilske, men også inneholder litt protein. Fjern det som ikke er spist i løpet av natta og gå gradvis ned til ønsket mengde.
Jeg har kjøpt ottoer i flere omganger og aldri mistet noen de første par månedene selv om en del har falt fra i sykdom og ulykker etterhvert. Mulig det er tilfeldig, men jeg har altså matet de godt den første tiden.
Postet 07.10.07 kl 17:39