Lettere øvet nybegynner :) (side 12)

Eggene henger der fremdeles, men kan ikke se at de har mørknet, men nå ser man jo utrolig dårlig gjennom det hvite nettet.
Det jeg ikke liker med pumpa er de løse rørene man kan sette sammen så det blir lengre og kortere osv. Vel de har utrolig lett for å løsne, noe som skjedde idag mens jeg tappet ut vann, så nå er det fullt av luft i filteret og det bråker masse når det kommer ut.
Jeg glemte fullstendig å teste vannet under egglegginga igår, dumt av meg.
Må nok bytte ut filteret i 96litern, det klarer ikke kapasiteten når jeg har substrat
oppi kamrene. Har ett innvendig eheim filter jeg kan bruke, må bare bytte svampen da denne er veldig "fin" og går lett tett. Det ser utrolig rotet ut oppi 200litern for tida, fisker og planter om hverandre, som jeg gleder meg til jeg får ryddet oppi der.
Et bilde av ene klore reka, den sier:- hei, back off.
Oxo er det foringskjea mi, den har jeg bundet en sytråd til, så når jeg skal ha restene ut er det bare å løfte/dra ut.
Vær bare nøye på å holde tråden stram. Har lest ihvertfall en skrekkhistorie hvor en fisk hadde greid å vikle seg inn i tråden og dødd
Hmm kan ikke helt skjønne hvordan de skal klare det, skjønner det om de har surret inn en rot eller no, men ikke bare en tråd rett ned i vannet, men er jo ikke vanskligere enn at jeg passer på å stramme den.
Den har nok vært såpass slakk at den dannet seg en løkke, og dermed var det gjort. Er tråden stram så byr det nok ikke på noe problem.
Skal en ha noe gjort må man gjøre det selv, idag så jeg meg lei, har vel egentlig vært lei lenge men men.
Så nå har jeg ryddet litt i stua, tatt ut og ristet tepper, støvsugd og nå til slutt klippet plenen.
Men ser man særlig forskjell, ikke inne iallefal. Gutter roter noe helt ekstremt, oxo får de lissom aldri gjort noe.
Ute blir det så flott når plenen blir klipt, hagen blir så mye større og penere. Fikk litt hjerte i halsen, hoppet små frosker rundt i plenen, heldigvis gjemmer de seg nedi gresset, så klipper går over uten å skade dem, heldigvis
Nydelige søte skapninger disse små froskene altså oxo er de så flinke til å holde sneglene unna.
Leggetid, men må bare innom en tur.
De rare fiskene mine, igår drev to av tetraene og jaget rundt på hverandre, sikkert litt dominansgreier.
Siste bilde og enda et bilde av c.habrosus.
Helt til slutt et bilde av dammen, fått fjernet tonn med villbringebær og brennesle, så nå kan man se vannet igjen.
Hjelp, jeg trodde egget til coryene var borte, så jeg tok vannbytte idag og tenkte jeg skulle fjerne planta egget var på. Men da jeg sjekker ser jeg et mørkt egg på det, når jeg da skal gjøre noe klekker egget :O og ungen forsvant ned i akvariet for jeg mistet planta, nå er den mest sannsynlig mat. :.( Mange sultne munner i det akvariet, for ikke snakke om klorereke og kampfisk, så har vi jo de grådige amandaene. Ser nok ikke den yngelen mer nei. *snufs* Men nå vet jeg i det minste at det går ann da

Ellers trur jeg desverre det er sykdom på amandaene, samme som kom med venusene, hvor jeg mistet en. Sett det før, buken sveller opp og når man åpner kommer det bare masse vann ut. Venusnene virker som de har gått litt ned, men jeg må være streng på foringa, kanskje det og skikkelige vannbytter hjelper. Fiskene ser ikke ut til å lide av denne sykdommen, men de har det nok ikke godt heller.
Hi hi må bare le av den sleipe klorereka, tror du ikke den tok tak i en bit av maten og dro den med seg under rota. Der satt den da og koste seg i ro og mak, virkelig morsom reke, når den sees da, den lever jo mest i skjul.

Jeg har lyst på vifte reke en gang, vi "mistet" desverre et hus vi var interessert i. Siden jeg bare har vikariat får vi jo ikke lån nok til huskjøp, men hadde vi skaffet huset ville jeg krevd å få eget akvarierom.
Der skulle jeg hatt en benk i arbeidshøyde (60 - 80cm), hvor det skulle stått 3 eller 4 kar med forskjellige reker. De blå tiger rekene til mona o inspirerte meg nemlig veldig, på benken skulle jeg oxo ha eget leksakvarie til coryene, jeg måtte vel oxo begynt med oppdrett av levendefor om jeg skal fore opp cory yngel.

Ellers kunne jeg tenkt meg et hjørnekar til å ha i stua, men hva jeg skulle fyllt det med, aner jeg ikke. Kanskje oxo en reol eller to med forskjellige fisker, helst dvergcoryer og tetraer, men oxo forskjellige apisto. Ellers har vi jo vinterhagen med bekk og greier, men den er satt litt på hylla imens. Får nok heller lage en skikkelig dam i hagen da ;P
Forresten, her er noen bilder av drømmeplassen, han som eier skal rive stedet for å lage noe alla badeland i bø. Eller det er iallefal det han vil, men det spørs jo på hva kommunen sier.
Jeg kunne tenkt meg tusen ting jeg kunne brukt med all den plassen.

1 selve huset
2 uthus
3 låve
Nå hadde jeg lest på tråden til heidi ingdal at sneglene hennes syntes eple var godt, så her stod jeg da, vært en tur i hagen og grabbet med meg et eple på vei inn.
Står og ser på akvariene og spiser eple, kommer på det jeg leste og tenker, tja hvorfor ikke. Fester en bit på skje og putter oppi..... OI snegle endevender og *host* hiver seg over biten, jums, gafle, nam. Kan nesten se sneglen smile mellom bitene.

Hmm tenker jeg da, rekene spiser jo sikkert eple de å, så jeg hiver oppi en bit der å. Bittelitt løsner og ene venusene må jo sjekke ut dette, hå tenker jeg, den kommer nok fort ut. Neida, du kan se på fisken at detta var snadder, nesten samme utrykket som når unger smaker is for første gang. Litt sånn glassaktig forskrekket, men fornøyd blikk, lykkelig. Den måtte jo spytte ut for å ikke bli kvelt, men jammen skulle den ha for seg selv
Det var snodig, men jeg ble jo bare glad for å ha gitt dem eple da.
Amanoreka sitter og koser seg helt alene, tror ikke de andre har forstått hvor maten befinner seg hen ennå.
Den lilla har (håper) jeg funnet ut at den vil være i fred og tatt seg en tur inn i skallet, der er den nå å.
Endelig har jeg fått tatt noen bilder av minsten å, lille "hvit", tror jeg skal begynne med snegle avl og avle rene farger. Blir jo litt lei meg når jeg får hvit og blå, oxo er de egentlig mer gule. Har bestilt to blå til, men har fremdeles ikke fått de i posten, det er litt frustrerende, ikke får jeg svar på mailer om de er sendt heller. Får vondt av å tenke på at det kanskje ligger to blå snegler og råtner på et kontor ett eller annet sted.

Lyst til å legge ved et herlig bilde av ene tantebarnet mitt, men siden mor sier nei til å legge ut bilder av barnet hennes på nettet får jeg heller ta å vise det andre tantebarnet som er to dager eldre enn ho jeg ikke får vise.
Du kan tro han er en liten hjerteknuser ;D
må le litt av de grådige venusene mine. Foret med tabelett på bunn idag for kuhliiålene sin skyld, men det skulle ikke venusene ha noe av. Så de forsynte seg grådig av tabeletten, så grådig at noen få har fått med en del sand. Så nå sliter de med å holde seg oppe i vannet og for litt siden så jeg den en bæsje sandkorn, huff tenk deg for en forferdelig følelse. Må vel bli om vi skulle bæsjet steiner, stakkarne blir nok litt såre i stumpen de neste dagene. Synd jeg ikke kan lindre med litt Zinksalve :P

Tok noen morsomme bilder av den ene posthorn sneglen som strevde litt med medstrømmen (medvind)
Det blåser rett og slett så mye at den går tvert på nesa. Synd man bare kan legge inn tre bilder på hver side, for jeg har noen herlige hvor man ser følehornene flagre.

Har foresten oxo funnet en liten posthorn til, så da har de nok formert seg.
Fant oxo to små reker, så da vokser antallet sakte men sikkert.
Må bare legge inn noen fler
1 nei nå gidder jeg ikke mer
2 kanskje det går lettere her
3 eller ikke
Sneglen eller tantebarnet?
Idag har jeg gått litt berserk, dro til europris for å se på karret det snakkes så mye om. Jeg synes ikke det er vært det de skal ha, hadde de trekt fra 200kr hadde det nok blitt med hjem.
Så da ble det en sittebenk med 4 skuffer, der fikk jeg stappet nedi masse akvariegreier, så da ble det plutselig mulig å se gulvet :O
Satte den såklart rett ovenfor akvariene så jeg kan sitte der i fred og ro å nyte fiskene mine

Det blir testing av vann idag og imorgen, vil ha opp gh noe i begge karrene egentlig, iallefal der rekene går. Jeg ser bare 6 av de 9 coryene på en gang, så jeg er bekymret for at kanskje klorerekene har drept dem mens de sov?
Det ville vært utrolig trist iallefal.

Søkt på fast jobb da, om jeg får den skal jeg jammen kjøpe meg hus, om det blir her eller i utlandet er jeg virkelig ikke sikker på ennå. Har lyst til å kjøpe meg en liten enebolig i italia eller no sånt, er vist ganske billig nå, men får vel satse litt nærmere og kjøpe hus i nærheten. Da skal jeg ha skikkelig akvarierom med masse benkplass, slik at jeg kan styre og ordne som jeg vil.

Jeg er så glad i kuhliiålene mine, den ene har jeg hatt siden jeg startet opp for noen år siden, den andre har giraffmønster. Men jeg er virkelig på utkikk etter fler, det er litt lite med to.

De siste rekene jeg kjøpte har jeg satt til oppforing hos ei venninne, kanskje jeg klarer lure henne til å begynne med akvarier!!
Endelig helg og jeg kan sove lenge, hva skjer??
Jo jeg våkner klokka 6 *pling* lys våken.
Vel mye å gjøre idag, så bare å komme igang. Må teste vannet i bøttene idag, så skal jeg prøve meg frem med alabastergips til øking av GH.
Tenkte oxo jeg skulle få målt på grammet, men så viser det seg at vekta ikke funker, tenkte batteriene kanskje hadde gått, men når jeg tar ut ser jeg at det er korrosjon der og det andre får jeg heller ikke ut. Så da får jeg vel kjøpe en ny vekt, var nok ikke dyreste vekta den jeg har nei.

Skal ommøbelere i akvariet denne helga tenker jeg, bare flytte litt rundt på røttene, kanskje jeg skal kjøpe mer sverdplanter å?? Hmmm, skal iallefal innom krizoo på vei hjem å se om de har noe spennende fisker igjen. Tenk meg en tur innom maxizoo oxo, er helt sjuk etter neste møte. Alleredet funnet frem ting jeg kan selge der. Det må renses litt da, alger på ene steinen og sånn, ikke akkurat pent nei.
Det er bare så sinnsykt kaldt i detta huset, full gjennomtrekk, deilig om sommeren, iallefal den sommeren vi har hatt i år, men nå på høsten og vinteren holder jeg på å fryse meg fordervet. Sitter med teppe og skjelver.

Må nok slå på varmekolbene i akvariene snart, der ligger tempen på 22 grader nå på morran.
Fått testet bøttene og her ligger pH på 7,5, Gh og KH er som vanlig på 2.
Men da jeg testet springen fikk jeg en liten bakoversveis, der er pH på 8, Gh og KH som vanlig på 2.
Jeg får vel begynne å lufte vannet til sør amerika nå, så de ikke får flere sjokk.
Ser oxo ut som coryene liker litt skittent vann, er økt aktivitet der idag og en hunn spesielt hannene er litt obs.

Lyst til å hive ut klorerekene og kampfisken, hva tenkte jeg på da jeg gikk til anskaffelse av klorereker, var egentlig viftereker jeg tenkte på. Jeg vil nemlig heller ha noen kirsebærreker i sør amerika, de er like malplasserte som klorerekene, så det burde gå bra. Evnt kan jeg jo skaffe meg noen hybridreker, da er det jo ikke så farlig om de ikke egentlig hører til i biotopen

Bøttene er tilsatt en teskje alabastergips i den ene, og en halv teskje natron i den andre, så får vi jo se hva som skjer, jeg trenger jo egentlig ikke øke pH, men jeg vil ha opp GH og KH.
GH ville vært perfekt på 5 i begge kar, mens KH er mer for sneglene og rekene.

Slik ser rebusen ut i de forskjellige karene:
Asia:
Kardinalfisk pH 6-8, GH 5-20 Temp 5- 28
Kulhiiål pH 5,5-6,5 GH 5 Temp 24-30
Kirsebærreker pH 6,3-8,2 GH 4-27 Temp 18-25
Kampfisk pH 6-7,5 GH 0-12 Temp 24-30
Klorereker pH 7-9 GH 3-13 Temp 20-30
Posthorn pH 5-9 GH 7-30 Temp 10-32
= pH 6,5-7 GH 5+ Temp 20-25

Sør amerika:
Ildtetra pH 5,5-6,5 GH 0-10 Temp 24-28
C.habrosus pH 6-8 GH 2-25 Temp 24-27
Eplesnegle PH 7-9 GH 5-40 Temp 18-27
= pH 6,5-7 GH 5++ Temp 25-26

Egentlig virker alle ganske fornøyd når tempen ligger mellom 22 og 25 grader, livlige å fine.
Nå går jo kampfisken fremdeles i sør amerika, sammen med kinsesisk algespiser og klorereker, så må nok ta en sjau oppi der. Kineser prøver jeg jo å kvitte meg med, gir den gladelig bort. Den skal jo egentlig ha mer plass en det jeg gir den.

Venusene virker oxo ganske fornøyde, spiller med finnene og jager lett på hverandre.
Må legge til enda en fiskeart i asiakarret, nemlig *trommesolo* galaxyrasbora/ stjernedanio.
De var så ynkelige der de svømte rundt, bitte små, blasse tynne osv, så da måtte jeg bare ha de.
Forelsket meg da jeg så de som utvokste flotte eksemplarer i bergen, etter å ha lest litt i forskjellige tråder har jeg jo funnet ut at de ikke er slike små skrøpelige skapninger jeg først trodde. Så nå hadde jeg egentlig lurt på å bytte ut venusene med galaxy, men da ble det begge gitt. huffda :P

Kjøpte oxo tre kuhliiåler, de er så bedårende. Kan sitte i timesvis å bare studere dem der de åler seg frem på leting etter mat. Så bare en i butikken, eller hodet og halen som stakk opp, men da de gravde var det jammen fler a gitt. :o

Nå kommer oxo de blå eplene jeg bestilte, blir sendt mandag. *gleder seg*
Mest sannsynlig er de nok bitte små, men de får fores opp litt da vettu. Virker som alle får nok mat, kanskje jeg egentlig forer mye mer en jeg tror?

Skal vi se, i sør amerika pleier de få 1 tabelett tetra tabimin om dagen, kanskje litt mer nå pga av klorerekene. Ellers får de frosne cyclops en gang iblant og noen ganger oxo no granulat for.

Asia pleier å få granulat, ellers bryter jeg opp en tabelett for ålene sin skyld.

Rekene og sneglene får agurk.

Ellers kom jeg hjem med en pumpe til å bruke i krukka om sommeren, en rot, en jukserot og en masse annet stasj, men jeg glemte novocrab, tenkte reker og snegler skulle få det å.
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap