Lettere øvet nybegynner :) (side 7)

Da har jeg sendt en mail til de, så får vi jo bare vente og se da.
Fikk tatt noen bilder, men kan ikke forvente særlig mer av dårlig kamera og raske dyr.
1 er av en hann, han var et stykke unna og mye penere i virkeligheten
2-3 En liten hunn, vakke så rask som de andre
Har jo oxo en haug med rompetroll nå.
1 alt det svarte er altså trollunger :P
2 litt nærmere
3 en vannbille som koser seg litt på en grein. (husker aldri hva de heter når jeg skal skrive det her)
Vannkalv, kanskje?

Vannkalvlarvene forsyner seg av rompetrollene, men ut fra hva jeg ser her så er det vel litt å ta av.
Ja vannkalv er det
Tror ikke rompetrollene lider noen nød når det gjelder antall nei. Håper bare ikke de tar trolla til salamandrene. Kan ikke få sagt nok hvor utrolig nydelige de er, jeg er virkelig forelsket.
Idag er de mest under vann, igår var det mer kurtisering etter hva jeg forsto. Virkelig dumt jeg ikke dro med kamera ut igår altså.
Dammen er svæær og salamandrene små, så det å finne ut hvor de kommer opp etter luft kan være litt vanskelig. Var heldig med ho lille damen, kom opp nesten ved beina mine og fløt litt rundt og slappet av før hun dykket ned igjen.
Ja det er de, om du er i nærheten er det bare å stikke innom. De må oppleves, et bilde yter dems ynde ingen rettferdighet.
Er jeg på de kanter noen gang så skal jeg ta deg på ordet
Jeg håper da virkelig det
Idag skal det byttes vann, har jo ikke byttet på to uker pga behandling i karet og mye jobbing. De heldige fiskene i 200 litern fikk myggiser til frokost, kan tru di koste seg. Den ene coryen fikk tak i en altfor lang en og den sa plopp så hang den ut mellom gjellene, så slupp og host, dermed sto den ut av munnen istedet, sånn gikk den frem og tilbake noen ganger før den spyttet ut og fant en annen.
De tre palettyngelen jeg reddet fra pumpa lever fremdeles.
Skal ommøbelere litt i karet idag igjen, syntes det så mistenkelig ut som coryene og kuhlii ålene har fått kortere barter. Se bildene og døm selv.
Endelig fikk jeg tatt noen ordentlige bilder av Turtle, kuhliiålen med skilpaddemønster.

Noen andre som fryser idag tro?? Her har jeg måttet tenne opp i peisen, for det er fryktlig kaldt.
Sånn da har jeg byttet halvparten av vannet i 200litern og pyntet litt opp i det største kammeret. Tok bilder med fingeren forran blitzen, det ble faktisk litt kult
Får lissom bestandig blitzen midt i boldet, men men.
Måtte nesten bruke blitz, siden det blir refleksjon av kamera på glasset
Nå har jeg kapitulert, skal jeg få fisk i min krukke denne sommeren må jeg nok bare velge en lett løsning sånn i første omgang.
Siden epoxy er et herk å få tak i, må jeg ha damduk, bare det at den er sort
jeg vil ha det lyst nedi krukka.
Tenk litt på det å kjøpe sånn duk som det sitter steiner på i øverste sjiktet, det vil bli mye penere enn sånn stygg svart ;P

Så da blir det enkelt, halve krukka får billig svart damduk og øverste får sånn med stein på. I bunnen kommer jeg til å ha no slags jord med masse biltema sand oppå. Der vil det bli plantet vannlilje og vasspesten min fra akvariet får sommerferie oppi der. Kanskje javamose synes krukke er kult??

Pumpe og slikt prøver jeg uten denne første sommeren, så får jeg heller fikse opp til neste vår. Krukka er jo heller ikke så stor som mine planer ;D
Imorgen er det møte i Horten akvarieklubb, det skal jeg være med på.
Da har jeg vært på møte, det var faktisk utrolig koselig. Litt skummelt i begynnelsen med mennesker enn ikke kjenner annet enn på profilbildene og nicket.
Men møtet fjernet faktisk min hodepine. Såklart litt før syv slo hodepinen til, da fikk jeg merke konsekvensene av å ha vært ute i sola hele dagen. Kvalme og vondt i øynene og rundt tinningene. Men bet tenna sammen og dro likevel, og voila, nå har jeg ikke vondt lenger.
(kan såklart ha vært at jeg drakk masse vann på møtet, men det sier vi ikke til noen)

Da har jeg fått litt tips til hvordan jeg skal fjerne veggene i karret, så går det blir det jo kult. Da kan jeg jo (hi hi) begynne og utforme planene mine.
(kork som bakvegg, jo.... oxo no mer da ;P)
fjerne veggene???? ja men da blir det jo bløtt.
He he de i midten såklart, i det tredelte karet
Da har jeg skiftet vann i begge karene. Sitter og plundrer med hvordan jeg skal klippe damduken så den passer i krukka, vil helst slippe skrukker. Heiv litt sand oppi til venusene og jeg tror noen av dem har spist i den tro at det er mat, for nå svømmer de med hodet opp, akkurat som om de er litt baktunge. Har hatt den andre varianten at de har svømt med halen i været og sliti med å komme ned fordi den har slukt luft når den har spist. Men det har alltid gått over. Avventer og ser om dette gjør det å. Huff føler meg helt kriminell, burde jo tenkt over at de ville tro det var mat *snufs*
Fikk iallefal noen "klare" bilder av disse fine fiskene, de har noen utrolig flotte farger og etter vanbytte når hannene begynner spille ut finnene, er de ved sitt vakreste.
Ja, er ikke de der nydelige, Galemor! Kjøpte disse når jeg var nede på Dahls, og selv om de ikke var rekesikre som jeg håpet har de seilt opp som en av mine absolutte favoritter Hannene er flotte når de spiller ut finnene, med den hvite kanten rundt!

Skal du ha bakgrunn i kork? Eller misforstod jeg...
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap