Lettere øvet nybegynner :) (side 89)

Venninna mi hadde jo kjøpt to kampfiskdamer til hannen sin, som senere viste seg å være to hanner.
De tok jo livet av hannen hennes og tok nesten livet av hverandre, så jeg tok med den ene hjem hit og puttet oppi stuekarret hvor den gjenlevende thailanddama går..
Har jo vært litt usikker på henne, men nå svømmer hun rundt med eggleggingsrøret og tydelige striper, men hannen skjønner ikke hintet, han lager verken rede eller flørter med henne... Dumme fisken...

Det ene karret i reolen, der hvor mollyene går, der blir det lissom aldri bra, men jeg tror det er fordi karret er for lite for den type fisk..
Tar ett vannbytt igjen idag og håper mor kan følge dem opp litt...
Pakker til oklungen tur og da blir det litt stress.
Hadde tatt frem frosne mygglarver til tining og fanget opp jeger snegler til flytting...

Glemte begge deler i noen timer, kom på det midt oppi flytting av madrasser for å innrede seng baki bilen til a mor.
Fikk med meg de nå tinte mygglarvene opp og foret lakrisene, men glemte sneglene som fremdeles lå i hoven på vei ut igjen, kom på de etter at jeg hadde kommet inn og måtte fly opp igjen og hente dem....

Nå er jegersneglene på plass i ett kar med masse posthornsneglermat...
Og bagasjerommet på bilen er vasket og innredet med madrasser..

Nå er det bare å få pakket resten også, handle mer mat osv..
Sanne skal sitte på med meg nedover, men hun må vente til elektrikkeren har vært der, en gang mellom 1-3 idag.... Håpe han vil tidlig hjem og ta helg...
Ah. Misunnelig på den turen der. Bestemte meg egentlig for å være med allerede efter å ha fått rapport fra fjorårets tur men lot seg ganske enkelt ikke presse inn i timeplanen denne gangen.

Ha en topp tur!
Nok en hyggelig Oklungen treff overstått..
Koste meg som vanlig masse og været var nydelig både fredag og lørdag med unntak av natt til søndag..
Ian fuller holdt tre spennende foredrag om hvordan skille catfish arter fra hverandre, bestemme hva fiskene spiser utifra munnen og hvordan ta best mulig vare på dem, og litt om hans oppsett til oppdrett og ikke minst hvordan corydoras familien kommer til å bli i fremtiden..
Fra å være 5 typer, som aspidoras, bronchis, corydoras osv, til å skulle bli 11 typer... Langsnutede blir egen type med eget artsnavn, kortsnutede blir skilt i to typer utifra neseryggbuen og så blir det microcorydoras for de minste artene osv.....

Veldig spennende foredrag med andre ord...

Maten var som vanlig super, 50kr pr pers er billig for så mye arbeid som er lagt inn i den maten... Vet ikke hvor lenge det ligger på grillen der jeg, men det er flere timer...

Egentlig hadde jeg tenkt til å reise igår kveld, ville hjem og sova, men det fikk jeg neimen ikke lov til, dessuten begynte det å hølje ned, dermed samlet alle seg i teltet og Ian holdt foredragene sine. Det måtte jeg jo ha med meg..

Etter det var jeg for trøtt til å kunne kjøre, så da krabbet jeg baki bilen og sov som aldri før.... Våknet først utpå dagen, rundt halv 10 på morgenen og da var mange på beina allerede.. Og for første gang fikk jeg med meg auksjonen....

Jeg skulle egentlig ikke ha noe, men Ian hadde med små coryer som fristet veldig, men to og to i hver pose.... To er ikke nok når man ikke vet om det er hunn og hann.
Ble til at Morten Ask kjøpte alle posene med c. Cochoi... Ja de som jeg har ønsket meg leeeeenge... (Bare se i begynnelsen av tråden)

Han også med 4 poser med black diamond, som da er en helt ny art... Dessuten noen flere arter jeg ikke husker..

Thor W Dahl hadde med seg noen godbiter, også var det alle disse ubeskrevne og nye artene fra uruguay... Hvor jeg plutselig hadde bydd på en pose grenmaller..... Jeg hadde ingen penger... Men Morten er snill, så jeg fikk det på krita...
Pengene er nå tilbakebetalt og jeg eier da et par med Rineloricaria N. sp. fra elva Invernada i Artigas. De er en ny art.... Og siden de trives i kjølig vann, så går de nå i dammen med gullfiskene.
De går i temperatur mellom 15 og 25, men ikke noe lavere enn 12 grader... Iallefal ikke over lengre tid, så de må inn før gullfiskene til høsten..

Her hjemme har mamma nesten overforet gullfiskyngelene ihjel...
Masse gammelt for på bunnen, to døde yngel, og tre med ballongkropper og bøyd rygg....
Prøvd å få ut gammelt for og byttet noe vann... Så får vi se om det går bedre..

Medisinert i karret til black molly og grønn sverdrager med esha exit og 2000, må kjøpe mer av den sistnevnte..



Fikk også fylt opp kjellerkarret igår, skal sette det opp med røtter og slikt iløpet av uka. Torsdag reiser jeg inn til oslo for å være der noen dager, så må være før det.

Tror også jeg skal gjøre en liten forandring på stuekarret iløpet av sommeren, siden jeg får mye røtter til overs.

Alt av maller skal ned og også sverdragerne og black molly får være der i sommer.
To siste ordentlige skoledagene idag og imorgen, håper vi skal til Kvelde og se hvordan prosjektet vi begynte på der har blitt.

Prøve å få besøkt botanisk hage mens jeg er i oslo.
Da har jeg fått handlet inn blåsvamp til forran filterinnsuget nedi kjelleren, varmekolbe, de hadde desverre ikke noe til over 300L, så da ble det med det.
Men medisin ble glemt... :/
Fikk med meg en slangebørste, den kostet kun 50kr og dessuten termometer til dammen.

Så da ble jeg litt blakkere igjen... Mye penger ut denne mnd, håper det ordner seg økonomisk når jeg begynner å jobbe og ikke minst får igjen på skatten... ;D
Penga får fort bein på seg da man handler akvarie ting Uansett ender man opp med mer enn hva man har planer om å kjøpe.
Vært i oslo i helga, det var ok. Fikk ikke tid til så mye akvarisk som jeg håpet på, men var innom dyrebutikken på city center og en kort kort tur i botanisk hage.. Jeg ville inn og se på palmer, men med en fyr som var sliten etter jobb og haltet, ble det til at vi snudde før jeg fant ut hvor de var hen..
Jeg sa jeg kunne gå alene, men han ville være med... Ja ja, neste gang.

Mamma har prøvd å ta seg av fiskene mine mens jeg har vært avgårde, men fylle på fordampet vann er fryktelig vanskelig. ;P

Ellers har jeg begynt i ny jobb, var første dagen igår og idag er jeg passe støl. Fra 7.30 til 11 sto jeg krokbøyd og raket for harde livet...
Etter 11 ble jeg forflyttet til tønsberg for å bytte ut en hekk med litt døde planter..
Første gang jeg har jobbet tett på polakker, men de var veldig koselige...

Man trenger ikke alltid vite hva som blir sagt, for å forstå hva de sier.
Forhåpentligvis tror de jeg kan noe polsk og passer munnen pga det...
Ellers så er det flere av dem som kan noe norsk etter å ha jobbet her i flere sesonger, og en kan faktisk engelsk også..

Idag skal jeg jobbe på kirkegårdene i sandefjord, blir spennende og se hva det går ut på.
Ellers håper jeg å kunne flytte til bror min snart, slik at ting kommer mer på stell...

Men før det må jeg få tømt noen akvarier for maller og se hvilke jeg skal ha med meg videre.
Satte tre malleyngel ned i kjelleren for å se hvordan de tok det, det gikk veldig fint, dermed flyttet resten av gjengen fra det karret ned der igår og idag er glasset renspist..
Halvparten sitter trøkt sammen på skjea hvor vannet kommer ut, sikkert masse deilige alger inni der ja..

Resten av mallene får flytte etter med tid og stunder, alle har godt av en sommerferie i bedre vilkår..

Mamma begynner å skjønne problemet med guppier som føder og føder, og dør pga stress etc...

Tror sykdom kommer av for høy temp, den ligger over 25 og det er verken, guppier, sverdragere eller mollyene glade for...
De skal få flytte ned i kjelleren i sommer de også.

Fuglelus er no dritt, mygg også... Klø klø....

Kirkegårdsarbeidet er gørrkjedelig, sitter bøyd og piller blomster fra 7-16. Halvtimes avbrekk til lunsj, ellers er det bare nedi beda med hendene, stemor, petunia og andre blomster som krever konstant pilling passer dårlig på en kirkegård... :P
Ja ja, jeg får i det minste betalt for det her da.

Nå ordner det seg til med flytting også, ikke lenge igjen. Skal passe hus og katter i helgen, så da kan jeg ta noen mål og finne plassløsninger.
Teppe på gulvet er ett must, iskalde fliser er ikke mye moro. Masse lys også, for ellers blir man deprimert. Planter selvfølgelig, speil for å fange opp lys og gi inntrykk av større plass kan være en mulighet, male i lyse farger....
Vet ikke hvor mye jeg får gjøre, så må høre med bror min først.
Jo av de 12 gullfiskynglene jeg fisket opp fra kjelleren, er det 7 stykk som har overlevd overforingsflausen til a mor.. 3 er minigullfisk nå, mens de 4 andre fremdeles er streker med kulemage, nåja, strekfisk med kulemage.

Begynnende blærekatarr, så bøtter innpå med vann og håper jeg klarer skylle uhumskhetene ut før det er for sent..
oi, gullfisk yngel!? høres veldig gøy ut å se gullfisk vokse opp! skal du beholde de selv eller selge?
Vet ikke helt, får se.
Evnt bytte ut noen av de store vi har fra før, må se ann hvilke farger de får og sånn.

Har en del småkoi som skal selges da. De er rundt 8-12 cm lange.
Sitter hus/pusvakt og regnet har messa med signalene til tv'n, så det er helt stille her og det er faktisk utrolig nydelig.
Har selskap av den yngste katten, Rassmuss.

Spiser snop og ser videoer som er lagt ut på face, tar det helt med ro etter en heftig fredagsnatt på dansegulvet på Harbour i Tønsberg.

Sitter og lurer på hvordan jeg skal gjøre det med kjellerleiligheten og akvarier osv... Heldigvis er det ett stort hus og mange ledige rom, så det å flytte ut møblene som er der nede burde gå greit..
Må høre om jeg får sette opp en lettvegg for å ordne meg et soverom, om det er mulig å legge inn flere stikkontakter, male og slike ting.
Jeg tror det kan bli j..... bra jeg, bare jeg får ordne som jeg vil.

Der kom jammen andre pusen også.

Huff... Akvaforum samarbeider ikke helt med padda... Bildene snur seg ikke riktig vei automatisk. ;D
Hadde helt glemt at jeg skal sitte husvakt mens min søster er på ferie med familien sin..
Det betyr at jeg må få ut fingeren og få ordnet med fiskene før torsdag.
Mallene kan vel flytte ned i kjelleren nå tenker jeg, ellers er det lakrisene og coryene...
Coryene kan gå hos guppiene som matreststøvsugere, mens lakrisene kan bli med meg.

Resten finner jeg nok ut av tidlig nok...

Blir jo noen ledige karr når resten flytter ned i kjelleren, dessuten skal mor få levert unna en del guppyhanner. Det skal det bli deilig å bli kvitt.
Nå må vannverket ha klusset med vannet igjen. Det er helt grått, enten masse luft eller ett eller annet annet...

Få flyttet mallene idag tenker jeg, så da er ettermiddagen bestemt for min del.. Kjipt å være 9 timer på jobb, eller 8,5, siden lunsjen ikke teller. :P
Fredager er halv dag.... Eller kun 6 timer..
Det blir til sammen 40timers uke, som lærling skal jeg vel ikke jobbe mer enn 37,5 timers uke, så må høre med opplæringskontoret hvordan dette er...
Mener det er sånn at alt over 37,5 timer er full lønn, altså ikke lærlingelønn, eller avspassering..
Men må vite sikkert før jeg tar det opp med sjefen.

Uannsett skal de ekstra timene settes på konto for ferie i vinter.
Ble ingen flytting av fisk, fikk melding på tlf om jeg kunne komme til min søster etter jobb for en innføring i tvkontroller og slikt.. Ble på en måte lovet mat, men da det hadde gått en time og ingen matlaging var på gang, dro jeg hjem...

Fikk kastet sammen no mat der, hadde tatt opp et kyllingbryst på morgenen til tining, ferdig marinert med grillkrydder.
Pent så det ikke ut, men det mettet...
Nå sitter jeg her med mageknip, om det er pga maten, for lang tid før jeg fikk spist etc vet jeg ikke. Håper bare det gir seg snart for jeg trenger en natts dyp søvn snart...

Det positive er at jeg oppdaget en pandayngel i karret på kvelden... Og denne er det ingen tvil om at er egenprodusert...
De lekte sist jeg ga dem vannbytte, men denne må da være eldre enn de to ukene?

Samme det, skjønn er den iallefal.

(Bilde to er den herlige meget appetittvekkende middagen min idag....)
Huff... Var ute igår og det ble litt mye for kroppen min.
Men så Alexander Rybak på brygga, kompisen min ble helt wow, er det han lissom, så jeg måtte ta bilde av de to sammen.
Han virket som han letet etter noen, så jeg gadd ikke stresse med det.

Jeg må se å få ordnet med akvarier her, mamma bytter aldri vann og varmen gjør at alle levendeføderne sliter.
Men nå er det igjen Jarlsberg grand prix, og jeg kom plutselig på en jeg ble kjent med i 2008 når jeg startet her inne. Men man kommer langt med bare sted og fornavn, så nå har jeg sittet på google og søkt, men 1881 er nok plassen å være, for der var det lettere å søke på et navn fra en by.
Nå sitter jeg med to alternativer, sende sms og se om det er en av de to som er han jeg kjenner.

Coryene skal deles og flyttes opp i reolen tenkte jeg. En til hver sin guppygruppe. Så kan de spise matrestene som faller på bunnen. Resten av mallene skal også ned i kjelleren, så er det to ledige kar i reolen. Da er det meninga et nannacaraparret skal få et og så får vi se hva som skjer med det andre, kanskje dele opp blue moscow gruppa tenker jeg.

Spise litt igjen jeg da, siste dagen på pencilinkur, skal bli deilig å bli ferdig med det maset og få magen i orden igjen.
Vært strålende sol hele uka mens jeg har jobbet og idag som jeg hadde tenkt meg på stranda, ja da er det jammen overskyet.. :P Tyyyypisk.
Igår skiftet jeg vann i reolen og flyttet black molly og naturfargede sverdragere ned i kjelleren, der er tempen mye mer behagelig for disse fiskene.

Gullfiskynglene har blitt fisk nå. Små fremdeles, men fisk likeså.

Jobbet fra 7 idag morges til halv 10 på kvelden... Det er lang dag ute i sola...
Klager ikke, sol = tørke = ekstra jobbing = mer peng... ;D

Men imorgen skal jeg slutte halv 2, forhåpentligvis.

Flytte de store ancistrusene i reolen er neste prosjekt, men får se når jeg får tid til det.
Hadde ikke gjort noe om det kom ei skikkelig rotbløyte i helga, men men.. Deilig med sol, kanskje jeg skal prøve å komme meg på stranda en tur iløpet av denne sommeren også.
Det er så deilig når fiskene formerer seg av seg selv.
Telte 3 pandabarn som nå er i habrosus størrelse og en tert som akkurat har skiftet fra yngeldrakt til voksenfarger.
Fremdeles er de røde mygglarvene større enn den, men men.

Ei habrosusdame er så rund at det ser ut som det gjør vondt, så håper at de vil yngle de også med tid og stunder.
Men usikker hva som vil skje med flytting, hvilke fisk skal jeg satse på å ta med og hvem skal være her?

Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap