- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hjelp til å lage en praktisk reol
Hjelp til å lage en praktisk reol
Jeg driver og planlegger en liten reol med 50stk 19L.
Pleier å komme på ideer selv, men akkurat denne har jeg stoppet litt opp og lurer på om noen kan hjelpe.
Her er noen krav til reolen:
1. Lite strømforbruk
2. Enkel måte å bytte vann på
3. Lett å komme til alle karene
4. Filtersystem (gjerne felles)
Noen smartinger der ute som har en sånn reol? Eller har noen gode tips?
Pleier å komme på ideer selv, men akkurat denne har jeg stoppet litt opp og lurer på om noen kan hjelpe.
Her er noen krav til reolen:
1. Lite strømforbruk
2. Enkel måte å bytte vann på
3. Lett å komme til alle karene
4. Filtersystem (gjerne felles)
Noen smartinger der ute som har en sånn reol? Eller har noen gode tips?
Postet 17.09.07 kl 03:10
Postet 17.09.07 kl 10:57
Postet 17.09.07 kl 18:27
Postet 17.09.07 kl 20:07
Endret: 17.09.07 kl 20:09
Postet 17.09.07 kl 21:31
ShiramorJeg kan ikke noe om dette, men hvis du søker på "Porsareol" eller "Akvariereol" så finner du både artikler og tråder med lignende emne. Håper du kan finne svar der :-)
Reolen har jeg tenkt til å bygge selv med plank, så selve reolen er ikke noe problem.
Det jeg tenkte på er at om jeg skal gå og bytte vann i alle de 50 karene hver dag, så kan det bli en del jobb, så jeg er avhenging av å få det automatisert på noen måte.
Den eneste løsninga er vel kanskje å borre opp og koble det til avløp og lage auto vann inn på det? Har det på 10 andre kar her, men det blir en del jobb å bygge det til 50stk...
Postet 17.09.07 kl 21:34
Postet 17.09.07 kl 21:49
Den som maser får det som man vil..
Tenkte å sette opp et lite anlegg for kampfisk av ymse slag, nå utover høsten..tørr ikke love noe oppstartsdato enda, da jeg har altfor mange prosjekter på gang. Skal prøve å huske å ta noen bilder, så skal jeg legge det ut i denne tråden, på bygging av denne reolen.
Tenkte å sette opp et lite anlegg for kampfisk av ymse slag, nå utover høsten..tørr ikke love noe oppstartsdato enda, da jeg har altfor mange prosjekter på gang. Skal prøve å huske å ta noen bilder, så skal jeg legge det ut i denne tråden, på bygging av denne reolen.
Postet 17.09.07 kl 21:54
Postet 17.09.07 kl 22:25
Jeg går faktisk å spekulere på noe lignende, men da for reker
Det jeg selv er kommet til, er at jeg enten selv limer ett laaaangt kar, eller får dette laget etter mål.
Karet deles deretter enten med blåsvamp, eller glassvegger med 50mm hull med svamp.
Karet jeg selv tenker på, vil bli 3m langt, og 50 dypt. Høyde 35cm.
På denne måten vil alle karene ha samme temp\ vannverdi\ filtrering, og dette begrenser jo utvalget litt. Men ikke mer enn jeg kan tåle
Hva med å rett å slett gjøre noe lignende? Siden det er en art i alle karene du tenker på, er det jo ikke noe stor deal med vannverdier\ temp etc
Ang filtrering, kommer jeg selv til å sette dette opp med ett stort filter, ala 2080.
Utstrømmeren bygges om med ett T-stykke, festet til PVC med tilpassede huller for lik vannmengde i hvert kar (større huller i endene enn midt på.)
Med ett slikt system, vil også belysningen være en enkel sak, med lange rør i stedet for ørten små.
4*80W er mer enn tilstrekkelig for min del
Den røfflige prisen jeg har beregnet for dette karet, eks rekene, er ca 12.000.-
Syntes det er en overkommelig pris med ca 2000 pr kar på 50*50*35.
Prisen på rekene\ moser, blir nok en liiiiitt høyere sak :p
Og der klapra Frank seg ut på vidda igjen
Det jeg selv er kommet til, er at jeg enten selv limer ett laaaangt kar, eller får dette laget etter mål.
Karet deles deretter enten med blåsvamp, eller glassvegger med 50mm hull med svamp.
Karet jeg selv tenker på, vil bli 3m langt, og 50 dypt. Høyde 35cm.
På denne måten vil alle karene ha samme temp\ vannverdi\ filtrering, og dette begrenser jo utvalget litt. Men ikke mer enn jeg kan tåle
Hva med å rett å slett gjøre noe lignende? Siden det er en art i alle karene du tenker på, er det jo ikke noe stor deal med vannverdier\ temp etc
Ang filtrering, kommer jeg selv til å sette dette opp med ett stort filter, ala 2080.
Utstrømmeren bygges om med ett T-stykke, festet til PVC med tilpassede huller for lik vannmengde i hvert kar (større huller i endene enn midt på.)
Med ett slikt system, vil også belysningen være en enkel sak, med lange rør i stedet for ørten små.
4*80W er mer enn tilstrekkelig for min del
Den røfflige prisen jeg har beregnet for dette karet, eks rekene, er ca 12.000.-
Syntes det er en overkommelig pris med ca 2000 pr kar på 50*50*35.
Prisen på rekene\ moser, blir nok en liiiiitt høyere sak :p
Og der klapra Frank seg ut på vidda igjen
Postet 18.09.07 kl 12:54
Postet 19.09.07 kl 22:36