Lettere øvet nybegynner :) (side 3)

Takker astrid, ja det var da en grusom bommert. Bare det at jeg ikke sjekket konto, men heller ikke sjekket verdiene i vannet. Ja godt jeg har snill kjæreste.
Stakkar`n skal være forlover i sin søsters bryllup til sommeren og må leie smoking, noe han hater å måtte ta på seg.
Penklær for han er lissom en fin bukse og en genser han liker. Stakkarn kom hjem her med et ganske mutt uttrykk, for ikke fikk han velge hva slags heller.
Kjenner igjen den holdningen hos min samboer også. Du får gi uttrykk for hvor sexy han er i smoking så kanskje surleppa forsvinner
Ja sa jeg gledet meg, men det hjalp ikke helt. Smoking er drittklær man ikke kan gjøre en dritt i . mannfolk, vi skal lissom kle oss i noe av det verste som er funnet opp i nesten alle sammenhenger hvor folk treffes, mens de kan gå i akkurat hva de vil.
Sakl snart slippe ut, gleder meg stort, bruker lang tid på å aklimatisere dem.
Nææ nå skjønner jeg virkelig hvorfor noen blir helt betatt av coryer, slapp mine løs istad og en (den største) stelte seg rett opp i se på meg positur, den yppet oxo til kamp med sae`n som er iallefal 6 ganger så stor. Ble litt nærvøs for at sae skulle bli litt røffe med de, jage og mase, men den roet seg fort. Nå er de på oppdagelses ferd over hele karet, ga litt mat og plutselig ble det liv.
En ble så glad for å ha fått sand (de sto på fin grus) at nesten hele hodet forsvant i sanda mens den gravde rundt. Ikke mye stimatferd å se ennå, her skal vært ett hjørne sjekkes ut. *smile* plutselig ble kuhliålen min så utrolig stor.

Sebrasneglen har begynt en møysom klatring oppover glasset, den står sammen med palettene, regner med at det går bra. Kanskje det endelig kan bli rensket for litt alger der (de jagde kineseren så den ikke fikk jobbet, tok den til slutt ut).

Venusfiskene er hjemme alleredet, de spiser nok vannlopper for den store gullmedaljen oppi hos rekene, bare de ikke tar baby reker. Så fine de er, nå er jeg glad. Tom lommebok til tross, det er det verdt.
Mer bilder av disse sjarmerende fiskene.
Først har vi en fjellklatrer
Så er det en som er lykkelig over å se sand
sist er det en jeg tror ikke kommer til å overleve, den ligger bare der og duver fra side til side og ja ser ikke som den har det bra. *snufs*

Bildene er noe ute av fokus, har bare et digitalkamera jeg ikke kjenner halvparten av innstillingene på og vel , det bruker noe sinnsykt irriterende lang tid på å zoome og hva er da vekk? nemlig, fisken. Men man gjør så godt man kan med det man har.
Her er litt mer bilder. Et av sebrasneglen og to av venusene.
De er virkelig lykkelige virker det som, forsetter de å spise lopper som de gjør nå kommer de til å bli tykke (noen av de trenger det)
Morsomme fisk dette, eller mer pene. De har så nydelige farger, men så har de en munn som får meg til å tenke på gretne gamle gubber litt geip på en måte.
Virkelig synd de ikke står stille lenge nok til at jeg får klare bilder, men det får gå som sagt.

Synes de har fått mer farge nå enn da jeg så dem i butikken, eller er jeg bare stolt og ser mer enn det er
Nå har jeg vært på handletur (og besøkt min farmor) og har nå kommet hjem med 5 kg alabastergips, det var nemli det de hadde. Jeg var egentlig fryktelig heldig at de i det hele tatt hadde, for hadde vært ei som hadde bestilt men ikke hentet. Så nå har jeg gips til jeg dør :P neida, tenker jeg selger unnå om noen viser interesse.
Så var jeg i butikken og kjøpte natron, det kostet hele 12 kr oooooh.
oxo var det den eikebarkekstrakten da, innom krizoo og kjøpe.
Så nå har jeg det jeg trenger for å heve GH og KH og senke pH.
Fått låne teststrips av ei venninne, det er jeg gla for. Skulle hatt dråpetester, men det har jeg uuuhheee ikke råd til nå, regninger først og hobby etterpå. *snufs*
Jeg får vel krype til korset og låne penger av min samboer til dråpetester. Har så lyst på, sjekket de mest vanlige nettbutikkene etter tester og priser, men nå er såklart den lappen borte så da må jeg gjøre det igjen *kjedelig*
Alle de nye fiskene og sneglen trives, redd venusene ikke bare har ryddet rekekaret for vannlopper, men oxo de minste rekene mine *snufs*
En ting er sikkert og det er at de trives, flotte farger og jeg ser atferd som minner mistenkelig om lek, eller er det bare litt rivalisme. En som er veldig ivrig på å spille ut finnene sine og gjøre seg stor og flott, det er den å. Morsomme og studere sebrasneglen er kanskje treg, men den gjør en formidabel jobb med algespising. Her skulle jeg lagt ved bilde, men nå har det skjedd noe med pc`n som gjør at det ikke går. *arg*
Sånn, fikk fikset det på en annen måte. Lurer virkelig på om noen har hacket seg inn på pc`n min og rotet. Før fikk jeg opp valg når jeg koblet til kamera, nå må jeg lete meg frem til hvor det er og flytte et og et bilde dit jeg skal ha det, fryktelig tungvint og upraktisk.
Men her er iallefal bilde av hvor grundig sneglen har rensket glasset for alger.
Imorgen flytter SAE til bhg og kan holde scalarene med selskap, onskapsfulle late møkkafisk. Jage på de små forsvarsløse coryene mine sånn. Feite faen for å si det mildt. Dette er vel den mest velfødde fisken i hele akvariet, skaffet den for å bli kvitt penselalger og det var den flink til som liten, men nå usj, vekk me`n.
SAE`n koser seg i bhg, gjør oxo scalarene litt tøffere så det er gøyere for ungene å se på.
Fått nye ideer til hvordan jeg vil akvariet mitt skal se ut og må derfor bytte ut en del fisk og ja oxo bytte 200 literen, er jo ikke vits i å fjerne veggene som deler den hvis noen andre kan ha nytte av det.
Planen er å dekke bakveggen med røtter og mose som reker og slikt kan kose seg med, så skal jeg såklart ha sandbunn til coryene, noen forgrunnsplanter og en solidærplante, hvis det er det det heter da.
Helt ferdig er jo ikke planene, men det kommer nok med tida. Har så lyst til å ha et akvarium for utsende og ikke sånn som det har vært med impulskjøp og yngel.
40 literen er jeg fremdeles fornøyd med, kanskje litt plantebytte bare og *host* sand
Er for tiden uten skjerm og da oxo uten pc *snufs* hva skal man lissom finne på når man ikke kan sitte på AF hele dagen? Jo kan jo bruke den ekstra tiden på å bruke sykkel istedet for bil rundt omkring i nærområdet. Begynner å kjenne det på formen faktisk, å så sprek jeg er :P
Lønna er fremdeles lav og framtiden usikker, så håper jo bare på det beste da.
(fortsettelse følger)
Palettene la egg og hunnen klikket igjen, så bare hannen klistret oppi et hjørne, prøvde han å røre seg kom frua i full fart og satte han på plass. Tok han derfor ut. Men mor er flinkest alene virker det som. Var tre stykker sist jeg sjekket, de begynner faktisk å få litt størrelse. Da jeg ikke er hjemme og kan sjekke hvordan det går med dem, gleder jeg meg vilt til å se om min samboer har klart å holde liv i dem
Fant litt sent ut at det ikke var mor sin skyld at ungene ble borte men at de ble sugd over i rommet ved siden av. Se bilde av 200liter`n min, palettmor med unger står i midten, det er rist over til begge sider, men vannet går fra største kammeret over til siste og mest sannsynlig har noen av ungene blitt sugd gjennom når de har vært på leting ettet mat. Fant det ut dagen jeg skulle dra, da den ene yngelen svømte frustrert og forvirret opp og ned på andre siden av glasset og ville hjem.
Egentlig ganske greit da jeg ikke vil ha en haug med yngelen jeg kanskje ikke blir kvitt.
Håper jeg får byttet 200 litern, ønsker meg noe som er lavere kanskje og lengre, dumt å skulle fjerne veggene hvis andre kan bruke det
Sittet og lest igjennom bloggen min nå, morsomt å se hvordan måten å uttale seg på har forandret seg med hva jeg har lært.

Var en tur hjemme igår og jada yngelen levde ennå, men samboeren min hadde foret ganske mye i 40 litern. Skulle nok ha sugd opp restene, men pga tiden fikk jeg det ikke til. (tar gaaanske lang tid å lyse etter rekeyngel i bøtta). Skal få gjort det idag eller imorgen, spørs når jeg skal hjem.
(holder rinamor med selskap)
Pengene er det fortsatt altfor lite av, tror lommeboka begynner å merke stresset :P
Får lønning den 16, håpet jeg da skulle få råd til vanntester og kanskje nytt akvarium og andre akvarierelaterte ting. Men så har jeg bil da, det kommer på 3000 denne mnd, så var det tlf regninga da, og husleie, strøm etc.
Håper jeg får inn mer denne gangen, tror ikke det. Redd jeg har fått utbetalt for lite, skal gå igjennom timelister og sjekke med lønnslipp. (ganske blakk ja)
Skulle fått igjen penger på utgifter etter en arbeidsulykke, men de skal jo gjøre det vanskelig. Fikk regninger og alt tilbake med beskjed om at dette skal da ikke de betale, jeg må til nav.
Da tenkte jeg bare HA, som om nav kommer til å betale. Har prøvd to ganger å få utbetalt dagpenger med 5 års mellomrom, de gjør seg så vanskelige og jeg tror de er opplært til å snakke på en sånn måte at man bare gir opp fordi man skjønner ikkeno.

*sitat fra besøk på nav* - "Du trenger de og de papirene", tar med de.
- "Jo oxo trenger du de og de papirene". *hjem og hente* (tar bare halv time lissom)
- "Nei du sa opp jobben, da kan du ikke jobbe på 8 uker, før du kan få dagpenger". Jaha?? Hva mener du jeg skal leve på da?
- "Du har jo bil den kan selges, tv, sofa bla bla". Jasså jeg skal blakke meg fullstendig og miste alt jeg har opparbeidet meg før jeg får hjelp?
*svaret er slettet da det ikke er forståelig for den menneskelige hjerne*

Her prøver jeg å søke hjelp så jeg skal klare og overleve en tid som arbeidsøker og usikker inntekt, hva får jeg så slengt i trynet. Jeg er for flink til å få hjelp, altså jobber så mye jeg kan som vikar for å tjene penger til livets opphold. Hva om det plutselig ikke trengs vikar lenger da? Hvor står jeg da??
Det norske systemet er så feil, ser på en hvor familien hadde vært under sosialen, han trengte bare gå dit og si han trengte penger, så fikk han det. Mens jeg fikk beskjed om å selge alt av verdi og når det står null på kontoen og null i inntekt, da kanskje jeg får hjelp.

Vil bare takke min utrolige greie samboer som holder ut med meg og hjelper meg når ting er vanskelig.

Ååååh, dette var godt å få ut
Virkelig deilig å kunne flykte inn her når ting er altfor galt med det norske systemet. Takker for AF.
Oi forrige innlegg skled helt ut, godt det er på min egen blogg, der er det vel lov å ta opp det meste man ønsker tenker jeg ;D

Vel tror jammen de tre siste palettyngelen skal vokse opp, de er ca 1 cm nå og begynner å svømme uten mor på leting etter mat. Det er jo litt gøy da Jeg har foret dem på mat som er ment til oppdrett av kampfisk, Atison`s Betta Starter heter den. Ikke sikker hva det er lagd av, men det funker iallefall, må bare røre litt så det synker, for det er jo som sagt lagd for kampfiskyngel og skal synke litt og litt, veeeeldig sakte.

Akkurat ferdig å bytte vann, tror jeg har praktisert en god del av de 1001 måtene å søle vann på, bare iløpet av dette byttet. Fikk vatret opp 40 literen å, det var på tide

Bilder er det lite av for tiden da kameraet er typen sitt og han har sett seg lei av at jeg bestandig fyller det med fiskebilder. Hææ, fiskebilder??..... nææ hakke hørt noe om det jeg :P
Den store vannbyttedagen :p
Hver helg er det på tide med vannbytte. nå har jeg oxo fått lov å låne kamera igjen så da blir det bilder.
1 her fyller jeg på dunken så vannet skal få lov å lufte seg en natt.
2 her fyller jeg vann i karet, den blå bøtta har jeg akkurat sittet og fisket rekeyngel som hadde tatt den store "slamsuger sklia".
3 jeg må sitte slik at jeg kan være på af mens jeg holder øye med fiskene
Hva er det egntlig venusene holder på med??
1 Leter de etter rekeyngel, mat eller er det egglegging på gang??
2 Her er det stor ro
3 scalaren shark knife poserer for fotografen
Mer mer mer
Her er rekene
1 rekemor lurer på om jeg har tenkt til å yppe til bråk
2 mor og de små
3 enda en halvvoksen
mer ;D
1 Ed en liten rød platy, han har til og med egen sang
2 Pinky, sønn av Pink og Flame. Han begynner å bli fin
3 Har sebrasneglen min sneglet seg rundt og lagt egg?? Er jo små hvite prikker overalt.
Heisann Galemor..

Ja nå er Scalarene i et 180 liters akvarie her i Arendal, de er litt reserverte imot de 3 som var i karet ifra før.. De vi hentet hos deg er litt større en de 3 andre.. Bilder kommer..
Gledelig å høre de har det bra.
Ja var godt fornøyd med størrelsen dems, de var ikke større en min tommel da jeg kjøpte dem ca halvt år siden.
Her er noen bilder jeg tok like etter annonsen var lagt ut.
Litt stolt vettu
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap