Tetra CO2- optimat , passer denne til 35l. kar?

Jeg har et 35liters kar stående, og lurer på om jeg skal bruke det til planter. Streifet over [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2145&HKatID=]Tetra CO2- optimat, solgt av webzoo [/URL]og lurer på om noen sitter med erfaring på dette produktet!?
Er det brukbart, eller blir det for kraftig for et 35 liters kar?

Eller hva med disse tablettene?

Er helt blank på dette med co2 anlegg, men ett sted må man jo begynne

Har lest en del om dette idag, spesielt da om DIY satsene på 1,5 liter. Forstår fremgangsmåten her, men reguleringen av co2 er jeg litt usikker på.
Hvordan regulerer man utslippet på DIY, med 1.5 litersflaske hvis det kommer for lite eller for mye bobler?
Er det vannstanden i flasken man regulerer med, eller noen av eller alle ingrediensene?

Om noen av dere har kar på samme størrelse med DIY co2, så kom gjerne med innspill
Inaktiv bruker
Jeg ville kjørt med DIY co2 istedet for dette fra tetra (noe som jeg forsåvidt også gjor:P).
Du kan ikke regulere hvor mange bobler det blir i en slik sats, men det er normalt å ha satsen stående oppå armaturet, slik at når lyset er på blir satsen varmet opp og produserer mer co2. Det er nemmelig når lyset er på vi trenger co2'en i vannet.
Når det etterhvert bobler lite, lager du bare ny sats.
Den fra Tetra er en co2 klokke løsning med en dykkerklokkeliknende sak hvor det ligger en boble av co2 som da har kontakt med vannet. Dette er ikke særlig effektivt, men antakelig ganske trygt. Jeg lagde en liknende sak til en 19l med bunnen av en brusflaske opp ned festet til glasset med en sugekopp , og en slange fra en DIY sats ledet inn i den, slik at det alltid lå en boble gass under "klokka". Det fungerte bedre en jeg hadde ventet, men det var jo knøttlite kar. Jeg har hatt 54 litere og 28 litere med DIY. Det går, men en må være forsiktig. Det kan ikke reuleres på annen måte en styrke og mengde sats, hvor effektivt en får det inn i vannet og hvor mye overflatesirkulasjon en har. Jeg hadde 2X1 liter sats på 54 og 1x1 liter på 28L med glassdiffusorer. Ikke lag for kraftig sats, en teskje gjær holder. Når du skal bytte den, så lag en ny flaske ned slange i korken, sett den med slangen i et vannglass et døgn. Når den har gått litt fra seg og du ser at det går passe så kan du ta av den gamle satsen og koble til den nye. Jeg har 54l og 28l med trykk co2 nå. 54 literen er stilt på ca en snau boble pr sekund, 28 literen ca en boble hvert 3-4 sekund. 28 literen er litt fintfølende å stille inn, det skal lite til før det blir for mye. Pass på et pumpa ikke går tett slik at overflatesirkulasjonen forsvinner, då går det fort galt.
Skal sette opp kar i morra, og alle ingeredienser til DIY co2 er på plass.

Hvis brusesteinen blir tett og gassen ikke slipper ut av flasken, vil det da bli så høyt trykk i flaska at den kan eksplodere?

Kjekt å vite om eventuelle faremomenter
Det er der du kommer inn Når man driver med Co2 kan man ikke bare koble det til og glemme det. Man må holde øye med det og sjekke at alt går som det skal daglig. Dermed vil du også oppdage at boblene kanskje begynner å minke eller opphører veldig kjapt, og kan foreta tiltak om det skulle bli tett - helst før det blir HELT tett

Gjør det til en vane å kaste et blikk på Co2-utslippet hver gang du kikker inn i karet. Det første du gjør om morgenen når lyset kommer på, og det siste du gjør om kvelden før lyset går av. Og litt innimellom
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap