mørk sand

Jeg lurer på om jeg skal skifte sand i karet mitt da jeg har endel lys fisk som jeg ikke syns farger skikkelig ut med den sanden jeg har nå. Finnes det fin sand som er litt mørk? trenger ikke være svart,bare litt mørkere brun, og hvor finner/kjøper du dette?
Spørs om du ikke burde vurdere sort rådasand
Jeg kjenner i alle fall ikke til sand ut over denne som er særlig mørk.
okai,men er denne fin nok for coryer da?
Frank Angell
Spørs om du ikke burde vurdere [B]sort rådasand [/B]:) Jeg kjenner i alle fall ikke til sand ut over denne som er særlig mørk.


Hadde ikke du sjekket ut artikkel/varenummeret på denne Rådasanden en gang Frank...? Mener å huske vi snakket om noe slikt. Jeg kunne tenke meg å få tak i det nummeret, og så be en av de lokale zoobutikkene bestille en sekk for meg. Den sanden kunne virkelig vært interessant å prøve!
Står mer om denne sanden her, og minst en erfaring med mørk sand og cory

Sort rådasand skal være tilstrekkelig finkornet til at de små kantene har liten betydning for bartene til coryene
mona o
Hadde ikke du sjekket ut artikkel/varenummeret på denne Rådasanden en gang Frank...? Mener å huske vi snakket om noe slikt. Jeg kunne tenke meg å få tak i det nummeret, og så be en av de lokale zoobutikkene bestille en sekk for meg. Den sanden kunne [I]virkelig[/I] vært interessant å prøve! :-)
Fikk aldri varenummeret fra Stig, fikk kun navnet.
Det var tropehagen har som hadde denne inne en periode, og da bør alle butikker i samme kjede kunne skaffe denne
Men hva med innholdet av aluminium o.l. som nevnes i den tråden? Hvis det ikke er egnet for drikkevann, så er det vel ikke særlig egnet for fisk heller...?

Eller...?

Frank Angell
Står mer om denne sanden [URLBLOCK1], og minst en erfaring med mørk sand og cory :) Sort rådasand skal være tilstrekkelig finkornet til at de små kantene har liten betydning for bartene til coryene
mona o
Men hva med innholdet av aluminium o.l. som nevnes i den tråden? Hvis det ikke er egnet for drikkevann, så er det vel ikke særlig egnet for fisk heller...? Eller...?

Som fortalt i innlegget det linkes til (innlegg 8), er sort rådasand bassert på jernsilicat. Mengden aluminium er på 3-6%, som er akseptabel
Eg har rådasand i noen av mine kar og der går det corydoras. Synes fargen kom bedre fram på fiskene nå en da eg hadde blåsesand fra biltema.
Jeg har også svart rådasand. Og fiskene mine farger veldig bra ut i denne, bedre enn de noen gang har gjort

Sanden virvler mindre i akvariet enn biltema`s blåsesand fikk jeg vite ifølge en butikk. Har ikke noe negativt å si om den. Jeg tok den rett i karet uten å skylle først (særlig at jeg gidder å skylle 60kg sand :p ).

Tok da sanden i først og fylte karet med spylerslange. Og jeg må si at jeg hadde forventet mer misfarging enn det jeg fikk. Vannet ble vel litt mørk gråfarget men ikke noe grusomt og det var vekke etter ca 1. døgn

Den er dyrere enn biltema sand men kjøper man 30kg sekker så er prisen grei nok (litt over 300kr).
hmm,okai..jeg lurer på om jeg skal vurdere svart blåsesand,og eventuelt blande med den jeg har, men vet ikke om jeg tør. noen her som har prøvd den? sånn helt egentlig vil jeg helst ha sånn "sandkassesand" farge. må ta meg en tur ut en dag og se om jeg finner noe,men syns det er lite å finne rundt her bortsett fra stranda...
Brit Rosland
Eg har rådasand i noen av mine kar og der går det corydoras. Synes fargen kom bedre fram på fiskene nå en da eg hadde blåsesand fra biltema.


tittei,va du au der ja :p
mona o
Jeg kunne tenke meg å få tak i det nummeret, og så be en av de lokale zoobutikkene bestille en sekk for meg. Den sanden kunne [I]virkelig[/I] vært interessant å prøve! :-)


Har Iso godkjenning nr 9002 og 14001
Strekkode 7 350026060704 i str 0.2-1.5mm
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap