er alger farligefor reker?
Postet 17.09.07 kl 10:23
Postet 17.09.07 kl 10:27
Er det BGA du mener?
BGA er egentlig ikke alger men bakterier og disse er et tegn på ustabile forhold i akvariet. Om ikke algene (bakteriene) i seg selv er farlige for rekene så er vannkvaliteten farlig, og dette bør gjøres noe med.
Ofte kommer BGA av for dårlig vannbytterutiner, overfóring eller i nyetablerte kar der bakteriekulturen ikke er utviklet enda.
Du bør fjerne de algene du kan se og være nøye med vannbytte og sparsom med fóring.
BGA er egentlig ikke alger men bakterier og disse er et tegn på ustabile forhold i akvariet. Om ikke algene (bakteriene) i seg selv er farlige for rekene så er vannkvaliteten farlig, og dette bør gjøres noe med.
Ofte kommer BGA av for dårlig vannbytterutiner, overfóring eller i nyetablerte kar der bakteriekulturen ikke er utviklet enda.
Du bør fjerne de algene du kan se og være nøye med vannbytte og sparsom med fóring.
Postet 17.09.07 kl 10:39
Postet 17.09.07 kl 10:43
naitsBGA? jeg aner ikke hva det er. det er grønne ting, små lag som legger seg oppå steiner og sitter på glasset. noen steder på glasset er det i litt større konsentrasjoner enn ellers. ingen reker har død og jeg har snart hatt dem i en måned tror jeg.
Ah.. jeg leste din "PGA" som en feilstaving av "BGA".
Vanlige alger er ikke farlig for reker.
Du kan forøvrig lese mer om alger generelt i denne artikkelen.
Postet 17.09.07 kl 10:45
Du bør identifisere algene, siden dette kan være BGA. Dette er en bakterieguffe jeg ville unngått at rekene måtte labbe rundt i
Det finnes ett stort antall ulike BGA-typer, fra ugiftige til relativt giftige.
Faktisk er det BGA som noen ganger om sommeren fører til stengte badestrender Som om vi her nord var ille plaget med dette, da :p
Det finnes ett stort antall ulike BGA-typer, fra ugiftige til relativt giftige.
Faktisk er det BGA som noen ganger om sommeren fører til stengte badestrender Som om vi her nord var ille plaget med dette, da :p
Postet 18.09.07 kl 19:26
det vokser grønt på glasset, men mest der det kommer lys inn. det er også noen plasser hvor det er mer konsentrert, mne de områdene har mindre enn 5mm areal.
rekene spiser på det, og ingen har død enda. jeg har ikke matet dem mye med rekemat, men jeg skal ikke gi dem mere på en stund.
hvordan kan jeg vite om det er BGA?
bruker man helt vanlig salt som man har på kjøkkenet mot BGA?
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1700
forresten, er det på noen måte farlig for rekene om jeg ikke har lyset på i noen dager nå? slik at det kanskje ikke vokser så mye. jeg har luftpumpe og den vil værende på, har den noe å si for algene?
rekene spiser på det, og ingen har død enda. jeg har ikke matet dem mye med rekemat, men jeg skal ikke gi dem mere på en stund.
hvordan kan jeg vite om det er BGA?
bruker man helt vanlig salt som man har på kjøkkenet mot BGA?
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1700
forresten, er det på noen måte farlig for rekene om jeg ikke har lyset på i noen dager nå? slik at det kanskje ikke vokser så mye. jeg har luftpumpe og den vil værende på, har den noe å si for algene?
Postet 18.09.07 kl 22:18
Endret: 18.09.07 kl 22:24
Postet 18.09.07 kl 22:30
Postet 19.09.07 kl 12:41
Postet 19.09.07 kl 15:32