Store endringer i et akvarium som er igang. Bl.a. pumper og bakgrunn.

Jeg har i dag kjøpt et gammelt, rart, e-heim innvendig filter. Jeg hadde tenkt å sette opp dette ved siden av det innebygde Juwel-filteret i pestkaret mitt. Men det er det ikke plass til. Det er heller ikke plass til å sette det inn i stedet for Juwel-filteret. Det som må til er at Juwel-filteret må ut, og at jeg også må skjære ut deler av bakgrunnen.

Jeg har to spørsmål. Hvordan effekten av et innebygd Juwel-filter til en 180-liter er (gammel modell)? Sammenlign dette med filteret jeg nå har kjøpt. Det blir drevet av en sirkulasjonspumpe som pumper 1000 l/t. Når det gjelder filtermediene i de pumpene, er E-heimpumpa langt å foretrekke.

Hvordan i all verden skal jeg greie å få satt inn dette filteret i et akvarium som allerede er i gang. Gammel pumpe må ut. Det samme må den ene bakgrunnen. Deler av bakgrunnen må settes tilbake i akvariet, mens delen som jeg skjærer av, må silikoneres til pumpa (for å få det til å se noenlunde ok ut - pumpa er et digert drog). Festene til pumpa må også silikoneres fast til akvaret. For øvrig er jeg ikke en gang sikker på beste måten å kappe opp bakgrunnen på - jeg har aldri gjort det før.

Jeg skjønner at akvariet må tappes ut av, og fiskene må ut. Men jeg er helt blank på dette, og trenger råd angående hvordan jeg skal gjøre dette på best mulig vis. Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal gjøre av fiskene. De er tross alt mange og ganske store. Råd og tips tas imot med takk!
Dette problemet har egentlig løst seg, ettersom jeg nå har fått tak i en utvendig pumpe jeg skal ha der i stedet. Men spørsmålene jeg stilte, vil jeg gjerne ha svar på likevel, slik at jeg kan lære av det, eller hvis det skulle dukke opp lignende problemer seinere. Jo mer kunnskap man kan suge til seg, jo bedre
Det er litt vanskelig å sammenligne juwelfilteret med ett ukjent filter
Personlig syntes jeg at i ett kar med denne størrelsen, er det kun tilstrekkelig store utvendige som duger (eheim 2026 eller bedre).

Å tukle med bakgrunner, det er noe en gjør i ett tomt kar Dels for å kunne jobbe effektivt, men også for å kunne rense før liming, for å unngå for mye eddik-syre i karet etc.

Selv ville jeg fordelt fiskene i 30L vinbøtter bortetter gulvet. Du berger da masse av vannet, og trenger ikke å styre så mye med justering av vannverdier for å unngå stressrelaterte problemer etter re-introduksjon av fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap