- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Plutselig avsmak for en type fòr
Plutselig avsmak for en type fòr
Helt siden jeg startet opp har ett av hovedfòrtypene mine vært Tetra Pro Colour crisps. Fiskene har stort sett akseptert det med glede.
De siste par-tre ukene derimot, virker det som de har fått avsmak for akkurat dette. Smaker på det, men spytter mesteparten ut igjen. Det blir spist til slutt, men som sagt, de virker ikke så ivrige. Understreker at det bare gjelder denne typen fòr. Alt annet sluker de som vanlig.
Jeg har sjekket holdbarheten på boksen og den går ikke ut før mai neste år. Jeg oppbevarer også alle fiskematboksene i kjøleskapet, og bare en ukesrasjon i gangen oppbevares i romtemperatur.
Når lurer jeg altså på om de bare er blitt kresne eller om jeg bør bytte ut denne maten. Er det noen som har vært borti noe lignende eller som har noen idèer om hva grunnen kan være? Bør jeg skifte den ut for sikkerhets skyld?
De siste par-tre ukene derimot, virker det som de har fått avsmak for akkurat dette. Smaker på det, men spytter mesteparten ut igjen. Det blir spist til slutt, men som sagt, de virker ikke så ivrige. Understreker at det bare gjelder denne typen fòr. Alt annet sluker de som vanlig.
Jeg har sjekket holdbarheten på boksen og den går ikke ut før mai neste år. Jeg oppbevarer også alle fiskematboksene i kjøleskapet, og bare en ukesrasjon i gangen oppbevares i romtemperatur.
Når lurer jeg altså på om de bare er blitt kresne eller om jeg bør bytte ut denne maten. Er det noen som har vært borti noe lignende eller som har noen idèer om hva grunnen kan være? Bør jeg skifte den ut for sikkerhets skyld?
Postet 15.09.07 kl 21:53
Postet 17.09.07 kl 14:51
hei tante astrid takk for sneglene foresten de går d bare bra med.
ikke sett de så mye men jaja.
jo fiskene skal helst ha litt variasjon.
akkurat som vi mennesker.
vi hadde ikke greid oss på bare brød hele livet.
vi trenger litt annet samma gjelder fisk.
alltid fint å ha fòr og bytte på, så det blir variasjon.
hadde ikke trengt å hive maten de får lyst på den men sikker lei av den en stund.
ps: husk at dyr ikke er så forskjellig fra mennesker.
ikke sett de så mye men jaja.
jo fiskene skal helst ha litt variasjon.
akkurat som vi mennesker.
vi hadde ikke greid oss på bare brød hele livet.
vi trenger litt annet samma gjelder fisk.
alltid fint å ha fòr og bytte på, så det blir variasjon.
hadde ikke trengt å hive maten de får lyst på den men sikker lei av den en stund.
ps: husk at dyr ikke er så forskjellig fra mennesker.
Postet 17.09.07 kl 15:20
Så fint at sneglene har greid seg
Ja, det er sant at de trenger variasjon. De pleier å få mye forskjellig, men at de avviste denne maten som de ellers har likt, bekymret meg litt. Tenkte kanskje at det kunne være noe galt med det og turte ikke ta sjansen. Sikkert sunt for de å spise noe annet en stund
Hils sneglene fra meg da
Ja, det er sant at de trenger variasjon. De pleier å få mye forskjellig, men at de avviste denne maten som de ellers har likt, bekymret meg litt. Tenkte kanskje at det kunne være noe galt med det og turte ikke ta sjansen. Sikkert sunt for de å spise noe annet en stund
Hils sneglene fra meg da
Postet 17.09.07 kl 15:42
Postet 17.09.07 kl 15:44
Postet 17.09.07 kl 15:44
Trodde det til å begynne med jeg også, men reagerte likedan selv om jeg hoppet over et par måltid også. Forer vanligvis to små måltider per dag med litt forskjellig fòr, men hopper over en dag eller et måltid innimellom. Dessuten har jeg skjørtetetra og når de sier nei til mat må det være noe galt. De er vanligvis ikke kresne og alltid sultne
Postet 17.09.07 kl 15:57
Postet 17.09.07 kl 16:05
Tenkte faktisk ikke på å lukte på det, men fisket det opp av søpla for å prøve. I tillegg til den fantastiske fiskelukta så var det en merkelig kjøleskaplukt eller kjellerlukt av det. Det forbinder jeg med fuktighet og mugg. Det gikk rett tilbake i søpla gitt. Mulig det rett og slett hadde kommet fuktighet i boksen uten at det var noe synlig galt. Stoler på fiskene mine neste gang også, jeg
Er heldigvis velsignet med en fin kombinasjon av både god luktesans og sterk mage. Har vokst opp på bygda med gjødselspredning og gode greier. I tillegg bodde vi i nærheten av en sildoljefabrikk. Tåler derfor all slik "godlukt" uten problem
Er heldigvis velsignet med en fin kombinasjon av både god luktesans og sterk mage. Har vokst opp på bygda med gjødselspredning og gode greier. I tillegg bodde vi i nærheten av en sildoljefabrikk. Tåler derfor all slik "godlukt" uten problem
Postet 17.09.07 kl 20:34
Postet 17.09.07 kl 21:17
Jeg har hovedboksen stående i kjøleskapet og så putter jeg noe av det i en mindre boks på stua. Innbiller meg at det kan være bra, men det hjalp jo ikke på det fòret jeg måtte kaste
Dessuten så har du jo rett i at det ikke står noe om det på boksen så det er sikkert helt greit å ha det under karet. Det er derimot viktigere å ikke overskride holdbarhetsdatoen, synes jeg. Ikke fordi at jeg tror det er farlig for fiskene om det er noen dager eller uker over, men vitaminene forringes over tid og de er jo viktige
Dessuten så har du jo rett i at det ikke står noe om det på boksen så det er sikkert helt greit å ha det under karet. Det er derimot viktigere å ikke overskride holdbarhetsdatoen, synes jeg. Ikke fordi at jeg tror det er farlig for fiskene om det er noen dager eller uker over, men vitaminene forringes over tid og de er jo viktige
Postet 17.09.07 kl 21:28
maten jeg har går ut om 1 år selvom de er 1 år gamle hehe.
men sikkert ikke farlig å ha de i kjøleskap. men jeg liker å ha de under karet.
de står jo kaldt der også.
tok ut boksene nå for å se om d sto no på boksene om hvor varmt/kaldt de skulle stå.
men d gjorde d ikke på mine heller.
kun på mygglarvene da.
men når jeg tok ut boksene merket jeg at boksende egentlig var ganske kalde.
men sikkert ikke farlig å ha de i kjøleskap. men jeg liker å ha de under karet.
de står jo kaldt der også.
tok ut boksene nå for å se om d sto no på boksene om hvor varmt/kaldt de skulle stå.
men d gjorde d ikke på mine heller.
kun på mygglarvene da.
men når jeg tok ut boksene merket jeg at boksende egentlig var ganske kalde.
Postet 17.09.07 kl 21:35