Lettere øvet nybegynner :) (side 86)

Vet du hva slags lakriser du har? (Mulig du har skrevet det, og det bare er jeg som roter altså...)
Dessineri sto det på posene og hannen viser tegn til å være blå i finnene.
Men hva det virkelig er, det man vel ikke være sikker på før de er fullvoksne og en ekspert kan si hva det er..
Nei, lakriser er ikke lett! De er veldig ofte importert som deissneri, men i følge ekspertene er det ekstremt sjelden riktig. Jeg har også noen "deissneri", men de er kliss like sentangene mine...
Jeg er bare glad jeg har lakriser i det hele tatt jeg nå..
Da så jeg den sjette lakrisen idag, så den lever fremdeles. Fikk den ikke til å spise mens jeg så på, men håper den prøver seg på det som ble liggende på bunn senere.
Den er tynn og blek, men jeg har ikke lyst til å miste en eneste en..

Virker som lekstaktene til pandaene har roet seg igjen, ga dem nok ett vannbytte idag og renset filteret, der trengte rotoren å tas, ble fart etterpå ja. Håper å få egg etterhvert.

Nannacarahunnen ligger i hula igjen og jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Ta ut hula, med henne og egg, men hvor skal de være? Ingen ledige karr...
Eller jo... Hmmmm.

Renset svampene hos L-mallene mine og kan si det trengtes, vannet car tåkete i lange tider etterpå, men jeg håper det trigger litt til lek. L-066 hannen ligger i hula han har valgt seg, og jeg håper det andre er en hun, siden de ble solgt sammen. Men det kan også være en sky hann, jeg kan ikke nok om disse til å se forskjell. Ikke får jeg sett den oven eller unnenifra så jeg kan se om den er rund om magen slik en hunn burde være.

L-201 har vokst, endelig har de begynt å strekke på seg. Ser ikke så mye til dem, men den ene har kamuflert seg ett sted hvor det ligger fult av gamle hvite snegleeggrester fra tigersneglene mine.
De går i ett.

To dager igjen av ferien, avspassering på mandag nemlig. Så imorgen blir det å skifte vann på akvariene her inne hos mor.
Se om jeg får satt inn ett akvarie til nannacarahunnen og eggene hennes i samme slengen.
Hei Galemor
Om du i ugangspunktet skriver for din egen del, må jeg si at denne tråden du har her har vert spennende lesning. Har den siste uka lest meg gjennom alle innleggene dine (og andres). Du skriver bra, og jeg kjenner meg godt igjenn i mangen av utfordringene dine.
Lykke til videre med akvariene og livet ditt
Tusen takk Reptar.
Blir mest skriving for egen del, men jeg håper jo det kan være litt nytte for andre som kommer innom å leser litt også..

Jeg flyttet nannacarahunnen med hule i en balje med vann over til ett tomt akvarie, men det ser ikke ut til at hun synes det var ok. Ingen gullfarge igjen, men vet ikke om eggene er der fremdeles, eller om hun kun har tatt av fargen fordi det ikke er andre fisk å vise seg for?

Mollyene har blitt smittet av hva det nå enn var sverdragerhunnen hadde, ene var full av hvite prikker med tråd. Også munnen hadde hvite tråder. Mamma hadde ikke sett det, dårlig syn og motlys gjør nok sitt.
Kjørte på med wormer plus når hun flyttet inn der, men det hadde ikke tatt det, nå kjører jeg esha 2000. Fisken begynte å vri seg, så det er tydelig at medisinen virker.

Også den sjette lakrisen har begynt å spise, om ikke så mye, så angriper den i det minste larvene nå.
Alle er ivrige på maten nå, jeg betyr mat, så jeg får se mye til dem...

Ene eplen fant jeg langt ute på stuegulvet igår, den hadde tydeligvis tatt seg en tur ut og falt ned, litt skader ved åpningen, men ikke skadelig, satte den oppi igjen og der tittet den ut av huset og var der fremdeles idag. Tipper den lette etter ett sted å legge egg.
Kanskje la vannstanden synke litt, eller sette inn noe den kan klatre opp og legge eggene på.
Idag er det auksjon i Grenland. Skal bli deilig å hilse på alle sammen igjen.
Tar med meg litt planterusk fra akvariene, feks den planta som vokser over vannet og får blomster.
Desverre fant jeg ikke igjen bildene jeg har av den, så da fikk jeg ikke satt det på posen også vet jeg jo ikke hva det er.

For morroskyld tar jeg også med 4 posthornsnegler som "startkultur"
Trodde det var fler, men var vist ikke det.

Det å flytte nannacara hunnen var ikke effektivt, hun likte det ikke og det ble ikke yngel av eggene. Så får bare sette henne tilbake da og heller suge ut ynglene neste gang. Men nå er jo også SAEne flyttet, så da kanskje de har en litt større sjanse til å overleve.
Saene jaktet ikke, men alt som fløt i vannet skulle smakes på og en liten yngel var en levende godbit.

Oppdaget flere blue moscow som må flytte ut av karret da de ikke tilfredstiller kravene.

Snille Jrr kommer og henter meg, så kjører vi sammen. Dermed sparer vi miljøet.
Fange guppiene da, så kan mamma styre med tilvenning til stuekarret.
Plussmedlem
Det blir nok en super auksjon, skulle ønske jeg fikk mulighet til å dra dit. Blir artig å se hva du ender opp med
Artig auksjon, gikk noe tregt, men prisene var helt ok.
Kom hjem med noen planteposer og en pose med jegersnegler, det var en sånn to for prisen av en type salg.

Egentlig synes jeg jegersnegler er ekle, men har ett karr med masse snegler, så trenger dem egentlig.
Skallet til noen av dem var skikkelig ille, så det er tydelig at de ikke har gått i riktige forhold.
Heiv derfor oppi litt pulver til dem og karret der lakrisene går sammen med eplene.
Eplene holder på for tiden og jeg må finne ut en løsning for dem til å legge egg. Har latt vannstanden synke litt, men tror ikke det er nok..

Jegersneglene hadde stygge skall så det ble dumpet oppi rekepulver jeg har liggende.
Bestilte det fra Micheal Nieser en gang i tida til rekene og sneglene mine.
Siden jeg ikke har så mange, varer den lille pose rimelig lenge.

Nå ligger det fullt av tomme posthornssnelgeskall i karret der jegerne går, men blæresneglene har de vist ikke rørt. Er jo helst de jeg vil bli kvitt da, synes posthornene er fine nemlig jeg.

Alle lakrisene lever ennå, en ser ut til å slite, den vil ha mat, men spytter det ut igjen ganske fort. Egentlig burde jeg kjørt en kur med wormer plus på dem, men da må de flyttes til ett annet karr imens, for ellers forsvinner resten av sneglene mine og det vil jeg ikke.

Har nemlig tre voksne epler som går der, den ene fant jeg langt utpå gulvet en morgen, så den har tydeligvis vært på jakt etter ett sted å legge egg.
Kanskje mekke til en potent for dem å kunne legge egg på...

Karret til habrosusene står nå kun med planter, har nemlig en plan om å dekke hele karret med plantene jeg fikk på auksjonen sist.
De skulle lissom være lave forgrunnsplanter, men ser ut som helt vanlige valisineria.
Så da skal de få tette til hele karret også skal jeg klippe form på dem, det gleder jeg meg til.

Lakrisene vil kun spise mygglarver på pinne, ikke kjedelig tørrfor lissom. Mygglarver som detter på bunn er heller ikke så interesante, iallefal ikke når de heller kan nappe dem av pinnen jeg bruker til å fore dem med.
Er virkelig glad jeg fikk tilslaget på disse fine fiskene. Tusen takk. ;D

Inne i karret til mollyene er den sverdragerhua ett evig sorgens kapittel. Hun ble lissom aldri frisk og jeg sugde ut slam fra bak filteret, renset svampen og satte inn hurtigvoksende planter for å suge overskuddsnæring fra vannet.
Det hjalp, og dagen etter hadde hun jammen redusert magemålet også, men yngel så jeg ikke noe til...
Tenkte de la gjemt i buskaset ett sted i karret og tenkte vel ikke mer over det. Noen dager senere så jeg en yngel bak filteret og fikk lirket den ut i karret.
Det skulle jeg aldri ha gjort, det tok ikke ett minutt engang før hunnen hadde oppdaget den og den ble spist.

Ja ja, da vet jeg hvor de andre ble av..
Og nå er hun faen meg begynt å bli syk igjen....
Kan jo heller ikke fjerne mollyene før karret er friskmeldt...
Mest lyst til å kaste fisken veggimellom, alt var jo stabilt før hun kom....
Hannen derimot viser ingen tegn til noe, han er bare frisk og rask..

Jeg liker sverdragere egentlig, men det er nok noe med dette karret som ikke passer til dem.
Testsett så fort jeg får råd tror jeg, de fleste testene jeg har er nemlig eldgamle..
Er vel egentlig billigere å kjøpe en ny koffert med tester enn å bestille løse?

Nnannacarahunnen hadde fått yngel igjen og denne gangen ville ikke mor ta noen sjanser, så da ble de sugd opp og plassert i en poseholderboks oppi akvariet.
Skiftet vann på dem idag og de lever fremdeles, de få som ble igjen har ikke hunnen klart å passe på tydeligvis, for idag er hun ute og svinser i hele karret igjen.
Hun har fremdeles yngelpasserfarge, men ikke like sterk.

Må få skaffet en slik yngelboks som henger på karret og vannet renner gjennom boksen, evnt mekke noe selv, for jeg tror disse ynglene vokser rimelig sakte... Å skulle holde på med vannbytte etc daglig vet jeg ikke om vi får til med skole etc, men nå er det i det minste påskeferie.

Endelig har vi fått ut den dobbeltsenga som sto stablet midt på gulvet i hybelen min, så nå har jeg plutselig masse plass.
Masse plass og mindre rot, dermed får man lyst til å ordne litt, så har pyntet til påske der oppe nå.
Skal få tatt en skikkelig rens i akvariene inne hos meg også, dessuten rense filterene i reolen iløpet av ferien.

Det er kaos siden min yngste søster holder på å flytte og min farmor gikk bort i begynnelsen av måneden. Alt skal jo gå gjennom min mor, hun er og blir familiens overhode.

Hun blir foresten 60 år skjærtorsdag og er fly forbanna fordi hun tror vi ikke har planlagt noe for henne.
Det skjer kanskje ikke nå, men engang iløpet av våren, pappa ble nemlig 60 i januar, så de skal da feires begge to.
Så lenge levde de ynglene, prøve å forklare mammae hvilke årsaker det kan være til at de har død er vanskelig.
Det kan være alt fra forurensing, temperaturforandring, ikke nok mat osv.

Må vel mekke til noe for neste gruppe, stakkars hunnen hadde funnet ut de var oppi der og hadde prøvd å ta de med seg hjem... :/
Jammen er det tre småtasser oppi poseholderen fremdeles. Hunnen har også funnet ut at de er der, så hun står på post utenfor.
Bettasaken fra thailand holder til på andre siden, vet ikke hva den jakter på, men ynglene tror jeg ikke det er. Lurer på om den bare slapper av inni gaffelmosa som har pakket seg sammen bak der.

Så frem til en rolig påske, men med en søster som skal flytte fra ett stort hus til en liten leilighet, så er det mye stress med pakking. Datoen ble forskjøvet med en måned, siden de da slipper husleien neste mnd, men da ble det jo selvfølgelig en del stress.

Mamma som runder 60 år og har planlagt at vi skal lage en stor overraskelsesfest til henne, er sur fordi hun tror det ikke blir noe.
Dermed har meg og pappa fått gjennomgå, sure miner dagen lang. Etter mye sutring om at hun ikke gidder å feire dagen, ikke vil ha besøk fordi det blir så mye rot etterpå osv, har vi ordnet til slik at vi er hos min eldre søster.
Det ble selvfølgelig også galt, endte med at min søster måtte ringe og invitere mamma dit imorgen.
Huff, kontrollfreaker er litt vanskelig å ha noe med å gjøre.

Nå er hun da heldigvis blid og dermed er huset ryddet og pyntet til påske, her hvor hun ikke ville ha folk fordi det var så mye rot og mye styr med rydding i tillegg.

Så en yngel som har klart å holde seg unna sin mors sultne munn og dermed har håp om å vokse opp inne hos sverdragerene i reolen.
Tiden flyr, nesten deilig igjen med rutiner etter noen meget stressende uker. Påsken ble vel verst sånn sett, med en stresstopp.

Sola varmer om dagene nå og snøen krabber sakte tilbake, når bare nattefrosten gir seg, så vil snøen bli borte på ett blunk.

Det er kun en enslig yngel igjen av de tre som holdt stand en god stund. Å drive med vannbytter for 1 yngel synes jeg er litt tullete, men men. Kan jo ikke akkurat drepe den lille saken heller, det har jeg ikke hjerte til.
Vet ikke hvordan sugemaller er mot slike små yngel, vil ancistrusene spise dem dersom de slippes oppi det karret?
De vil jo ikke akkurat jakte på dem tror jeg, men kommer de over en, så blir den vel sett på som tilskudd i maten eller?

Ikke sett no mer til den yngelen som hadde holdt stand i sverdrager og mollykarret.
Burde vel få ut den gravide mollyen, slik at ikke de ynglene blir mat for sverdrager hua...
Men så var det dette med sykdom da, ene mollyen hangler litt og det er vanskelig å sette fingeren på hva som er riktigst å medisinere med.
Redd for å ta med sykdomdrit over til guppiene, ancistrusene har jo bløtere vann og jeg tror derfor ikke mollyen kommer til å trives der.

Skal lempe ut en del sverdragerhanner fra 200l i stua, da vi har 4 og en som holder på å skifte nå. Skal beholde den som sjefer mest, så får også damene litt mer fred og filteret har ikke godt av den store belastningen det er for tiden.
Det måtte renses igjen igår. :P

Det er vanskelig å forklare om balanse til en som ikke er interessert, så lenge de lever så......
Guppiene tar så mye plass synes jeg, trenger å bli kvitt noen blue moscow hanner, men har ikke nok hunner til å kunne selge de som par heller.
Guppiemixen trenger også å tømmes litt, men der kan vi gi bort til krizoo, de som kjøper der er mer interessert i kule farger, enn kultur/ utstillingsguppier.

Nei får se til nannacara yngelen og kanskje flytte guppyhannen fra 200l over til karret på vaskerommet hvor de andre går. Så er det lettere å pakke senere en gang.

Den enslige nannacara yngelen lever fremdeles, nå strekker den seg hele 2mm og er mer enn bare no rusk i vannet.
Den har fremdeles yngel kamuflasjen, men det ser ut til å være i forandring nå.
Tenker på å flytte den over fra poseholderen til ett fødenett, så slipper man de daglige vannbyttene.

Imorgen skal blob blob gjengen møtes og det gleder jeg meg masse til.
Det er en herlig gjeng med galninger. ;D

Vært mye sliten i det siste, vet ikke om det er presset fra skolen eller noe annet. Håper legen finner ut av det når jeg er der.

Så den enslige sverdrageryngelen her om dagen, den hadde vokst godt.
54litere er litt lite for levendefødere i sverdrager og mollystrls synes jeg.
Kanskje jeg burde gjøre om på stuekarret når mamma er borte...?
Kvitte meg det som er av fisk der og gjøre om til hardtvannsfiskekarr.
Men det er kanskje like greit å gjøre 375l om til det også, når bare gullfiskene flytter ut.

Dammen ligger sånn til at det er noe av det siste som tiner, så der er det fremdeles bunnfryst. Kanskje jeg skal overtale mor til å bygge en vinterhage der?



Nå som de har blitt for store til å spises ser man at det er to sverdrageryngel som har overlevd sin sultne mor.
Nannacara ygnelen har flyttet fra poseholderen til 6kanten på 30 liter, der svømmer den rundt alene som en enslig konge. Plutselig ble den bitte liten igjen. ;D

Norkoi har svart på mailen, så ditt skal jeg ringe idag, kanskje det blir der jeg skal være i praksisukene mine, det håper jeg.

Legen idag, håper vi finner ut hva som tapper meg for energi.
Fått pratet med Trond i Norkoi og skal ha utplassering i ett søskenselskap til denne bedriften i uke 20-21.
Neste nå er å finne ett sted å sove de 8 dagene jeg blir der nede, 17mai og pinsen kommer jo midt i, så det er jo langhelg deluxe.

Håper å få med meg møtet i Larvik til torsdag, ikke fått vært med på lange tider nå.

Ble vist ikke noe møte for meg på torsdag, lillesøsteren min ble lagt inn på sykehuset til overvåkning. De har fremdeles ikke funnet ut hva det er, men de trodde det var en blodforgiftning, men de vet ikke hvor den kommer fra.
De vet fremdeles ikke hva det er, men de tror antibiotikan og pencilinen hun har fått har tatt knekken på det og det er derfor mulig hun blir sendt hjem imorgen....

Ellers har jeg vært ute og testet isen i dammen idag, der er det fremdeles bunnfrossent, hakket bort litt is langs kanten og den siste biten jeg klarte og få løs over ca 30cm tykk, så fiskene kommer ikke ut ennå.

Men nede i kjelleren har tempen krysset 10 grader og vi kan begynne å fore litt forsiktig nå.
Veldig klar for å få løst ut det karret slik at sugemallene kan flytte ned dit..

Ellers har jeg prøvd meg med bare en stilongs disse to dagene, og det er på nippet. I vind og i skygge kan jeg godt ha på to stilongs, i solen går det greit med en.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap