Er ikke JBL ProFlow maxi mulig å justere?

Jeg tror jeg har gjort et bomkjøp...
Skulle ha et svampfilter som ikke er drevet av luftpumpe, og kanskje bruke den til å drive et bakgrunns-filter bestående av blåsvamp-terninger i et kar.

Kjøpte derfor JBL Proflow Maxi 750. Og denne har en sirkulasjon på hele 670 liter/time. Jeg trodde den var justerbar, slik som f.eks. Sera sirkulasjonspumpene mine og Eheim Compact, så jeg kunne justere ned "trøkket".
Men uansett hvordan jeg vrir og vender på den, finner jeg ingen justering.

Kan ikke disse pumpene justeres?

Jeg prøvde den i dag, ved å sette den på ene kortveggen i 250 literen. Tenkte jeg kunne begynne innkjøringen av svampen på den nå, mens jeg venter på bakgrunnen til 180 literen.
Og fyttekatta som den blåste! Det skjøt ut en orkan av tuten på den, og guppyene flakset veggimellom i karet. Jeg fikk helt sjokk og kastet meg over stikk-kontakten og rev den ut igjen. Blekenebbete fisk stirret forskrekket tilbake på meg gjennom glasset.
Den der setter jeg ikke i gang en gang til før jeg vet om den kan justeres... jeg fordrar ikke for høy sirkulasjon i akvariene mine, for da får jeg alltid penselalger! Og dessuten liker ikke fisken jeg holder det.



[External Image]
Dette ser jo mistenkelig ut som samme pumpe som Aquarium System sine Maxi-Jet pumper... Tror kanskje det er en felles "no-name" produsent inne i bildet..
Har ihvertfall mange av maxi-Jet pumpene og det er ikke justering på de... Annet enn justeringen en får ved hjelp av mengden blåsvamp da..

Mvh Asle
Hvem som har kopiert hvem er ikke godt å si, men det ser akkurat ut som en maxijet, med JBL-klistremerke

Disse pumpene er ikke justerbare, desverre. Men 670L\t i ett kar på 250L, det er ikke mye vannbevegelse Forsøk å rette strålen annerledes, mot ett glass, på skrå oppover, eller mot en rot.
Har selv 780L\t i det ene 63L rekekaret, uten at noen flyr avgårde
I ett av rack-karene har jeg en Mp 1200 og en 2026 på fullt trykk, uten problemer

Pumpa di er forøvrig helt identisk med Maxijet MJ 750, til ca 200.- Vet ikke hva du måtte ut med for JBL-innpakkninen?
Tja, da får jeg kanskje gi den et forsøk. Jeg kan teste den i 180 literen, bak bakgrunnen.

Husker ikke hva jeg ga for den, kjøpte den sammen med mye annet i en bestilling fra Tyskland.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap