Forskjell på corydoras julii og trilineatus

Hvordan ser man egentlig forskjellen på corydoras julii og c. trilineatus?
Sitat fiskebasen:

Corydoras julii blir ofte forvekslet med og solgt som C. trilineatus.
C. julii er imidlertid ikke like vanlig som C. trilineatus.

Forskjellen ser man lettest ved å se på mønsteret på hodet;
C. julii har prikker på hodet,
C. trilineatus har stripete "linjer" ("hjernemønster").

Etter det jeg har lest, er det bare halve sannheten, ettersom det finnes flere varianter av trilineatus, inkludert noen med prikkete hode. Så det alene er ikke nok til å skille dem fra hverandre. Dessverre vet jeg heller ikke hvor de kommer fra (har overtatt 2 i dag), noe som er den viktigste måten å vite hva det er (etter det jeg har lest).
Da var dette en god annledning til og se i Cory boka.

Sitat Identifying Corydoradinae Catfish

Dette står under Corydoras Julii.

Often confused with the similar Corydoras Trilineatus from the upper Rio Amazonas drainage. Corydoras Julii comes from the upper Parnaiba system and obviously also from the lower Amazonas drainage, Rio Para system.

Sitat slutt

Andreas

Studèr noen sikre bilder av C. julii, så ser man etterhvert at de jevnt over og uten tvil består av prikker Runde, helt runde, og jevne små prikker over alt.

C. trilineatus derimot, de variantene som får folk til å tvile, har ikke jevne, og helt runde prikker. Prikkene er "dratt ut" og kan se avlange ut, ujevne, halvt strek og halvt prikk.
Stort sett har de linjemønster på hodet, men den gjengen jeg nå har, er "beprikket" med den type prikker jeg beskriver ovenfor. Variasjoner fra fisk til fisk også, men det er nok til å få enhver til å tvile.

Det jeg imidlertid har lest, er at når du (hvis du) endelig får en ekte Corydoras julii foran deg, så er du ikke i tvil overhodet lenger. Da ser man det straks.

Er du i tvil, er det sannsynligvis C. trilineatus.
Er den oppdrettet i fangenskap, er det sannsynligvis C. trilineatus

Imazo (svensk grossist som leverer til Norge) leverer C. trilineatus i tusentall til zoobutikker og kaller dem konsekvent for C. julii... bedragere! De påstår hardnakket at det er det. Da jeg ba Aquamanias om å be dem dobbeltsjekke at det var riktig art, hadde de svart noe i stil med at "Disse oppdretter vi i tusentall, så vi vet da hvilken fisk det er!"

Da visste jeg jo at det ville bli levert feil art, og ikke C. julii...For det utsagnet er jo en garanti for at det IKKE er C. julii, ettersom det ikke er noen registrerte oppdrettsrapporter fra disse i fangenskap....!
Tusen takk, Mona. Da er det nok trilineatus de to jeg har overtatt i dag. Jeg synes prikkene ser avlange ut. Og de kan glede seg over snart å få en liten stim å høre til i ;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap