halogenlamper ?

går det an å bruke halogenlamper til akvarier ? eller leverer disse feil bølgelengde??

Er det best med metallhalogen vanlig halogen lysrør eller noe annet! ???

Hvor mage Kelvin også vidre er anbefalt?


Kort og greit hva kan man bruke og hva skal man ungå??
jeg har lest at koraller trenger lys med høy Kelvin 10-12tusen! og at man bare får opp til 6500 i vanlige butikker til en vanlig pris! En av fodelene med deisse i tilegg til at korallene trives er at det ikke vokser så mange alger........ kan noe av dette brukes i ferskvann??
En vanlig halogenpære leverer lys fra ca 1900 til ca 2700K. Dette er alt for lav fargetemp for ett akvarie.
Det finnes enkelte halogenpærer med dagslysfarge, men disse er vanskelig å få tak i.
I tillegg leverer halogen, som andre glødelamper, mer varme enn lys.

Metallhalogen, eller HQI som vi kaller det, leveres i noen få fargetemperaturer. Dette er meget intenst lys, som gir et spesielt lys i karet. Det er få som benytter dette til ferskvann, men det kan fungere.

Det beste er uten tvil å velge lysrør. Her får du mest lys for hver W du betaler for (det er vel ikke du som betaler strømmen, men nevner det likevel).
I tillegg finnes det ett enormt utvalg av rør i T8-standar. Det finnes ikke andre former for lys som der en kan variere så mye.

Til ett ferskvannskar, vil jeg anbefale å holde seg noenlunde til daglysetterligning, altså en K mellom 5700 og 6700.
Det er riktignok en del høykelvinsrør som er helt kanonbra, f.eks Hagen Power-glo på 18000K.

Hagens lysrør er med noen unntak, meget gode.
Det vanliste røret å benytte er Life-gloII, som er ett dagslysrør.
Dette kombineres gjerne med Sun-glo, der en trenger\ ønsker ett noe varmere lys.
Er det planter som er i fokus, kjører en gjerne røret sammen med Flora-glo.
Røret jeg nevnte over, Power-glo, gir ett relativt kjølig lys, men gir på tross av sin høye K meget god planteveks.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap