Tror Gullfisken min har bukvannsott :-S

Jeg tror den ene Gullfisken min har fått bukvannsott. Den begynner å bli ganske tjukk og oppfører seg merkelig. Den står bare i ro og gaper. Den bruker vanligvis å svømme rundt i hele akvarier for å lete etter mat.

For en stund siden mista jeg en annen Gullfisk, den døde av bukvannsott. Kan den som døde ha smittet denne Gullfisken?

Tenkte å prøve å medisinere, men skal jeg flytte Gullfisken for å gi medisin, eller må jeg medisinere hele akvariet? (375 literen)

Takker for svar

Hilsen Malin
Bukvannsott kan smitte, men det er meget skjelden.
Det er forøvrig vanligere at kaldvannsfisk får så kraftig forstoppelse at det ser ut som bukvannsott, en faktisk bukvannsott.

Det er i hovedsak feilernæring som gir slike problemer. Gullfisk er avhengi av fiberrik kost.

Om det er bukvannsott, er det for seint behandle om buken er begynt å ese ut...
Men er det for seint?

Jeg er ikke sikker på om den har begynt å ese ut, for den kan godt bare være litt tjukk. Den er ikke så veldig tjukk, den har bare litt rund mage.

Går det ikke an å redde denne nydelige fisken?

Men hva om det bare er forstoppelse? Kan den reddes da?

Foressten, hvordan ser en hostene fisk ut? :P
I dag har Gullfisken lang, tynn avføring. Går det ikke an å redde den?
Om den kan reddes eller ikke kommer helt ann på hva som feiler den, og hvor langtkommet sykdommen er.
Les om de ulike stadiene av bukvannsott i sykdomsartikkelen. Er det stadie 2 kan det være for sent, er det 3 eller 4, er det for sent.

At fisken driter hvitt, er ett tegn på at tarmfunksjonen ikke er velfungerende.
Jeg ser slett ikke bort i fra at det kan være forstoppelse, siden du ikke nevner noen av de andre klassiske tegnene på bukvannsott.

Forstoppelse kan noen ganger løse seg selv, noen ganger trenger fisken hjelp, og noen ganger går det til der du vet...
Det eneste du kan gjøre for å hjelpe fisken er å tilsette magnesiumsulfat (MgSo4) i vannet. En strøken teskje pr 9L vann skal ha effekt. Den ene gangen jeg prøvde dette på en gullfisk, hjalp det ikke noe.
Siden MgSo4 påvirker hardheten på vannet, kan denne kuren med fordel tas utenfor karet.

Du bør imidlertid ta en vurdering av kostholdet til fisken, slik at slike tilfeller i størst mulig grad kan unngås
Lang tynn avføring og tykk mage kan også være et symptom på overforing Prøv å redusere formengden litt, gullfisk stopper ikke å spise når de er mette de spiser til det er tomt og enda litt til.
Tar jeg feil her, eller kan forstoppelse hjelpes av med hvis man forer med levende artemia?
Spørsmålet er vel også om fisken klarer å ta til seg disse...
Aggi
Tar jeg feil her, eller kan forstoppelse hjelpes av med hvis man forer med levende artemia? Spørsmålet er vel også om fisken klarer å ta til seg disse...

Artemia benyttes en del til å rense ut tarmen på fisk, spesielt etter behandling mot tarmparasitter.
Hvorvidt de har effekt på forstoppelse kjenner jeg ikke til, men det er vel ikke usannsynlig at det er gunstig - når proppa har løsnet
Nå har Gullfisken bodd i en 54 liter alene i 3 dager. Den skal få sin siste dose medisin i kveld. Den ser mye bedre ut nå. Og den har normal avføring og spiser som en gris.

Tror den begynner å bli bedre nå

Hvor mange dager burde Gullfisken bo i 54 literen, før den flytter tilbake til 375 literen?

Men når vi fanget den, tror jeg han skvatt. For det kom noe sånn hvit greier ifra den, hva kunne det ha vært? Kan det være at det er en gutt, også er det det den bruker for å befrukte egg?

Takker for svar
Kan være at den gjorde fra seg litt når dere fanget den. Er ikke helt uvanlig at de driter på seg i sjokk

Hva har du behandlet med her? Magnesiumsulfat?
Siden fisken nå høres frisk og rask ut, ville jeg satt den tilbake til sine gamle trakter
Jeg har bare gitt eSHa 2000, i tre dager. Også har den fått Wardley reketabeletter
Ingen av delene skulle hatt nevneverdig effekt på en forstoppelse, eller en solid bakteriell infeksjon for den del.
Antar at fisken har løst dette av seg selv

PS: Rekepellets er ikke ett velegnet fôr til gullfisk. Om du bruker mye av dette, kan dette i seg selv gi både bukvannsott og forstoppelse.
Så Gullfisken burde ikke spise reketabeletter?
Hva burde jeg gi den da? Det er en ganske stor fisk..
Malin.P
Så Gullfisken burde ikke spise reketabeletter? Hva burde jeg gi den da? Det er en ganske stor fisk..

Gullfisk bør ete fôr som er beregnet for gullfisk.
Blandt annet Tetra her flere ulike varianter av gullfiskfôr.
Mener du sånne små kuler? Den spiser ikke det, for det flyter.. Noen ganger tar den algetabelettene også :P
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap