Eplesnegle-egg, ENDELIG :o) (side 3)

Ser disse eplesnegleegga bra ut?
Hm, syns den minste klasen ser misstenkelig lys ut i forhold til den andre. Det er jo noen dager forskjell på dem og de kommer fra forskjellige (fargen) snegler. Den minste klasen er fra hvit snegle, den største klasen fra blå snegle.
Har ingen erfaring fra før, så dere som har fått epliser klekket, hvordan vil dere si status på disse eggene er?
hmmm, den til venste ligner mye på min og ut ifra de bildene jeg sett er det nok slik den skal være men hvis den andre er veldig fersk tar det nok litt tid før den blir sånn oransje, det gjorde det med mine Lykke til
Den til venstre er fra de hvite sneglene og er ferskest.... Den mørke er eldst og er ganske klekkeklar snart tror jeg, var redd det var den til venstre på bildet som kanskje ikke var helt som den skulle....
ingen som kan hjelpe meg da?
Er det ingen som kan si utifra bildene om det er liv i egga?
Jeg synes den mørkeste ser ganske lik ut til sånn eggklasene har sett ut hos oss når det har nærmet seg klekking. De eggene som det ikke er snegler i sprekker først. Disse har gjerne lagt lengst ute og har tørket ut. Etterhvert begynner eggene lengre inn i klasen å klekke og bittesmå snelger kommer frem Mener det tok en dag eller to fra de tomme sprakk til klekkingen var i gang sist.
Vi har et gult eplesneglepar og de har lagt egg to ganger nå. Klasene har kommet med ca 3 ukers mellomrom og de har brukt 13 dager på å klekke. Vi har latt dem henge der de ble lagt. Har sneglene i et Juwel kar, så det er god plass mellom lokket og vannflaten.
fikk en klase til inatt, mine snegler legger når egg med en dag mellom hver gang. er helt vannvittig hvor mye de legger, har fått fem klaser på en og en halv uke nå:P Kjempegøy!
Har fått syv klaser til nå, den ene klasen ser veldig klekkeferdig ut, men bebisene lar vente på seg.....
En ting som bekymrer meg litt er at det ikke er noen synlige alger i karet.
Holder det å fôre med flakfôr den første tiden når de er nyklekt?

Er det best å la de vokse opp i eget kar,eller går det greit å ha de i samme kar som rekene?

Kanskje lurt å fordele de litt rundt?

Vi fordelte det første kullet mellom rekekaret og selskapskaret. Og de i selskapskaret vikoser MYE fortere enn de i rekekaret. Tror ikke det blir nok mat til overs til dem i rekekaret, kirsebærrekene tar det som er av alger og mat. I selskapskaret er det mye mer forrester og annet snacks som blir liggende.
Nå har den ene klasen min blitt skikkelig grå og jeg kan til og med se små beibisnegler inni eggene Nå kommer de vel snart?
Jeg har flyttet klasene over i et kar med masse mat på bunnen og alger, ilag med noen pestsnegler:P
endelig klekte en største klasen og ut har alle kommet allerede:P
Vet ikke om jeg tør å begynne å telle engang men det er godt over 150 stykker iallefall Steike så mange!! Noen andre som har fått beibier da?=)
Hehe, nå er klekkingen i gang her også :o)
Aner ikke hvor mange det kommer ut av en kolbe jeg........ Men at det blir mange når man har 7 klaser hengende er det vel ingen tvil om.
Så gøy, har fire igjenn, kommer vel mer klekking i overimorgen og mer egglegging, siden vannbytte idag
Pernille
Vi fordelte det første kullet mellom rekekaret og selskapskaret. Og de i selskapskaret vikoser MYE fortere enn de i rekekaret. Tror ikke det blir nok mat til overs til dem i rekekaret, kirsebærrekene tar det som er av alger og mat. I selskapskaret er det mye mer forrester og annet snacks som blir liggende.


Hos meg er det motsatt...flyttet over litt av bebisene i to andre kar (eller tre, men de ble spist på tur ned :S). I det rekekaret vokser de med voldsom fart, i kar to i brukbar fart - mens de som er igjen i orginalkaret, det var de fleste, vokste mye saktere. Nå lurer jeg på om har dødd alle sammen der. Fant bare tre stk flytende i dag og noen på bunnen (det var opprinnelig mellom ett og to hundre stk). Ingen rørte seg Aner i tilfelle ikke hva som har skjedd der...

Hadde en klase som begynte å klekke i dag, den flyttet jeg over til rekekaret
Dermed har jeg en klase igjen, den er den eldste, så vet ikke hvorfor den ikke har klekket enda, de kommer fra samme karet og har ligget på samme brettet i samme karet etterpå.
Malagi
Hadde en klase som begynte å klekke i dag, den flyttet jeg over til rekekaret :D Dermed har jeg en klase igjen, den er den eldste, så vet ikke hvorfor den ikke har klekket enda, de kommer fra samme karet og har ligget på samme brettet i samme karet etterpå.

Hvilken farge er det på kolben som ikke har klekt?
Jeg lurer på om det ikke er liv i klasen som ble lagt som nr 2 her, den er gulaktig, ikke forandret seg siden den var ett par dager gammel....
Øverst på denne siden er det bilde av den jeg sikter til. (Kolben som ligger til venstre).
har mine foreløbig i et kar hvor jeg har latt det bli enormt med alger på sidene, tror de kommer til å få nok mat der^^ Fikk en liten klase til inatt og Noen som vet ca hvor fort sneglene kommer til vokse?:P
Det kommer an på hvor mye de spiser :o)
Kjøpte mine blå og hvite som babyer, de har vokst veldig fort.
Jeg kjøpte mine i mai, nå er de noen store beist. Vil tippe at de som har klekt nå nærmer seg 1 cm om en måneds tid, men jeg er jo ikke sikker siden jeg ikke har hatt nyfødte før.
En annen ting det kommer an på er vel størrelsen på karet.... Fikk tidligere i sommer en skokk med bittesmå gule epliser av ei dame som ikke hadde plass til dem (hun hadde latt dem gå i ett kar på mellom 5 og 10 liter), når de kom til meg var de over to mnd gamle, men de var såååå små, kanskje rundt en halv cm.
Mye friskt vann til eplisene er vel også bra for veksten vil jeg tro.
oida:S Jg skal ha mine i en 30 liter foreløbig men når alle er klekt skal jeg flytte de over i en 65 liter, der skal jeg bare ha snegler
Nå har jeg faktisk telt alle disse små, og kom frem til ca 407 stykker:P
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap