Eplesnegle-egg, ENDELIG :o) (side 2)

Takker for tips Linka, da er det jo bare å håpe at sola har lyst til å titte frem :o)
Lene E
Takker for tips Linka, da er det jo bare å håpe at sola har lyst til å titte frem :o)


Hehe.. ja, det kan jo bli en utfordring. Har ikke vært mye sol her ihvertfall.
Og det hadde kanskje sett litt dumt ut og dra på solstudio med 19 l ?!

- hei. Har du en ledig solseng ? Skulle bare solt akvariet mitt litt.

hehe..

Linka
Haha, skulle ikke steike egga da :o)

Får håpe det blir bra vær fremover, så bebisene får no å spise når de dukker opp.

Dere som har fått eplisegg, vokser denne babymaisen?
Dette er littsprøtt, men når jeg så maisen på morran i dag tenkte jeg, "så stor den er i forhold til den andre da.....", men når jeg la den i karet ved siden av den første så er den jo så liten i forhold....?

Klasen til venstre er den fra i dag.
Ser absolutt som en høyst levende eggklase
Hei
Et spørsmål fra en nybegynner som kanskje får babymais om en stund og aldri har gjort dette før: legger dere bare eggklasen oppå en filterbit som flyter på vannet...? Eller ser jeg helt feil på bildene? Jeg har en Juwel 70 liter med sort plasttopp med lysarmatur. Det er ca. 3-4 cm. mellom vannoverflaten og kanten. hvor vil en snegle mest sannsynlig legge klasen? Hvilke alternativer har man til å flytte dem? jeg har kun dette karet. Takker og bukker hvis noen gidder å svare
Man kan la klasen henge der den er, så lenge det ikke er for nært lysrøret.
Eller som her (tror jeg i allefall) at det er for tørt der de/den henger. Var i allefall derfor jeg flyttet mine, hadde ikke kondens der de hang og var redd de skulle tørke der de hang.

Hvis det kommer fler kolber nå kan jeg jo prøve å la de/den henge å se om det blir klekking :o)
Et tips jeg har lest, er at du kan også ta en bit isopor og bruke den som "babymais-flåte". Det er bare å smelte en liten grop i den (oppå) slik at babymaisen ligger nedi der, og så la den seile rundt. Kanskje best å skyve den inn i et rolig hjørne eller noe, så den ikke blir liggende rett under lysrørene.
Jeg forsøkte dette med isopor selv, men i samme karet hadde jeg mange store, voksne eplesnegler også. Når flåten fløt inn til kanten og ble liggende stille der, forsøkte de store å krabbe oppå den, slik at den veltet og eggene datt i vannet. Dette skjedde natt etter natt, så jeg ga opp å la isoporen flyte i samme kar som de voksne.

PS!
Med en lighter smelter du fort en liten grop eller forsenkning i flåten.

Havfrua
Hei Et spørsmål fra en nybegynner som kanskje får babymais om en stund og aldri har gjort dette før: legger dere bare eggklasen oppå en filterbit som flyter på vannet...? Eller ser jeg helt feil på bildene? Jeg har en Juwel 70 liter med sort plasttopp med lysarmatur. Det er ca. 3-4 cm. mellom vannoverflaten og kanten. hvor vil en snegle mest sannsynlig legge klasen? Hvilke alternativer har man til å flytte dem? jeg har kun dette karet. Takker og bukker hvis noen gidder å svare :-D
åååå, vil ha jeg og har funnet ut at jeg har to hanner og fem jenter men ingen vil legge egg:/ Noen tips? forer de med agurk, de har god plass, osv. kan det være noe med at det er veldig vrient for de i lysamaturet pga mansse ujevnt?
Har du nedsenket vannstand? De fleste epliser foretrekker at vannstanden er redusert med ca 6 cm eller mer...
Sauen666
åååå, vil ha jeg og:( har funnet ut at jeg har to hanner og fem jenter men ingen vil legge egg:/ Noen tips? forer de med agurk, de har god plass, osv. kan det være noe med at det er veldig vrient for de i lysamaturet pga mansse ujevnt?

Jeg senket vannstanden med ca 10 cm + at jeg ga de variert kost, agurk, sqash og erter. Jeg begynte vel med agurk, tok ut denne å byttet med sqash og byttet ut denne igjen med erter å vips så fikk jeg eplisegg :o)

Det beste er vel å senke vannstanden så mye at de ikke ønsker å legge eggene sine der, der blir jo fort varmt å eggene kan tørke ut når lyset står på.

Kommer nok egg hos deg også snart Sauen666, lykke til :o)
Lene E
Det beste er vel å senke vannstanden så mye at de ikke ønsker å legge eggene sine der, der blir jo fort varmt å eggene kan tørke ut når lyset står på.


Det skulle ha stått : Det beste er vel å senke vannstanden så mye at de ikke ønsker å legge eggene sine i lysarmaturet, der blir jo fort varmt å eggene kan tørke ut når lyset står på.
Sauen666
jeg pg har blitt bestemor:D:D:D:D

Grattis Sauen666!
Det er så morro :o)
Ser jeg fikk mine (første) egg 6 dager før deg, nå kan vi jo holde hverandre oppdatert om hvor lang tid det tar før klekking.
De blå eggene mine syns jeg ser helt anderledes ut enn de fra de hvite sneglene, hvordan er dine blitt?
Legger ved et bilde, så dere ser forskjellen på eggene, håper det er liv i begge kolbene.
Er ikke sikker på hvor mange dager forskjell det er på eggene, men tror det er fire (vet ikke sikkert hvor lenge de blå hadde hengt før jeg fant dem).
Hvis de blå hedde hengt der i ett døgn når jeg fant dem så er de ni dager i dag, de hvite er fem dager gamle.
Bilde 1 : Egg fra de hvite (5 dager gamle)
Bilde 2 : Egg fra de blå (9 dager gamle)
Bilde 3 : Ved siden av hverandre
I går kveld plukket jeg ned en klase som sikkert var kommet på dagtid. Om det er de gule eller lilla - eller krysning av disse to, vites ikke. Må begynne å se etter daglig, tror jeg. Husker på det ved vannbytte, men da har det alltid gått noen dager.

fikk en til inatt En liten en
Gratulerer med dere andre og!

Dette har ingen ting med saken å gjøre men får ikke svar på det noen steder
Prøver å yngle på praktbarbene mine, men hvordan ser eggene ut og hvor lenge skal jeg "sulte" de? Takk for alle svar
Sauen666
Dette har ingen ting med saken å gjøre men får ikke svar på det noen steder:( Prøver å yngle på praktbarbene mine, men hvordan ser eggene ut og hvor lenge skal jeg "sulte" de? Takk for alle svar:)


Har bedt deg kikke innom om oppdrett på praktbarbe i fiskebasen i tråden du startet om akkurat det
jah, glemte meg litt der ja XD
Hvilken klekke metode har dere hatt mest hell med?
Når dere skjærer løs kolbene, eller når de har fått henge i fred der de ble lagt i utganspunktet?

Jeg er veldig spent, siden jeg ikke har dekkglass på sneglekaret er det heller ikke noe fukt på glasset der......

Å spørre om fisker i en snegletråd er vel å "dra den litt langt"..........
vet det, men fikk ikke svar noen sted, skal ikke igjennta seg

ang. sneglene, mine blir alltid lagt rett forran lyset så jeg skjerer de vekk å legger de på en isoporbit i yngelkaret mitt for der er det fuktig de klarer seg kjempebra!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap