Kirsebærreke -merkelig oppførsel

Kirsebærreka mi har oppført seg veldig merkelig de siste dagene, den sitter stortsett på samme plass kjempelenge, det er ofte snakk om 1-2 dager.. Jeg tror kansje den går med egg fordi det hvite på nakken har strakt seg nedover ryggen dens og den ser tjukkere ut ved magepartiet.. Har mistet en biereke for ikke så lenge siden, så jeg begynner å lure på om det er noe som er alvorlig galt her..
kansje den er ensom og dagdrømmer om en kjekk reke-mann :o
Hvis reka går med egg så ser du det godt under magen :o)
Der henger de til de klekker.
Kirsebærreke-hunner har alltid egg i nakken når de er voksne eller kjønnsmodne. Der sitter de inntil den dagen de bestemmer seg for å pare seg med en hann. Da befruktes eggene, og først da "vandrer" eggene fra nakken og ned under buken, mellom bena, på bakkroppen på reka. Der henger de og dingler mens de modnes, til de klekkes noen uker senere.

Jeg pleier å sammeligne dette med egg i nakken hos hunnrekene med oss kvinnelige akvarister JEG har for eksempel også alltid egg i buken, de er der hele livet inntil jeg bestemmer meg for å bruke dem Hittil i livet har jeg bare "brukt" et eneste egg av alle mine hundre egg, og det resulterte i at jeg har et barn
Resten av eggene mine blir det aldri noe av Det har jeg bestemt (he-he).

Slik er det også med Kirsebærreke-hunnene. Har du ingen hannreke den kan pare seg med, vil eggene bare ligge der i nakken på henne. Kanskje flekken forandrer seg etterhvert som hun vokser, men den blir ikke noe yngel.

Du skriver "kirsebærreka mi", og da tolker jeg det litt som om du kun har denne ene kirsebærreken i karet ditt?

Vil også nevne at reker ofte har en liten periode der de sitter en del i ro rundt skallskifte. Særlig rett etter skallskiftet, da er de myke i det nye skallet og må vente til det nye hardner igjen. Da føler deg seg sårbare, så de forsøker å gjemme seg eller trekke seg unna til et rolig sted mens de venter.
Her er et bilde av en hunnreke med befruktede egg som snart klekkes. Det er ikke kirsebærreke akkurat denne, men en rød krystallreke, men det er samme forplantningsmetode for begge arter.

Kirsebærrekene mine har gule egg, men denne krystallreka har mørkrøde egg. Det er de runde "kulene" du ser under buken hennes.

[External Image]

mona o, har kirsebær rekene lett for å parre seg? eller kan de være noen stae skapninger?
De har veldig lett for å formere seg, ja Nesten for lett...he-he!
Mine formerer seg å mye at jeg av og til må tynne ut kraftig for at de ikke skal overta akvariene helt

Spesielt i 98 liters akvariet mitt med Corydoras panda, der det er en del javamose også, så kryyyyyr det av dem. Synes ikke det er lenge siden jeg håvet ut minst 200 reker og solgte dem (to ganger i sommer), men nå er det pinadø like mange igjen...

Må legge til at Corydoras IKKE spiser rekeyngel, siden de ikke får tak i dem. Corydoras lever på bunnen. Men alle andre fisk, tetraer og ciklider, spiser alle rekeyngel de får tak i. I de akvariene jeg har de største, voksne kirsebærrekene så klarer ikke Apistogrammaene og tetraene og spise de voksne, men det dukker aldri opp rekeyngel der. De blir spist.

Satte inn en hel horde med kirsebærreker i 250 literen for en stund siden, men der er det guppy og to Apistogramma ciklider. Nå er så godt som alle rekene borte...
mona o
Men alle andre fisk, tetraer og ciklider, spiser alle rekeyngel de får tak i. I de akvariene jeg har de største, voksne kirsebærrekene så klarer ikke Apistogrammaene og tetraene og spise de voksne, men det dukker aldri opp rekeyngel der. De blir spist. Satte inn en hel horde med kirsebærreker i 250 literen for en stund siden, men der er det guppy og to Apistogramma ciklider. Nå er så godt som alle rekene borte...

Hm... dette var ikke helt det jeg ville høre, menmen.
Jeg har nemlig to mindre kar (60 og 70 liter) hvor det skal gå (når all omrokkering er ferdig) hver sin trio med apistogramma (borelii og norberti). Jeg hadde håpet på å putte noen kirsebærreker oppi der for javamosen ser ikke ut i disse karene, men det er vel ikke noen god ide da?
Hvis det er veldig mye mose og tette plantebuskas, vil nok rekene kunne klare å stikke seg unna. Men det må være mye, ikke bare en liten moseklatt her eller der.

I den 128 literen jeg nevnte ovenfor, har det grodd helt vilt de siste månedene. Flyteplantene har kuppet hele karet snart, med laaaange røtter som henger omtrent helt ned til bunnen og danner en skog. NÅ har plutselig rekene klart å formere seg Det har ikke vært så mye planter der tidligere (jeg har vært litt hard med lukinga før...), så først greier altså kirsebærrekene å formere seg raskere enn ciklidene greier å ta dem.

Tenkte på akkurat det der med at rekene greier å formere seg der tidligere i dag faktisk, jeg stod og spekulerte på hvordan jeg skulle få til et vannbytte der i dag når tetraene (Pyrrhulina zigzag) har to kull med ørsmå yngel som cruiser sakte rundt i overflaten. Da så jeg samtidig en hel del reker og tenkte at "jøss, er det blitt sååå mange av dem?"

Litt latskap fra min side og manglende luking i en lang periode har altså medført visse fordeler Både fiskeyngel og reker har plenty av gjemmesteder nå.

Ulempen med det hele er at dverg-sverdplantene jeg har på bunnen nå lever i skyggen... det liker de dårlig og blir gulere i fargen. Det er derfor jeg har vært så hard på lukinga i flyteplantene før, for å gi bunnplantene lys nok.
Takk for svar. Da må jeg definitivt vente en god stund før jeg slipper reker oppi karene til apistogrammaene. De har det fint sammen med coryene bare jeg som synes javamosen ser helt skrekkelig ut, men fiskene ser ikke ut il å bry seg videre
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap