- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Dag2
Dag2
Det er dag 2 som stolt akvarium eier.
Dan-Terje har slutta å være så voldsomt mot Sakosa.
De svømmer ennå ikke sammen, men er nærmere hverandre.
Dan-Terje har laget masse bobler og blåser seg opp hver gang Sakosa kommer i nærheten. Han er så fin atte.
Sakosa har utviklet noe slags sebra striper siden hun kom fra dyrebutikken så det virker som hun trives.
Det er ganske stille i akvariet men regner med det blir bedre når jeg får litt mer fisk der.
Planen er å se hvordan det går med Sakosa og Dan-Terje han maser ikke på henne så det virker ikke som at jeg trenger en hue til.
I morgen skal vi se om vi får kjøpt en liten ”varmesak” og en sånn termostat til å ha inni bollen.
Planer om en gul kinesisk sugemalle av noe slag.
Det vil gå veldig bra på rosa/røde sanden.
Dan-Terje har slutta å være så voldsomt mot Sakosa.
De svømmer ennå ikke sammen, men er nærmere hverandre.
Dan-Terje har laget masse bobler og blåser seg opp hver gang Sakosa kommer i nærheten. Han er så fin atte.
Sakosa har utviklet noe slags sebra striper siden hun kom fra dyrebutikken så det virker som hun trives.
Det er ganske stille i akvariet men regner med det blir bedre når jeg får litt mer fisk der.
Planen er å se hvordan det går med Sakosa og Dan-Terje han maser ikke på henne så det virker ikke som at jeg trenger en hue til.
I morgen skal vi se om vi får kjøpt en liten ”varmesak” og en sånn termostat til å ha inni bollen.
Planer om en gul kinesisk sugemalle av noe slag.
Det vil gå veldig bra på rosa/røde sanden.
Postet 16.09.07 kl 12:47
Endret: 02.11.07 kl 13:16
Hei og gratulerer med ny hobby!
Jeg så på bildene og infoen om bollen din og ville bare informere om at det ikke er Betta imbellis du har, men Betta splendens. Dersom du har kjøpt disse fiskene som Betta imbellis eller "fredlig kampfisk" så har du blitt lurt, er jeg redd.
Betta splendens er svært aggressiv og hannen kan lett drepe hunnen når han jager henne. En kampfiskhann bør ha minst tre hunner å jage på for at de ikke skal bli utstlitt og dø. De trenger også adskillig mer plass, så jeg vil fraråde deg på det sterkeste å sette noe mer fisk inn i denne 12-literen!
Dette er bare ment som gode råd til deg og fiskene dine, for at du skal få en best mulig start på din karriere som akvarist!
Jeg så på bildene og infoen om bollen din og ville bare informere om at det ikke er Betta imbellis du har, men Betta splendens. Dersom du har kjøpt disse fiskene som Betta imbellis eller "fredlig kampfisk" så har du blitt lurt, er jeg redd.
Betta splendens er svært aggressiv og hannen kan lett drepe hunnen når han jager henne. En kampfiskhann bør ha minst tre hunner å jage på for at de ikke skal bli utstlitt og dø. De trenger også adskillig mer plass, så jeg vil fraråde deg på det sterkeste å sette noe mer fisk inn i denne 12-literen!
Dette er bare ment som gode råd til deg og fiskene dine, for at du skal få en best mulig start på din karriere som akvarist!
Postet 16.09.07 kl 13:18
Endret: 16.09.07 kl 13:39
RinamorDet er dag 2 som stolt akvarium eier. Dan-Terje har slutta å være så voldsomt mot Sakosa. De svømmer ennå ikke sammen, men er nærmere hverandre. Dan-Terje har laget masse bobler og blåser seg opp hver gang Sakosa kommer i nærheten. Han er så fin atte. Sakosa har utviklet noe slags sebra striper siden hun kom fra dyrebutikken så det virker som hun trives. [B]Det er ganske stille i akvariet men regner med det blir bedre når jeg får litt mer fisk der.[/B]
Ehh, det er vel denne 12 liters-bollen du skriver om i denne tråden? I så fall vil jeg si at den er overfull og at du absolutt ikke bør putte flere fisk i den. Ikke meningen å være gledesdreper, men bolle er dårlig egnet til å ha fisk i. Kampfisk er kanskje et unntak, men det står i profilen at den bør ha minst 60 liter å boltre seg på. Når du da har 2 stk i en 12-liter, så er det fullt!!
Postet 16.09.07 kl 13:22
Vil bare si litt om kinesisk algeeter: Dette er en veldig fin fisk, men som du ser, blir den ganske stor og aggressiv.
Postet 16.09.07 kl 13:48
Hei takk for flotte tips
Det er ca 2 liter vann per cm på fisken.
Da ha mine fisker tatt opp 9liter.
Jeg har drevet mye med dyr spesielt hest igjennom tiden.
Har funnet ut det finnes ingen fasit på dyr.
Etter å ha delt min erfaring med min venninne gikk hanen og den ene huen løs på den andre hua.
Så jeg ville se om han drev og slet henne ut.
Dem er veldigfrediglige nå, snuser litt på hverandre men svømmer ikke ved siden av hverandre.
En annen erfaring var oxo at huene drepte den ene hannen til venninnen min, å det var stor fin plass og ikke mye forstyrelser fra andre fisker.
Jeg vet ikke så mye om disse kinesiske å vil se om hva jeg finner ut, siden det er en liten bolle vil det bli fortere skittent, så jeg må finne en mulighet som ikke tar for stor plass.
Takker igjen for flotte råd, skal ha dem i bakhodet =)
Det er ca 2 liter vann per cm på fisken.
Da ha mine fisker tatt opp 9liter.
Jeg har drevet mye med dyr spesielt hest igjennom tiden.
Har funnet ut det finnes ingen fasit på dyr.
Etter å ha delt min erfaring med min venninne gikk hanen og den ene huen løs på den andre hua.
Så jeg ville se om han drev og slet henne ut.
Dem er veldigfrediglige nå, snuser litt på hverandre men svømmer ikke ved siden av hverandre.
En annen erfaring var oxo at huene drepte den ene hannen til venninnen min, å det var stor fin plass og ikke mye forstyrelser fra andre fisker.
Jeg vet ikke så mye om disse kinesiske å vil se om hva jeg finner ut, siden det er en liten bolle vil det bli fortere skittent, så jeg må finne en mulighet som ikke tar for stor plass.
Takker igjen for flotte råd, skal ha dem i bakhodet =)
Postet 16.09.07 kl 16:34
Det går ikke å bruke en liter/cm regel på fiskehold. Enkelte fisker blir veldig store, og trenger derfor stor plass. Andre blir ikke så store, men har stort aktivitetsbehov og trenger derfor stor plass. Noen er svært teritorielle og trenger derfor et stort område de kan herske over, osv.RinamorDet er ca 2 liter vann per cm på fisken. Da ha mine fisker tatt opp 9liter.
En annen ting er at det ofte går galt med samboere til kampfisk - den er en enstøing, og kan være ganske så agressiv mot andre.
Postet 16.09.07 kl 16:43
kampfisk og algeeter
ta det med ro alle sammen. det går bra med kampfisk og algeeter sammen. som vanlig er det noen fisker som forblir små om de ikke har nok plass og utvikle seg på, mens noen aldri stopper og vokse. kinesisk algeeter er som ildhaler, snille mot sin egen art så lenge de er små mens omvendt når de blir eldre. har selv kampfisk og algeeter sammen, det går greit. liker selv ikke bolle men synes det er greit før man blir bitt av liter syken. vet om mange som putter tre svæææææære gullfisker i en knøtte liten bolle, men de er heller ikke her inne, noen bryr seg nemli ikke om dyrene. det viser seg at dette er en som gjør det.
Postet 16.09.07 kl 16:44
RinamorDet er ca 2 liter vann per cm på fisken. Da ha mine fisker tatt opp 9liter.
Det går ikke an å regne så og så mange liter vann per cm fisk, det er alt for mange andre faktorer som krav til svømmeplass/lenge/høyde på karet, om fisken er territoriell/aggressiv, størrelse på fisken, hvilke andre fisk det er i karet osv.
Postet 16.09.07 kl 16:46
TRINE T
MIN KAMPFISKHUNN TOK LIVET AV KAMPFISKHANNEN, det er som sagt ingen fasit i noen former for dyrehold, bare rettningslinjer. nå går hunnen med en ny hann, de går greit sammen etter en del innkjøringsproblemmer. (kranglete hunn)
de går faktisk så godt sammen at jeg måtte fjerne den andre hunnen fordi ho ble jagd. hannen er veldig rolig og grei og sliter ikke ut hunnen. men de er som alle andre par og har sine fights.
de går faktisk så godt sammen at jeg måtte fjerne den andre hunnen fordi ho ble jagd. hannen er veldig rolig og grei og sliter ikke ut hunnen. men de er som alle andre par og har sine fights.
Postet 16.09.07 kl 16:52
Som sagt, fiskene har det helt fint.
De begge har spist i dag, ingen har jaget den andre i dag i det hele tatt.
Dan-Terje bygger reir og Sakosa svømmer litt rundt.
Jeg så Sakosa i på større svømme areal i dyrebutikken, det var ingen tegn på mer aktivitet fra hennes side der enn det er i bollen min.
Dan-Terje lager bobler mens Sakosa svømmer rundt.
Jeg ser ingen tegn til de mistrives, som sakt Sakosa har utviklet sebrastriper etter hun kom.
Jeg er veldig opptatt at fiskene mine skal ha det bra, og passer og ser på dem flere ganger om dagen.
De begge har spist i dag, ingen har jaget den andre i dag i det hele tatt.
Dan-Terje bygger reir og Sakosa svømmer litt rundt.
Jeg så Sakosa i på større svømme areal i dyrebutikken, det var ingen tegn på mer aktivitet fra hennes side der enn det er i bollen min.
Dan-Terje lager bobler mens Sakosa svømmer rundt.
Jeg ser ingen tegn til de mistrives, som sakt Sakosa har utviklet sebrastriper etter hun kom.
Jeg er veldig opptatt at fiskene mine skal ha det bra, og passer og ser på dem flere ganger om dagen.
Postet 16.09.07 kl 16:55
Postet 16.09.07 kl 16:58
kesol
fikk noen bilder fra henne nå, ser ut som hannen har fått vite plassen sin (juling) av hunnen, tror nok ikke det er noen fare
Postet 16.09.07 kl 17:51
GalemorMIN KAMPFISKHUNN TOK LIVET AV KAMPFISKHANNEN, det er som sagt ingen fasit i noen former for dyrehold, bare rettningslinjer. nå går hunnen med en ny hann, de går greit sammen etter en del innkjøringsproblemmer. (kranglete hunn) de går faktisk så godt sammen at jeg måtte fjerne den andre hunnen fordi ho ble jagd. hannen er veldig rolig og grei og sliter ikke ut hunnen. men de er som alle andre par og har sine fights.
Du bør være forsiktig med rådene du gir. Det lønner seg svært ofte å lytte til erfarne akvarister, og selv om DU har opplevd noe annet enn normalen så hører det overhodet ikke hjemme noen plass å anbefale andre å gjøre som deg!
Vi har med levende dyr å gjøre her, og da tar vi ikke sjanser når vi VET at normalen tilsier at dette ikke vil gå bra!
Vi følger med på brukere og hvilke råd de gir og dersom vi ser behov for det så er vi ikke sene med å gi folk en advarsel dersom vi mener de bør tenke seg om en ekstra gang før de svarer.
Du kan jo se på dette som en opplysning...
Postet 16.09.07 kl 19:07
Tone Andreassen[QUOTE=Galemor]MIN KAMPFISKHUNN TOK LIVET AV KAMPFISKHANNEN, det er som sagt ingen fasit i noen former for dyrehold, bare rettningslinjer. nå går hunnen med en ny hann, de går greit sammen etter en del innkjøringsproblemmer. (kranglete hunn) de går faktisk så godt sammen at jeg måtte fjerne den andre hunnen fordi ho ble jagd. hannen er veldig rolig og grei og sliter ikke ut hunnen. men de er som alle andre par og har sine fights.
Du bør være forsiktig med rådene du gir. Det lønner seg svært ofte å lytte til erfarne akvarister, og selv om DU har opplevd noe annet enn normalen så hører det overhodet ikke hjemme noen plass å anbefale andre å gjøre som deg!
Vi har med levende dyr å gjøre her, og da tar vi ikke sjanser når vi VET at normalen tilsier at dette ikke vil gå bra!
Vi følger med på brukere og hvilke råd de gir og dersom vi ser behov for det så er vi ikke sene med å gi folk en advarsel dersom vi mener de bør tenke seg om en ekstra gang før de svarer.
Du kan jo se på dette som en opplysning...
Dette blei veldig mye styr, som sagt finnes det aldri noen fasit. Men jeg setter pris på at dere deler deres erfaringer med meg.
Jeg syns det var en meget krass måte du svarte på, etter min forståelse på å være en moderator er å passe på at ingen henger ut hverandre.
Det er en brytning av ytringsfriheten å ikke kunne si hva man mener.
Jeg tror jeg ikke er interessert i å være aktiv bruker her mer.
For meg var dette ikke veldig konstruktivt kritikk eller råd/ veiledning.
Galemor som jeg kjenner personlig har bare delt hennes egen erfaringer her.
Det skal ikke straffes.
Takk for meg
Postet 16.09.07 kl 22:14
Postet 16.09.07 kl 22:21
Endret: 16.09.07 kl 22:26
RinamorDette blei veldig mye styr, som sagt finnes det aldri noen fasit. Men jeg setter pris på at dere deler deres erfaringer med meg. Jeg syns det var en meget krass måte du svarte på, etter min forståelse på å være en moderator er å passe på at ingen henger ut hverandre. Det er en brytning av ytringsfriheten å ikke kunne si hva man mener. Jeg tror jeg ikke er interessert i å være aktiv bruker her mer. For meg var dette ikke veldig konstruktivt kritikk eller råd/ veiledning. Galemor som jeg kjenner personlig har bare delt hennes egen erfaringer her. Det skal ikke straffes. Takk for meg
Min oppgave som moderator er også å se til at folk ikke blir villedet eller får råd som vil gjøre at fiskene blir syke, lider og dør. Vi har et ansvar for de dyrene vi holder. I dette tilfellet mener jeg at du har blitt villedet, både av butikken som har solgt deg feil fisk og av andre brukere i tråden. At du kjenner Galemor personlig kan ikke jeg ta hensyn til, siden dette er et åpent forum og mange flere enn deg selv leser denne tråden og tar til seg kunnskap fra den
Å si hva man mener er én ting, men å feie bort råd og advarsler fra erfarne akvarister med begrunnelse i en enkelt egenerfaring en noe annet.
Vår hovedoppgave er å informere, rådgi og hjelpe til at du som akvarist får en god mulighet til å lykkes med hobbyen og at fiskene bor i riktige og sunne forhold.
Jeg håper dere har lest denne teksten om hvordan man skal forholde seg til svar og råd i forum.
Jeg er lei for at du ikke likte svarene du har fått her, men jeg er redd for at du ville fått disse tilbakemeldingene av en annen dersom ikke jeg hadde sagt det.
Jeg håper du bestemmer deg for å ta rådene du har fått her som velmenende og fortsette å være i forumet.
Postet 16.09.07 kl 22:43
Endret: 16.09.07 kl 23:26
Hei igjen, jeg måtte nesten se om dette blei svart på.
Hvis du tar en kikk i hva andre har skrevet er det lite motiverende.
Det er ingen fisker/dyr som er like, ja vi vet det sånn instinkt messing.
Begge fiskene mine viser ingen tegn til å lide noen nød.
Jeg trodde det var en ”personlig” blogg.
Ja jeg opplever dette som litt ekstremt for å være ærlig, det er ingenting som tilsier at det er deg jeg skal ta råd fra, du står ikke under navnet ”ekspert” det er heller et ord jeg ikke bruker.
Som sagt viser fiskene ingen tegn til aggressivitet.
Hva jeg hadde sett på som konstruktiv kritikk er å ha fått råd om å gjøre det beste ut av situasjonen som den er nå.
Jeg studerer og har et trangt budsjett, så dette ville vært mer relevant for meg.
Galemor beskrev hennes erfaring, jeg personlig har hørt om andre tilfeller der det skjer ting ”utenom” det normale, men det overrasker meg ikke, fordi det har jeg selv praktisert med andre dyr.
Jeg så det på som en bryt av ytringsfriheten å få en advarsel på å fortelle om egen erfaringer.
Rasen utvikler seg som alle andre raser innen avl etter hvilket nytt blod som blir ført inn, ny kvaliteter og antikviteter blir ført med.
Jeg har ingen planer om å la dem stå sammen om det blir komplikasjoner.
Men så lenge det er rolig der ser jeg ingen grunn til å kjøpe et stort nytt akvarium til min trange hybel.
Jeg mener det er bedre å trå litt varsommere selv om du har navnet som moderator.
Hvis du tar en kikk i hva andre har skrevet er det lite motiverende.
Det er ingen fisker/dyr som er like, ja vi vet det sånn instinkt messing.
Begge fiskene mine viser ingen tegn til å lide noen nød.
Jeg trodde det var en ”personlig” blogg.
Ja jeg opplever dette som litt ekstremt for å være ærlig, det er ingenting som tilsier at det er deg jeg skal ta råd fra, du står ikke under navnet ”ekspert” det er heller et ord jeg ikke bruker.
Som sagt viser fiskene ingen tegn til aggressivitet.
Hva jeg hadde sett på som konstruktiv kritikk er å ha fått råd om å gjøre det beste ut av situasjonen som den er nå.
Jeg studerer og har et trangt budsjett, så dette ville vært mer relevant for meg.
Galemor beskrev hennes erfaring, jeg personlig har hørt om andre tilfeller der det skjer ting ”utenom” det normale, men det overrasker meg ikke, fordi det har jeg selv praktisert med andre dyr.
Jeg så det på som en bryt av ytringsfriheten å få en advarsel på å fortelle om egen erfaringer.
Rasen utvikler seg som alle andre raser innen avl etter hvilket nytt blod som blir ført inn, ny kvaliteter og antikviteter blir ført med.
Jeg har ingen planer om å la dem stå sammen om det blir komplikasjoner.
Men så lenge det er rolig der ser jeg ingen grunn til å kjøpe et stort nytt akvarium til min trange hybel.
Jeg mener det er bedre å trå litt varsommere selv om du har navnet som moderator.
Postet 17.09.07 kl 03:41
Jeg har, i min første tid som akvarist, holdt kampfisk sammen med guppy uten problemer. Det betyr ikke at jeg anbefaler andre denne kombinasjonen eller en gang sier at det kan gå bra, fordi i 99,9% av tilfellene går det aldeles ikke bra. Det er det samme med kombinasjonen en kampfisk av hvert kjønn i en liten bolle, det går i de aller fleste tilfeller langt fra bra, og derfor må man fraråde denne kombinasjonen.
Postet 17.09.07 kl 10:16
Btw en liten ting til.
Teorien stemte ikke denne gangen heller, hunnen har gått og spist på hannen og vist seg å være den mest dominerende av dem begge.
Hunnen er nå fjernet og skal til et nytt hjem.
Dan-Terje skal få stå i bollen alene.
Dere har rådet meg, nå har jeg et råd til dere.
Det blir mer konstruktiv debatt om rådene er litt mer rettledet til personen det gjelder ev. å gjøre det beste ut av situasjonen som den er.
Jeg selv er meget interessert i avl og har gått meget godt igjennom grunnprinsipper, som sagt overrasket det meg ikke at praksisen gav et annet resultat enn teorien.
Teorien stemte ikke denne gangen heller, hunnen har gått og spist på hannen og vist seg å være den mest dominerende av dem begge.
Hunnen er nå fjernet og skal til et nytt hjem.
Dan-Terje skal få stå i bollen alene.
Dere har rådet meg, nå har jeg et råd til dere.
Det blir mer konstruktiv debatt om rådene er litt mer rettledet til personen det gjelder ev. å gjøre det beste ut av situasjonen som den er.
Jeg selv er meget interessert i avl og har gått meget godt igjennom grunnprinsipper, som sagt overrasket det meg ikke at praksisen gav et annet resultat enn teorien.
Postet 17.09.07 kl 16:49
her går det jammen for seg. som venn ga jeg Rinamor noen råd og fortalte om min personlige erfaring men også om hva som er vanlig. Nå viser det seg at disse "fremavlede" hunnene er mere agresive enn sine viltfangede søsken, går derfor lettere og holde en av hvert kjønn sammen, istedet for to hunner eller fler på en hann. hvis man fjerner redet vil det vel heller ikke bli lek?
Som oftest klarer fiskene seg helt fint og finner ut av det uten menneskelig innblanding, men unntak fra regelen, noen ganger må man gripe inn for å ikke miste en fisk eller fler.
Som akvarister har vi ansvar for de dyrene vi drar med oss hjem og putter i et kar. men det er vel lov å finne ut av ting på den harde måten. det viser seg jo at det ikke gikk med en hunn i bollen til Rinamor fordi hunnen tok godt for seg av slørene til hannen. hun skal derfor nå flyttes og hannen blir da stående alene.
Og unntaket fra regelen: hunnen masakrer hannen og sliter han ut istedet for sånn det "pleier" å være.
Dette er da også Rinamor sin blogg, hvor hun forteller om hva som skjer i karet. Nybegynnere som hadde rotet seg inn her, ville jo sett at det ikke gikk. Når de leser at hunnen måtte fjernes fordi hun "spiste" opp hannen. Og evnt råd fra dere.
Lykke til videre med bok oppskriften.
Livet er ikke enkelt, for det ville vært fryktelig kjedelig!
Som oftest klarer fiskene seg helt fint og finner ut av det uten menneskelig innblanding, men unntak fra regelen, noen ganger må man gripe inn for å ikke miste en fisk eller fler.
Som akvarister har vi ansvar for de dyrene vi drar med oss hjem og putter i et kar. men det er vel lov å finne ut av ting på den harde måten. det viser seg jo at det ikke gikk med en hunn i bollen til Rinamor fordi hunnen tok godt for seg av slørene til hannen. hun skal derfor nå flyttes og hannen blir da stående alene.
Og unntaket fra regelen: hunnen masakrer hannen og sliter han ut istedet for sånn det "pleier" å være.
Dette er da også Rinamor sin blogg, hvor hun forteller om hva som skjer i karet. Nybegynnere som hadde rotet seg inn her, ville jo sett at det ikke gikk. Når de leser at hunnen måtte fjernes fordi hun "spiste" opp hannen. Og evnt råd fra dere.
Lykke til videre med bok oppskriften.
Livet er ikke enkelt, for det ville vært fryktelig kjedelig!
Postet 17.09.07 kl 17:08