Lettere øvet nybegynner :) (side 85)

Begynne den store jobben det er å fange Saene da, elller stresse med det imorgen tidlig tro?
Kan jo begynne å pakke gaffelmose for å se hvor mye det blir, så jeg vet hvor mange lapper jeg skal bruke.
Plutselig var tastaturet sykt tregt, men de fire tilskuddspandaene trives som bare det, blitt like mørke som de andre og suser sammen med dem opp og ned langs glasset, i strømmen fra pumpa.

L066 hannen har flyttet inn i hula, så jeg håper at det vil dukke opp unger der også etterhvert.

Foret med røde mygglarver idag, lurer på åfryse ned de levende hvite mygglarvene, da ikke fiskene var så himla ivrige alikevel og det er best for coryene når de er på bunnen og ikke holder til i toppen av karret.
Ble dessuten litt skremt da jeg ble angrepet av en diger mygg igår kveld.
Hjemme fra storauksjon og nå er det tilvenning av fisk.

Tror du mamma kosa seg eller, hun gikk nesten berserk.det jeg trodde var en pose med sverddragere, viste seg å være 3 poser....... Så nå har vi sverdragere nok. :P

Ble også med hjem 20 kardinaltetra og noen reker..
Så fikk mamma gave av Jrr, 2 scalarer og jeg som hadde ristet på hodet hver gang det kom opp scalarer, fordi mamma klødde i fingerene etter å kjøpe. Men jeg synes 200L blir litt lite for dem..
Jaja, de kan få være her en stund da.

Selv gjorde jeg kuppet, føler jeg da.
6 lakrisgurami er jeg nå den stolte eier av.

Så kjøpte jeg to flasker med kirsebærreker, så da har jeg skaffet meg det igjen også.

Veldig fornøyd, 6 timer fløy avgårde som det pleier og jeg fikk gode priser syntes jeg selv.

Åååå jeg er så lykkelig for lakrisguramiene, ene hannen har begynt å skinne litt blått i finnene, men har fremdeles bare den brunstripete kroppen.
Så 4 på morran, men ingen av de prøvde seg på maten som falt ned, så det er godt de går sammen med alle snilene.

Fikk jo den siste pandaen fra Jrr igår også, tenkte jo ikke på å ta med c.atropersonatusene hans, men det betyr bare at jeg får komme på besøk til han snart.. Hakke vært der på en stund og er spent på hvordan det ser ut der nå.

Den pandaen hadde svømt ut i karret av seg selv, etter at posen var blitt så tung at det hadde begynt å renne litt vann over ene kanten. Fikk litt sjokk når jeg så at posen var tom plutselig. Men nå er det ni pandaer som vimser rundt og jeg kan ikke skille hvem som er hvorfra lenger...

En del av rekene så jeg døde etter å ha sluppet dem ut, men siden lyset slo seg av under tilvenninga, kan det godt være de var døde allerede før jeg slapp dem ut...
Undret fælt på hva det kunne være, var det rester av wormer plus som kunne ha gjort det?..
Var det plutselig temperaturforskjell som påvirket dem, noe det ikke burde være, siden de lå godt over en halvtime i karret før jeg begynte fylle noe vann til dem...

Ja ja, lempet de døde rekene over til Lmallene, så kan de gnaske dem i seg.
En manns død, er en annen manns brød. :P
Sett flere reker som lever, så da håper jeg de vil formere seg masse. Mamma kjøpte jo hun også.

Lykke kan kjøpes til en billig penge. ;D
Føler et aldri så lite stikk av misunnelse over ikke å ha vært der kjenner jeg. Og verre blir det når jeg ikke får deltatt på min klubbs i mars heller. Usjusj. Nuvel. Det er vel strengt tatt fullt okkesom.
Det er jo mange auksjoner nå rundt denne tida, så det burde jo gå greit.

Ser at det er mye tekst og lite bilder her inne, så det må jo gjøres no med.
Her er da alle posene til ho mor.. :P
Bildespam..

Først 200 litern i stua, med fiskesuppe.
Så er det plantekarret, som det flyttet guppier inn i.
Så er det karret med blue moscow, må tynne i hanner rimelig snart..

Så de tre andre karrene i reolen, ikke pusset ruter og fremdeles lyst ute, så ikke veldig vakkert...

Først er det karret oppe til høyre, ved siden av blue moscow.
Så er det høyre nede, hvor mallebarna står til oppvoksing og mamma puttet multicolor rekene hun kjøpte igår.
Så er det venstre nede, hvor da malleparret går. Der satte mor kirsebær rekene hun kjøpte igår, men vi har ikke sett noen.
Så alle 6 lakrisene her om dagen, men det er de fire største som ved mitt utrente øye, ser ut som en hann og 3 damer, som svømmer sammen og er fremme.
Men de spiser ikke og det bekymrer meg, verken frossenfor eller smått granulat som virvler i vannstrømmen er av interesse.
Vet ikke om det går bra siden de går i ett karr med snegler, at sneglene vil produsere sånne infusorier..

Evnt må jeg få tak i no levendefor som trigger jaktinstinktet deres, men hva, det må være smått nok også. Vet ikke om mikroorm er trigger nok...
Jeg vil virkelig ikke miste de fiskene her pga noe så dumt som for...
Måtte kikke to ganger på din 200-liter med fiskesuppe... trudde et øyeblikk det var min gamle 200liter he he he. Måtte rett og slett se om jeg fant den blant de gamle bildene, men neida... Flott og jungelaktig innredning!

Simen
Takk, jungelaktig og jungelaktig.
To svære røtter, noen sverdplanter, cryptocoryner, javabregner og flyteplanter + stæsj som ett slott...
Synes bare det er fryktelig rotete, men fiskene trives og det er det viktigste.
På fredag kjøpte jeg en flott vrihasselgrein på Gjennestad, det er bare noen få greiner igjen, men de vil få inn nye til påske.
Fikk 10% fordi den var så tørr og fare for at smågreienene skulle knekke, nå ligger den i mange deler oppe hos meg. Nøye planlagt kutting og jeg har en masse flott emner å bruke.

Skal til Jrr ikveld med atroene hans, ikke vært der på lenge, så spent på hvordan det ser ut der nå.
Han fikk jo inn ett stort kar like etter jeg var der sist.

Kirsebærrekene til mamma har vi ikke sett noe til, det døde en del av rekene i multicolormiksen hun kjøpte, men sett noen få. Hos habrosusene har heldigvis en stor andel av kirsebærrekene overlevd, men habrosusene ser ikke ut til å trives i det hele tatt.. Ikke sikker på hva jeg skal gjøre med dem, men kanskje prøve å ha de sammen med ancistrusyngelene som går i reolen... Da kan de barte rundt der og spise forrester..

Lakrisene trives, men de spiser fremdeles ikke dødt for og jeg kan se at de begynner å bli tynne over magen... Fremdeles på jakt etter levendefor, lurer på om mikroorm er nok, eller om de må ha noe som spretter litt mer...

Krystallene ser jeg to eller tre voksne reker og det er det.. Fiskene trives og jeg lurer på om de har gaflet i seg de minste, den lille rovtetraen jeg satte inn med pymaeusene kan ha forsynt seg. Men det er jo også masse sprekker i bakveggen de kan være inni, hva vet jeg...

Mamma er sikker på at det blir suttebarn igjen snart, for ancistrushannen har ligget pal i hula si noen dager nå..

Det er akkurat passe temperatur ute, fuglene synger om våren som nærmer seg og snøen er kram. Perfekt til å lage snømenn, snølykter, etc. ;D


Mine lakriser spiser ihvertfall microorm
Så flott, mikroorm er lettere å få tak i enn noe annet.
Da er corydoras atropersonatus overlevert til sin riktige eier. De var ett pittybuy pga den enslige pandaen som gikk sammen med de.
Men Jrr hadde en gruppe på 5 og etter litt overtalelse fra min kant, ble vi enige om å bytte hans pandaer i mine atroer, jeg fikk fire pandaer av han, som senere viste seg å fortsatt være fem, da en unnasluntrer dukket opp etter Jrr hadde kommet hjem igjen, den fikk jeg forrige helg og jeg ser stor forskjell på den og de andre, da den er lysere og har mindre svart flekk ved halerota..
Vel, atroene har da vært Jrr sine i mange måneder allerede, men først idag fikk de komme "hjem"
Tror de vil kose seg med overgang fra en liten 50L til karret de skal bo i nå...
Håper de vil bli tøffere der enn de har vært hos meg..

Anett og en til jeg ikke husker navnet på lenger, som også er akvaholiker (selvfølgelig), var der allerede, så da fikk vi jammen en god fiskeprat alle sammen.
Storekarret til Jrr er fin fint, ikke akkurat de fiskene jeg ville valgt, men hver sin smak. Digger lengden og likte at det sto såpass høyt opp, behagelig øyehøyde..

Bilder glemte jeg selvfølgelig å ta.. :P
Litt bedre bilde av stuekarret, men utrolig mye alger på glasset, så må oppi med barberblad å skrape av, så er det oversiktsbilde over reolen.

Måtte benytte sjansen når det er mørkt og ikke blir gjenskinn i glasset.
Lakrisene spiser. :d
Jada, etter en uke med bekymring og lettere stress etter å skaffe levendefor til dem, foret jeg idag med frosne røde mygglarver og dette viste de hva var.
Vanligvis har de ikke engang lagt merke til at det har kommet ned mat til dem, men nå var de våkne med engang jeg puttet første larva oppi..
Røde mygglarver lukter, så de kjente tydeligvis lukta og var ivrige..

Lettelse, røde mygglarver har jeg og forhåpentligvis kan jeg lære dem å ta tørrfor etterhvert også. Men nå kommer de i det minste ikke til å sulte seg ihjel lenger...

De andre karrene fikk også røde mygglarver og det falt godt i smak kan jeg si, pandaene er så lykkelige men habrosusene må jeg bare fjerne, de sturer og sturer, ikke noe i nærheten av slik habrosuser pleier å oppføre seg og som disse har gjort før...
Bare usikker på hvor jeg skal sette dem, skal jeg flytte de inn til pandaene, eller skal jeg flytte dem inn til mor og isåfall i hvilket akvarie..?
Røde mygglarver er en sikker vinner. Jeg har noen thorichtys som helst ikke skal ha så mye slikt, men ellers bruker jeg dette ofte. Full fest i alle karr.
Habrosusene flyttet inn til pandaene og det var vist på høy tid, fant nemlig en død, den må ha dødd iløpet av natta..

Nå svinser begge arter rundt, habrosusene blir smittet av vrimlingen til pandaene og en av hannene ville gjerne leke.. Men pus la seg i veien, så da så jeg ikke om det ble noe T stilling..
De klør seg, etter to omganger med wormer burde de ikke være plaget av flukes lenger iallefall. Se hvordan de blir nå fremover, kan være noe med vannet der de gikk...
Men rekene som er der er røde og flotte... Mystisk...

Så er det karret med begge arter i, måtte forte meg fordi pus skulle leke linselus, så derfor litt blurry..
Karret til lakrisene og sneglene.
Karret til L-mallene med linselusen Bajas.
Karret med krystallreker, c. Pygmaeus og noen små rasbora og en ukjent sak.
Jeg synes lakrisene har vokst, så 5 idag. Må nok regne med at den minste ikke lever, men jeg håper jo at den finner nok å livnære seg på men holder seg bortgjemt fordi den er så liten..
Er usikker på den femte også, den holder seg bak i karret. Slapp ned noen myggiser der den var, men vet ikke om den spiser de..

De andre lakrisene spiser nå to mygglarver hver til hvert måltid, og jeg synes kanskje de har lagt seg ut en millimeter.
De har iallefal begynt å bli mørkere i stripene, det er fremdeles som jeg kan se, en hann og 3 damer. De andre to vet jeg ikke hva er, men vil gjette på hanner siden de gjemmer seg...

Ellers er jeg usikker på sverdrager parret som går med black molliene, hunnen ser ut til å ha noe som sitter fast på kroppen, ankerorm eller noe slikt... En på halen, eller finnen og det selv etter å ha medisinert med wormer, kanskje jeg må kjøre en kur til?

Ene scalaren har finneråte, tror jeg. Den hadde fått en skade i halen og jeg håpet det ville gro greit uten "hjelp", men det ser ikke ut til å gå bort av seg selv, så da må jeg kanskje til med litt esha i det karret...
Sykdom er no dritt....

Karantenekar, det skulle jeg hatt, men så er det sånn at det gjerne blir fylt opp med fisk dersom det står ett ledig kar og går...
Ekstra pumpe i ett karr, tomt kar bare til å fylle vann i når man kommer hjem fra auksjon, er nok løsninga...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap