Kloke ord fra Tante Astrid. Etter å ha sjekket profilen din regner jeg med du bor hjemme enda, så jeg svarer ut fra det. Det skal la seg gjøre å spare litt når man i utgangspunktet har dekket hus og mat!
Begynn med å skaffe deg oversikt over hva du faktisk har brukt pengene på hittil. Sjekk kontoutskrifter og kvitteringer. Så setter du opp et budsjett, der du tar med alle faste utgifter som for eksempel mobilregning, utgifter til dyrehold og så videre. Tenk over hvor mye du vil sette av til for eksempel klær og godteri. Nå veit jeg ikke hva du bruker penger på, men det er helt sikkert en del ting som du strengt tatt ikke MÅ ha, i alle fall ikke hver måned. Planlegg hva du skal kjøpe, unngå å handle på impuls, unngå å handle ting du egentlig ikke trenger.
Budsjettet hjelper deg til å se hvor mye du har råd til å spare hver måned når alt annet er betalt, finn gjerne et fast beløp. Opprett en sparekonto om du ikke har en og bestem deg for at penger som først er satt på den kontoen ikke skal brukes av.