Kan hvit prikksykdom ramme bare èn fisk?

Heisann alle sammen! Håper på litt hjelp fra dere erfarne akvarister.
Jeg kjøpte en Black Ghost (Afrikansk knivfisk) for 2 dager siden. Jeg merket når jeg kom hjem at den hadde noen hvite prikker på kroppen. Men den oppførte seg helt fint, var veldig aktiv, spiste osv. Jeg tenkte at det kanskje bare var stresset pga nytt akvarie osv. Nå 2 dager senere, har den enda de hvite prikkene, men ingen av de andre fiskene har noen tegn på at de har blitt smittet av parasitten. Jeg kjøpte en pakistanbotia sammen med knivfisken, (de kom fra samme kar i dyrebutikken), og den er helt fin. Kan det være noe annet som feiler knivfisken min? Er det mulig at bare èn fisk blir angrepet av prikksykdommen? Håper på raskt svar.

Mvh Maria
Av det jeg har hørt så får ikke fisker som har hatt hvitprikk før dette igjen. Så det kan godt hende at pakistanbotian har hatt hvitprikk før.

Mvh Linka
Linka
Av det jeg har hørt så får ikke fisker som har hatt hvitprikk før dette igjen.
Dette er en myte som er fullstendig feil

Og ja, en enkelt svært svak fisk kan ha utbrudd av hvitprikk uten at annen fisk har symptomer. At en enkelt fisk har symptomer, kan også bero på at det ennå ikke er tilstrekkelig mange frittsvømmende parasitter i karet.
Frank Angell
[QUOTE=Linka]Av det jeg har hørt så får ikke fisker som har hatt hvitprikk før dette igjen.
Dette er en myte som er fullstendig feil
Og ja, en enkelt svært svak fisk kan ha utbrudd av hvitprikk uten at annen fisk har symptomer. At en enkelt fisk har symptomer, kan også bero på at det ennå ikke er tilstrekkelig mange frittsvømmende parasitter i karet.

Flott å få vite hva som er sant. Er tydeligvis ikke at man kan stole på alt de sier i dyrebutikken.

Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap