Lettere øvet nybegynner :) (side 5)

Da har det vært vannbytte igjen, har oxo pusset opp rekekarret med en rot jeg har funnet på stranda, kokt og så latt stå i vann i flere uker, som jeg oxo har byttet med jevne mellomrom.
Det ble pent, bilder kommer når kamera er ladet opp.
Har hatt masse trådalger oppi der, ganske sikker på at det kom med algeballene, har derfor sittet og pelt javamose ut av kladden med alger. Blir nok ikke kvitt de, men gjør ikke så mye siden det er et rekekar.

Været er skikkelig flott her nå, så deilig å være ute. Titter nedom dammen og froskene hopper forskrekket uti og blir borte. Masse alger i vannet, men det blir nok borte så fort eggene klekker og vannet blir tjukt av rompetroll. Stakkarne må jo ha mat vettu.
Fått meg en sommerfugl ciklidehunn nå oxo, venter på at palettene og fler blir hentet, de skulle egentlig det igår men men. Stakkars hiawathe blir jagd avgårde av denne lille damen.

Litt morsomt egentlig. Han blåser seg opp og svømmer sakte og truende mot henne, hun ser på han med store uskyldige øyne og svømmer mot han.... IIIIIK Hiawatha hiver seg unna, hun er jo skummel vettu :P
For ett lekkert vær, bare funnet ut det at jeg har blitt allergisk mot bjørkepollen, så tett som bare det i desen :P
Fått ladet kamera så nå kommer det masse bilder igjen.
1: fått tatt et flott bilde av coryene mine, bare synd jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det mindre så det kan legges i fiskebasen.
2:sommerfugl chikliden stilte villig opp for fotografen ,ser ut på fargene som at ho trives.
3:ett til
Så er det dammen da, min store glede nå i varmen. Kanskje det har noe med stjernetegnet mitt å gjøre eller hva det er, men jeg trives best i nærheten av ett vann, stort som lite. Kan ha noe med hvordan sola reflekteres og gir vannet enn varm glans, eller bare roen rundt det med vann. Iallefal det finnes ikke noe bedre
Er jo tonnevis med alger oppi der, men oxo egg. Nå har det kommet mer, telte til 10 idag.
1: de første eggene begynner klekke
2: mer egg
3: og mer
Så var det selve dammen da, masse alger som sagt, men det har sin sjarm det å. Alger er mat for mange vannlevende dyr, så derfor får de være, noe må jo rompetrollene ha å fylle magene sine med. Ifjor gikk de løs på vannlilja mi da algene var spist opp, så da får det heller være en del alger en liten stund
Snørrer mer inne enn ute, men det kan ha noe med at konsentrasjonen av pollen blir mer komprimert inne, gjøkke no det, når jeg blir ferdig her er det ut i varmen igjen.
1: hele dammen er grønn
2: grønt ja
3: bekkeblom
Da er det bare litt om hagen igjen, søren at det ikke går å ha flere bilder enn tre, iallefal på de personlige bloggene.
Vel landet er det en drøm å bo på, leier bare og glad for det, for huset er ei rønne, men levelig for nå.
Som sagt landet er flott, her har vi rådyr, masse fugler, blomster og ro, eneste lydene vi hører er fuglesang og froskekvekk.
1:Her er fuglebrettet i forgrunn hvor vi har hakkespett og andre fugler jeg ikke engang vet hva er, med jordet og lengst vekk er der rådyrene pleier å titte frem utpå jordet.
2:forglemmegei, virkelig vakre blomster
3: en type forglemmegei, den gir jeg bort til de som henter, har nemlig masse og det sprer seg som ugress, men pene likevell da
Så morsomt å se alle bildene. Sukker nesten jeg over hvor heldig du er som får bo sånn

Når det gjelder å endre størrelsen på bildene så lurer jeg på om du har noe bildebehandlingsprogram? Hvis ikke kan jeg anbefale deg å laste ned gratisprogrammet IrfanView. Mener det skal ligge en link for nedlasting i en av artiklene om foto- og bildebehandling her inne. Var ihvertfall der jeg hentet min. Da bruker du verktøyet resize/resample under image.
Jeg har gimp, kan jo se om jeg finner noe sånt der. Ville vært fint å få lagt inn bildet da
Ja deilig å bo på landet og det beste er, bare to min så er man i sentrum (stokke) tar vel ca 5 med sykkel. Men nå driver de å bygger masse like borti her, så er redd dyrelivet sakte men sikkert vil bli borte. Masse idioter fra byene som vil bo sentralt på landet vettu, de har jo ikke peiling på vilt dyreliv. Venter bare på at det første rådyret blir påkjørt. Møtte grevling ifjor på sykkelen da, de er jo så flotte. Hatt flere tilfeller av rådyr som har kommet over veien. Var nå i vinter at jeg møtte 4 stk som sto i veikanten og ikke viste helt hva de skulle gjøre da jeg kom, så da stoppet jeg og slo av motoren på bilen og etter en liten tenkerunde gikk de rolig og bedagelig over veien. Virkelig utrolig å få oppleve slikt, det kan jeg leve lenge på.
I Gimp tror jeg du må bruke Skaler under Bilde. Pass på at det er lenke mellom bredde og høyde slik at de begge endres samtidig, og selvfølgelig skal det endres etter piksler. Håper du finner ut av det
Aner ikke om det hjalp. Hvor ser mann sånt egentlig, hvor mange piksler er det best å ta ned og sånn da??
Det er klart du kan endre bildestørrelsen i Gimp. Her er en grundig men enkel bruksanvisning til det. Ellers anbefaler jeg også IrfanView, som er et mye "lettere" program enn Gimp, det vil si det åpner raskt, og du kan lett bla mellom bilder i den katalogen du åpner bildet i. Bruker det som et visningsprogram, men det er enkelt å endre bildestørrelse med dette programmet også.

For å se hvor stort et bilde er i Gimp velg Image Information, slik de viser i bruksanvisningen jeg lenker til over.

Det er koselig å bo på landet og se dyrelivet litt på nært hold. Her på Jær-landet er det så kulturlandskap at en ser ikke så mye spennende, utenfor i skumringen kanskje. Men det er mye fugl, som flyr fra vannet et stykke bak huset mitt, rett over hodene våre til sjøen hver morgen, og tilbake hver kveld, ender, gjess og svaner som snatrer og suser med vingene så kattene dukker seg og blir ganske forvirret.

Lykke til med bilderedigeringen!

Edit: Det er veldig lurt å lagre bildet med nytt navn, slik at du beholder det opprinnelige bildet i original størrelse. En kan angre på størrelses-endringen senere, og da er originalen god å ha!
Nope fortsatt like dum, kanskje bare hodet som er fullstendig tett av pollen, men jeg skjønte det ikke helt. Er nok mer den peke og peke mer typen for å forstå, var veldig mye i den siden du hadde logget til, så turte da ikke laste ned noe. Har alleredet brent meg på det å ikke laste ned det nye bilde med nytt navn, men sånn går det noen ganger. Har egentlig ikke peiling på hva jeg driver med når jeg roter rundt inne på feks gimp. Bare trykker og håper den gjør det jeg ønsker Men gjør som oftest ikke det da, så til slutt bare går jeg ut av programmet og oi, så er plutselig bildet blitt helt annerledes. Nemlig lagret sånn som jeg har fiklet med det, så må nok ta no undervisning ang detta her.
Fått hjelp med forminsking av bilder, sendt de inn, men de er der ikke. Så da kom de vil ikke med likevel *snufs*
Ellers er det kommet flere klaser med egg, tre tror jeg det er. Har lyst på salamander da, men ligger vel ingen salamander dammer i nærheten her de kan komme fra, men er jo lov å håpe da
Driver og henter planter og planter litt, nå er det kattehale som kom i dammen til min mor jeg har fått avleggere av.
Må vel gå til innkjøp av noen flyteplanter å, de jeg kjøpte ifjor spiste rompetrollene opp, tror jeg.

Har så lyst på en enkel pumpe bare for å få ett vannfall, rennende vann skal jo virke avskrekkende på myggen vistnok. Men så er det den strømmen da, kanskje en skal bygge uthus med vindmølle på taket??

Gleder meg virkelig til sommeren, ser for meg blomster varme og glede.
Galemor
Har lyst på salamander da, men ligger vel ingen salamander dammer i nærheten her de kan komme fra, men er jo lov å håpe da :D


Du får sette deg ut i skumringen og lage salamanderlokkelyder, så kommer de kanskje krypende! ;o) Men begge de to artene vi har i Norge er jo utrydningstruet, så ikke vet jeg hvor mye de er å se nå til dags.

Høres koselig ut med hagedam, men jeg har for liten hage - og for lite tid (eller var det lyst) til det, holder meg til innendørsfisk enn så lenge.

Krysser fingrene for bildene dine.
Takk, vel vi leier jo bare og dammen er som sagt en gammel låvebrønn som da fulgte med. Har faktisk to stykker, men den andre er det satt "lokk" på, så der vet jeg egentlig ikke hva som skjer.
Bruker den likesågodt til danseplass om sommeren, litt forsiktig såklart ;D
Den er vel ca 4x4meter og da liten i forhold til den andre. Som jeg tror er 5x8 meter. (bredde og lengde), har bare skrittet opp, så det kan både være større eller mindre.
Men gøy er det, tror nok at salamander i denne dammen ville vært ganske trygg, det skulle vært restriksjoner på at mennesker med slike gamle brønner/ fristeder kunne ha salamander. Men siden salamanderen er fredet, så er det vel sånn at om man har fått det i dammen, så går det da ikke ann å fjerne den/dammen?

Hvordan høres salamander lokkelyder ut da?? Har klart og prate med frosk, så hvorfor ikke salamander ??
Endelig fredag, skjønner lett det når jeg går inn på forumet, der skjer det forbausende lite.
Imorgen blir noen av fiskene hentet, det blir deilig.
Bildene mine var for dårlige til å bruke i basen, *snufs* Aner jo ikke hvordan jeg skal få bedre bilder. Jeg synes iallefal bildene blir klare og fine når jeg har tatt dem og ser de på pc`n, men men, sånn er det noen ganger.
Har lyst til å ha ildtetra når fiskene nå reiser, men så ut som det var sykdom på de i butikken, så da venter jeg heller litt til. Skal jo få byttet ut 200 litern i en som ikke er tredelt en eller annen gang, så kan da ta de i samme slengen.

Mange planer for fremtiden nå ja, gleder meg masse på hva den har å by.
Gøy på landet, gøy på landet, sånt`no hakke de i byen, nei det har de ikke
Se hva som lå på trappa vår igår natt, er den ikke aldeles nyyyydelig?
Noen med peil som kan se om det er salamander ;D eller firfisle??
Hvis du sammenligner bildet av en firfisle med bildet av en liten salamander og stor salamander, er det nok en firfisle som sto på trappa di og tigget mat. Koselig likevel med slike besøk. Husker en gang en frosk som skremte vannet av meg da jeg åpna ytterdøra, den sto på dørterskelen og ville inn i varmen - helt til den så kattene. ;o)
Takk, ja er nok firfisle vi hadde på besøk. Deilig med liv, ser bare ut av vinduet her nå. Masse fugler man vanligvis ikke ser, annet enn i bøker da. Prøvde å få filmet eller tatt bilder av dem, men det lille dårlige kamera jeg låner er umulig å bruke til sånt.
Støter stadig vekk på rådyr oxo, gikk tur i skogen igår og da var det to stk som løp vekk fra meg. Så dem bare i ett glimt, så var de borte.
Ene klasen med egg i dammen har klekt nå, men været gjorde så jeg ikke får sett annet enn overflaten,
firfisle på bilde ja. hadde en i en bolle en gang(slapp den ut etter ti minutter) og den mistet halen men jeg ser den fortsatt ofte og setter meeg ofte ned og ''snakker'' med den.
Min søster og jeg fanget faktisk to da vi var mindre, de bodde en stund i utebassenget vårt (et av disse blå firkanta), min lille søster klarte å skremme sin slik at den mistet halen, mens min forstsatt beholdt sin.
Har en liten forkjærlighet før øgler og kunne virkelig tenkt meg gekko eller no lignende i karet, fisk er flotte, men det er jo minuset at man ikke kan ta de opp å kjæle med da.
Jeg er av typen som plukker opp slanger som har rotet seg bort og sånn. Da jeg jobbet i stall nå i høst, måtte jeg ta ut tre stykker som trakk inn til varmen. De var sorte med gule kinn.
Det er bare to uker siden jeg fjernet en grå en som lå midt i stien, den ene voksne jeg gikk sammen med turte ikke gå forbi. (jeg jobber i barnehage)
Det er ingen slanger i norge som er farlige med unntak av huggormen, men som oftest er det ingen slanger som biter med mindre de føler seg truet til det eller de ser deg som mat. (men jeg har likevell brukt hansker da)
Min kjære ser heller at vi skaffer oss en slange enn mer fisk og det synes jeg faktisk er greit. Men når jeg blir rik, da blir det fiskerom i kjelleren, dam i hagen og vinterhage med amazonasbiotop
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap