Ønsker meg malawikar

Sitter her å drømmer meg bort i flotte fisker. Har vel funnet ut at hvis det blir malawi så må det være ett par med golden i karet :o)
Planen er å lage ett kar etter spesielle mål, det vil være 120 cm langt, 36 cm bredt og 50 cm høyt. Dette tilsvarer ett kar på rundt 200 liter.

Hvor mange forskjellige fisker/arter kan jeg ha i ett sånt kar?
Vil ha bare fredelige fisker da jeg har brent meg skikkelig før, dårlig erfaring med paletter i sammen med andre arter

Denne gangen har jeg tenkt til å tenke meg lenge om før jeg gjør noen brølere.
Så hvis noen har forslag til hva jeg kan ha i ett kar med disse målene så hyl ut :o)
Har jo lyst på noen fisker som gjerne formerer seg + at de er fredelige ovenfor hverandre når/hvis de har yngel.

Er det lurere å ha mindre ciklider når det er 200 liters kar,hvis ja, hvilke andre kan jeg f.eks ha i sammen med sommerfuglciklide?
Og igjen, hvor mange av hver art og hvor mange arter kan jeg ha i karet?

Håper noen hjelper meg :o)
Malawikar..
Malawifisk er flotte fisker. Jeg har bare malawi nå og koser meg med de.

Hvis du vil ha malawi burde du sjekke ut Cichlid-Forum.com. Der har jeg fått masse råd og lest en del om fisker o.l.

De har bl.annet denne siden om sammensetning av fisk etter liter i karet.

Ønsker deg lykke til. Malawi er utrolig morsomt å drive med.
Takker for svar Linka.

Men må vel innrømme at jeg ikke er skarp nok i engelsk til å klare å lese meg frem *rødmer*.

Noen som kan hjelpe meg litt i gang, på norsk?
Lene E
Er det lurere å ha mindre ciklider når det er 200 liters kar,hvis ja, hvilke andre kan jeg f.eks ha i sammen med sommerfuglciklide?
Snakker vi fortsatt malawi her, eller er dette ang et annet kar? Sommerfuglciklider passer ikke særlig godt med malawi.
Det er snakk om samme kar, men jeg vet ikke om jeg kan ha flere arter i sammen hvis jeg skal ha malawi. Jeg ønsker meg malawi kar, ønsket mitt er altså å ha golden i sammen med noe annet, hvis dette ikke går er jeg da klar for andre innspill, det var da tanken på sommerfuglciklider slo meg.

Jeg ønsker å ha noen rolige og fredlige fisker i samme kar, men vet ikke hvem som passer i sammen (?) :o)
Jeg hadde også blitt takknemlig for svar i denne tråden her,siden jeg selv titter litt på muligheten til å sette opp et Malawikar.
I mitt kar har jeg Labidochromis caeruleus (golden) , Pseudotropheus sp. "Acei" og Labidochromis sp. "Hongi"

Dette er rolige Malawi Mbuna fisker og de trives fint sammen.

Kan sette inn utdrag fra den siden du ikke fant frem på.
Her er forskjellige oppsett man kan velge imellom når man har 200 l (står 209, men tror det går bra) :

Smaller, Less Aggressive Mbuna Aquarium

Select any 3 species (max 12 fishes):
• Metriaclima estherae
• Pseudotropheus saulosi
• Pseudotropheus sp. "Acei"
• Labidochromis sp. "Hongi"
• Labidochromis caeruleus
• Labidochromis sp. "Perlmutt"
• Labidochromis chisimulae
• Iodotropheus sprengerae
• Cynotilapia afra
Do not mix any Labidochromis species.

Larger, More Aggressive Mbuna Aquarium

Select any 2 groups (max 10 fishes):
• Labeotropheus trewavasae
• Melanochromis johanni
• Tropheops tropheops
• Pseudotropheus elongatus
• Metriaclima pyrsonotos

Håper at dette kanskje hjelper deg litt i valg av fisk. Det står at man ikke skal mikse Labidochromis artene grunnet kryssninger mellom artene.
Selv har jeg syndet der, men mine bryr seg ikke om hverandre.

Linka
Tusen takk for hjelp Linka :o)

Da har jeg sett meg ut tre fisker jeg har lyst på, det er :
Cynotilapia afra
Labidochromis Caeruleus (Golden)
Labidocromis sp.`Hongi`

Hvor mange fisker kan jeg da ha av hver?
Hvordan med kjønnsfordeling?
I følge listen så burde du velge 4 av hver ( 12 fisk tilsammen)

Jeg ville valgt 1 hanne og 3 hunner av hver. Da får du ikke to hanner i samme gruppe som krangler.

Har selv golden og hongi sammen og disse bryr seg lite om hverandre. Afra vet jeg lite om så der kan jeg ikke uttale meg.

Lykke til med malawifiskene. Selv har jeg stor glede av mine og gleder meg til de begynner å yngle.

Mvh Linka
Fant enda tre typer til som jeg kunne tenke meg jeg, men det er vel ikke plass til alle disse typene i en 200 liter....?
Her er de andre i allefall
Pseudotropheus socolofi
Melanochromis cyaneor habdos
Melanochromis auaratus
Da er det vel ikke noen grunn til å se på enda fler fisker så langt :o)
Så ikke at du hadde svart før det var for sent Linka.
Men hvis disse fiskene får yngel, så er det vel plass til å beholde noen?
Planen er å begynne med 200 liter for å se hvordan det blir, også heller kjøpe ett enda større kar etterhvert :o)
Har litt problemer med internettlinja mi. Tar hundre år før jeg får svart. Hehe..

Tror nok du kan beholde noen yngel, men du kan jo begynne med 1 hann og 2 hunner av hver hvis du heller vil det. Har du en mindre tank kan du jo ha yngelen i denne til de blir store nok til at du kan skille kjønn.

I mitt kar nå har jeg 10 golden, 11 hongi, 10 acei og 3 hvite golden. Blandt disse er det 8 voksne og resten yngel på 4-5 cm. Har også to fisker jeg ikke vet helt hva er. Prøver å finne det ut.
Disse lever i en 375 l og skal flytte til en 540 l snart. Kan skille kjønnene på golden yngelen, men vil la de vokse litt før jeg selger unna. Vil ikke ha for mange hanner i karet.

Mvh Linka
Gratulerer med malawi-valg. Det er flotte fisker. Pga farger og oppførsel så får de ihvertfall mye oppmerksomhet av folk som kommer på besøk.
Men jeg spekulerer litt på målene på det karet du vil lage. Hannene av Hongi, Golden o.l. vil jo lage seg groper i bunnen, som de har som territorie. Og de vil ha steinrøys og sandbunn. Hadde jeg laget et kar så ville jeg ha satset på bredere bunn enn 36cm. Legg til 10-20 cm så vil ciklidene komme bedre til sin rett og du vil lettere kunne innrede et "riktig" kar. Spesielt hvis du har tenkt på innvendig bakgrunn også.
Inaktiv bruker
malawi kar
jeg har et malawikar på 160 liter, men har to palettciklider sammen med dem, har ikke hat noen problem med det i det hele tatt. Jeg har bare hatt gode erfaringer med malawiene så langt... en malawiciklide du absolutt må ha er: Melanochromis johannii , hannen er nyedig blå og hunnen er sterk oransje, de kjempe fine! Golden er også sterkt anbefalt! flott sterk gulfarge. =)
Shiramor
Gratulerer med malawi-valg. Det er flotte fisker. Pga farger og oppførsel så får de ihvertfall mye oppmerksomhet av folk som kommer på besøk. Men jeg spekulerer litt på målene på det karet du vil lage. Hannene av Hongi, Golden o.l. vil jo lage seg groper i bunnen, som de har som territorie. Og de vil ha steinrøys og sandbunn. Hadde jeg laget et kar så ville jeg ha satset på bredere bunn enn 36cm. Legg til 10-20 cm så vil ciklidene komme bedre til sin rett og du vil lettere kunne innrede et "riktig" kar. Spesielt hvis du har tenkt på innvendig bakgrunn også.

Der oppstår det ett problem ja.... Bordet (gammelt skrivebord/sminkebord av solid tre) jeg skal ha karet på er ikke bredere enn 36 cm (selve topp-plata), det vil si at jeg ikke kan ha breder kar enn 36 cm....
Hadde i grunnen ikke tenkt til å ha innvendig bakgrunn, nettopp fordi det vil stjele noen cm. Har planer om å male bakgrunnen svart.

Vet ikke om det blir trygt hvis jeg lager en større plate over benken jeg skal ha det på, da blir jo en del av plata med kar på stående i løse lufta.... Hmm?

Noen andre som har innvendiger ang målene på karet?
Hvis du skal lage det bredere må du ha en tykk plate oppå bordet slik at akvariet ikke henger i løse lufta. Juwel sine kar har ikke skaplenge helt bort, men de funker bra. Sjekk ut disse karene så ser du hva jeg mener.

Bortsett fra dette så er karet 120 cm langt og det er ganske langt. Selv ser jeg ikke problemet med at to hanner greier å dele territoriet sitt på 120 cm .
Du vil fort se om det går eller ikke. Hvis de bare sloss så sier det seg selv.

Linka
Ida Sleire
jeg har et malawikar på 160 liter, men har to palettciklider sammen med dem, har ikke hat noen problem med det i det hele tatt. Jeg har bare hatt gode erfaringer med malawiene så langt... en malawiciklide du absolutt må ha er: Melanochromis johannii , hannen er nyedig blå og hunnen er sterk oransje, de kjempe fine! Golden er også sterkt anbefalt! flott sterk gulfarge. =)

Melanochromis johannii
Det står i fiskebasen at denne cikliden må ha minst 250 liter, det har jo ikke jeg
Planen min er ett kar med målene tidligere i tråden, det vil si ett kar på ca 200 liter....
Men for all del, fisken er kjempe fin den :o)
Syntes fiskene du har valgt er flotte. Når er det du skal starte på dette prosjektet ?? Gleder meg til å se hvordan det går.

Linka
Visste ikke at du hadde begrensninger på bredden. 36 cm går nok bra det også skulle jeg tro, spesielt når det er så langt.
Lykke til!
Linka
Syntes fiskene du har valgt er flotte. Når er det du skal starte på dette prosjektet ?? Gleder meg til å se hvordan det går. Linka

Takker for lykkeønskninger, dette skal jeg få til :o)

Er ikke helt sikker når vi får det til enda, akkurat nå er jeg syk *snufs* (forkjøla), men har planer om å sjekke med glassmester i allefall i løpet av neste uke.
Til lørdag går turen over til Strømstad (hvis formen blir bedre), å da kan det jo tenkes man finner noe veldig spennende i nabolandet :o)
Har hørt at det er mye billigere å handle akvarier å fisker der, så vi får se om vi klarer å finne dyrebutikken i Strømstad, noen som har vært der?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap