Hvitprikk, hvilken kur anbefales?

Jeg har ett kar med guppy,sverdragere og 8stk L-201 og nå ser jeg at sverdragerene er fulle av hvite prikker skal jeg kjøre på med medisiner eller skru opp temperaturen eller er det noen andre måter som er mere og annbefale???
Jeg er litt usikker på hvor godt malla vil trives i temperatur på over 32`C. Det kan gå bra, men det kan gå til der du vet...

Det samme gjelder for de fleste medisiner som er mot hvitprikk. Mallene er sensitive for formalinet som er i medisinen, og kan bikke over av den grunn.
Mest skånsomme medisin er eSHa Exit, men også denne kan trolig relateres til enkelttilfeller av malledød.

Selv hadde jeg kjørt en kur med e-exit, siden jeg alltid har denne for hånden.
Det haddde kansje vært en fordel og fylt oppi ett kar til og fangt ut gyppy og sverddragerene og bare kjørt de på en varme kur???
de dør som fluer nå iallefall.
Nei, det har lite eller ingenting for seg. Parasittene lever i vannet\ bunnlaget i karet, og også disse må kverkes.

Om fiskene er begynt å daue som fluer av dette allerede, har de hatt utbruddet i en del dager... Det kan være for sent for store deler av bestanden som har synlige tegn på parasitten, er jeg redd...
javel ja, da skal jeg få tak i en kur i måra, tviler på at jeg finner akuratt den du nevner der men får nå prøve på det.er det en annen kur som virker som akvarie forettninger pleier og ha??
Det er ingen vist å leite etter eSHa i lokal butikk. Dette er en medisin som foreløpig kun selges hos Tropefisk, Webzoo og Aquamanias.
Det er mulig at det er en lokal butikk her i landet som har denne, men det er kun ett rykte jeg har hørt :=)
Jeg kjøpte noe som heter sera costapur så får håpe at det virker.
hver gang jeg har sverddrager i hus så får jeg hvitprikk etter en tid, er dette en dritt fisk når det gjelder sykdom eller er det bare jeg som får dette til??
Jeg har også brukt costapur mot hvirprikk og jeg ble jo kvitt det, så da blir sikkert du kvitt det også
Husk at costapur er svært skadelig for filterbakteriene. Det er derfor en fordel å slamsuge bunnen svært godt, og rense filteret like godt, før en behandler.
Karet må også i tiden fremover ansess som meget ustabilt, med tett oppfølging av vannverdier, hyppige vannbytter og lite fôr.
hehe, ja det passet jo ikke noe særligt godt dette her siden jeg reiser bort i 14 dager snart så matingen skjer med forautomater og ingen vann bytter kommer til og skje,men får ta ett bra vann bytte rett før jeg reiser da.
Tusen takk for svar)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap