Lettere øvet nybegynner :) (side 9)

Jammen fant jeg enda en palettyngel i pumpa idag igjen, den har vært der siden
midten av mars en gang, finnes det noen rekord på hvor lenge yngel kan overleve i en pumpe??
Det var faktisk ok strl på den, ikke så små som de andre var når jeg reddet dem.
Ed må dø, han blir bare svakere og svakere, begynner å visne rett og slett. Det kan minne om fisketuberkulose nå, men håper ikke det. Han har ikke matlyst mer, står som en med anoreksia og ser på maten så bare, nei vikke ha. Svømmer dårlig og klemmer finnene mot kroppen ser dårlig ut rett og slett, nå er han oxo begynt å bli veldig tynn. Tror nok jeg skal knerte han før han stryker med og andre fisk evnt kan bli smittet.
Utrolig trist da, han var jo en så morsom fisk med masse personalitet. Godt han har klart å gjøre madammen gravid da, så kommer det fler små røde tasser.

Nei nå spiste han jammen, da skal han få lov og leve en dag til, så får vi ta det derfra.
Oi det jeg har trodd var kinesisk alespiser viser seg å være denne
Og jeg som trodde denne (se bilde) kanskje var rognstinn pga den i forrige innlegg. Da er den vel bare utrolig tykk eller evnt syk. *sukk*
Nå har Ed fått en hvit klump på hodet sitt, så jeg tenker han må avlide med døden snart *snufs* Han virker ikke helt frisk heller, mer unormalt sprek, skyter som en rakett bortover, noe som kan tyde på at hjernen hans er påvirket.

Måtte bytte vann i krukka mi, da den viste seg å ha skyhøye verdier. Ph på over 10, Gh og KH på 1 mer enn anbefalt verdi i ferskvann. (21 og 11) Håper litt sur nedbør vil forandre den til det bedre, eller blir det helt feil??

Har oxo virkelig gått igjennom fiskene i karret mitt og funnet ut at jeg må og vil kvitte meg med noen.
Siden jeg vil ha sør amerikansk biotop må nesten kuhliiålene, platy, paletter og bettaene ut.

Så kan jeg heller starte opp 96 litern igjen og ha asia biotop i den, vil egentlig ha noe lavere og lengre. Kanskje noen vil bytte med meg. Jeg har jo oxo 80 liter jeg kan bruke. Hmmm valgets kval.

Det blir iallefal Pansermallene, sommerfugler, eplesnegler oxo vil jeg kjøpe ildtetra. Ph må ligge på rundt 6, GH på 5 og temp på 26 grader. Eneste aberet er at sneglene helst vil ha PH på 7 og oppover, hvordan det vil gå lurer jeg jo på.

Så er det asia biotopen. Der vil jeg ha venusfiskene, kuhliiålene, kirsebærrekene og kanskje kampfiskene. PH må ligge på 6 eller 7, GH 5 og temp på rundt 25 grader.
Mest sannsynlig får kampfiskene stå i 200litern til de forsvinner av seg selv.
Uffda, det var trist... Alltid leit når fisker må avlives...

Det var et vanvittig testsett du hadde fått deg da! Utrolig kult! Tror nok ikke at jeg hadde vært flink nok til å teste alle de parameterne. Jeg tester kun pH og nitritt dagen etter ukas vannbytte. Er de fin da så går det stort sett greit
Hehe ja, men jeg ville ha det sånn. Blir nok mest testing i de tre vanligste verdiene + nitritt da såklart. Nå har jeg plass til alle testene jeg kan ønske meg og det er oversiktlig og greit, til en helt ok pris. Billigere enn å skulle kjøpt alt hver for seg
Wiii da er Asia karet igang, fiskene er gitt bort og Ed er *sukk* borte for godt nå.
Tok han istad hadde ikke helt lyst, iallefal ikke etter han hoppet ut av håven to ganger for å komme unna. Men fikk han til slutt fanget og knips, så var det overstått. Trist likevel. Kineseren ble også igjen og skal avlide med døden den nærmeste fremtid om han ikke blir frisk da.
Nå er det bare å få flyttet kuhliiålene over til Asia biotopen og så får kampfiskene bli i sør amerika til de takker for seg.
Blir nok ikke så lange til tenker jeg, Hiawatha har en stor kul på magen, som kan minne om svulst slik mona o beskrev på sin side. Olga har sånn hvitt forran begge øynene og er nok en voksen dame, så regner ikke med at det blir lenge der heller, men hvem vet, hun kan jo fremdeles leve i mange år.

Begge skilleveggene er borte fra 200 litern, så nå er det svært der, men litt stusselig, da nesten alle plantene jeg har er asiatiske.

Bilder blir det imorgen når lyset kommer på og gromset har lagt seg.
Nå er det noen lykkelige venuser i Asiabiotopen, men skjønner jeg må skaffe meg noen fler damer, vet de har det på maxi Zoo og siden det er møte i vestfold akvarieklubb der til torsdag, vel da slår jeg til og tar med meg noen hjem

Fryktelig stusselig i 200litern nå, men bestilt korkbakgrunn fra danmark, skjønner bare ikke hvordan jeg skal betale.



Akvarieudstyr.dk, Laplandsgade 11, 2300 København S Tlf.35362332 Virksomhedsnr. 30152972



Fakturanr:60691
Dato: 14-06-2008


Forsendelses adresse:


Anne Holbu Nielsen
Grimestadveien 221
3160 stokke
Telefonnr: 95218073




Betalingsadresse:

Anne Holbu Nielsen
Grimestadveien 221
3160 stokke
Telefonnr:95218073


Beløbet overføres til Den Norske Bank: regnr. 7058 kontonr. 0724483
Din ordre afsendes først når betalingen er modtaget.

Antal: Stk.pris: Vare: Pris:
1 79,75 DKK Flamingo korkbaggrund 100 cm. (2 cm.) 79,75 DKK
1 105,00 DKK Akvarieudstyr.dk ægte skrue lianer (medium) 105,00 DKK
1 189,00 DKK Akvarieudstyr.dk Red moor rødder (medium) 189,00 DKK
Varekøb ialt excl. moms: 373,75 DKK
Fragt 386,00 DKK
Adm gebyr 7,00 DKK
0,00 DKK
Ialt til betaling: 690,50 DKK


Med venlig hilsen
Akvarieudstyr.dk

Butiksåbent: onsdag og fredag 14-19 samt Lørdag 10-15

Akvarieudstyr.dk, Laplandsgade 11, 2300 København S, kontakt os på salg@akvarieudstyr.dk




Beløbet overføres til Den Norske Bank: regnr. 7058 kontonr. 0724483, hva betyr egentlig dette??

Huff som det regner, skulle jo tro vi var midt i regnskogen med de bygene som kommer innimellom. Håper bare ikke sommeren forsvinner i vann slik som ifjor. He he kanskje vi har fått regntid i norge oxo :P
Fikk hjelp av banken, men fremdeles er ikke itngene underveis, så vet lissom ikke helt hva jeg skal gjøre.

Litt sint på meg selv nå, kjøpte fisk og trodde de var tjukke damer, kommer hjem og ser neste dag at neida ikke tjukke damer men en slags sykdom. Denne har jeg sett før, buken blir fylt med vann og eser ut, fiskene ser rett og slett ut som noen har blåst dem opp. Dette er ikke bukvannssott, men jeg tror det kommer av dårlig vannkvalitet, ikke har jeg dem i karantenekar heller, huff og huff. Dumme meg :P

Så nå blir det daglige vannbytter fremover og så får vi se da. Bare et par stk som er større, de andre er mer normale og bare en som er ekstrem og som oxo gjorde meg oppmerksom på det. Det ordner seg nok, de koser seg iallefal.

Blitt litt mer planter i 200 litern da jeg har fått to sverdplanter og en sånn rød stengelplante. De fleste cryptoene jeg flyttet fra 40 litern har sagt godnatt, så idag har jeg sugd ut et grønt ekkelt teppe av døde planteblader, men satser på at de bare var i sjokk og kommer tilbake igjen. Er det røtter er det håp

Ellers er alt ok, håper det slutter regne eller blåse osv og at varmen kommer tilbake, sånn at vi kan kalle det "sommer" ferie. Litt lei av å måtte rote frem vinterklærne etter det nydelige været som har vært.

Det jeg oxo ønsker med å få varmen tilbake er å få målt hva temperaturen blir på i krukka når det er som varmest, tempen har holdt seg mellom 15 og 20 grader nå i kulda, så at fiskene skal fryse trenger jeg ikke være redd for, bare de ikke koker er jeg fornøyd.

Sist jeg testet var verdiene i krukka ganske greie, med unntak av ph på 10
Kh lå på 9 og GH på 11, skal teste igjen idag og så får vi se, har eikebark ekstrakt, så ph er ikke det største problemmet, verre om GH og KH har steget igjen.
Hi hi, de nye fiskene er ikke vant med å få lys annet enn ovenifra, så når lyset i karret slukker og det fremdeles er lyst ute, blir de svømmende med ryggen mot glasset, utrolig rart men oxo morsomt å se på. De lærer nok snart. Holder på å rydde litt, akkurat nå går jeg igjennom skyffene med klær og kaster det jeg ikke bruker.
Da var vannet testet igjen:
Krukka:
PH 10
GH 18
KH 12

Asiakarret:
PH 7
GH 2
KH 2
Nitritt 0
Nitrat 10
CO2 8

Sør amerika:
PH 7
GH 2
KH 2
Nitritt 0
Nitrat 20
CO2 8

Hvis jeg hiver ei rot ut i krukka burde det påvirke PH så den synker eller?
Vet lissom ikke helt hva jeg skal gjøre, om jeg skal satse på å putte i grusen og plante plantene eller vente enda lenger og evnt putte i damduken igjen.
Fryktelig høy ph du har i krukka da, må jo være noe kalk eller lignende i dne siden den er så høy.

En rot kan få phen til å synke, men om den klarer å få ned phen ned til rundt 7 er vel neppe sikkert.
Ja er mest sannsynlig noe i krukka som er kalkholdig og øker alt egentlig. Alt regnet i det siste har jo fått PH til å synke og forrige gang jeg målte var den nede på 8, men er for mye det å så klart, men det kan ei rot eller annet hjelpe med på.
Vi får ikke skrudd av vannet i hagekrana, så en mulighet er å la det renne oppi krukka hele tiden og på den måten vanne ut og bytte vann daglig.
Men da må jeg finne en løsning som gjør at vannstanden blir lavere, ellers er jeg redd fisken hopper ut eller no.

Men dette året er jo et slags prøveår når det gjelder krukkeprosjektet, så alle ideer taes imot med takk.
Da har jeg vist fått meg snegler. Heidi ingdal sendte igår og idag dukket de opp, jeg har ventet en mnd fordi jeg ville ha en hvit hann, men nå lkarte jeg ikke lenger.
Kjøpte en liten hvit, en mellom lilla med striper og en stor blå hann. Med i pakken fulgte det 3 posthorn snegler.
Er ikke helt sikker på hva som skjer på nederste bilde, men den store min overfalte den lille nye og ja, hvem vet. Stakkaren får iallefal ikke være i fred heller.
Har lært litt nytt ang snegler nå da, trodde eplene var som sebraene og hadde munnen i skjørtet, men neida, disse har jo eget munnparti, med barter til og med
Kineseren ble helt rar da disse digre klumpene dukket opp i karret. Han reiste seg opp på finnene og gjorde seg så høy og tøff som mulig. - Du skremmer ikke meg, men skvetter til da en av habrosusene suser forbi halen. - Hva var det, hiver seg rundt. - Ho det vakke no, puster lettet ut og stiler seg på giv akt igjen.
hehe, rare morsomme skapninger :p eplesnegler ser jo nesten ut som aliens til tider
Ja oxo så store de egentlig er, trodde lissom de var halvparten av det den største min er.
Sneglene har funnet seg til rette, fiskene har skjønt de ikke skal spises. Olga har nok nappet dem i tentaklene, så dårlig syn som hun har så de nok veldig fristende ut.

Venusene har det bra, den største syke fant jeg død og etter det har det vært rolig.

Vannet i krukka har ikke kommet over 25 grader, så faren for at fiskene skal bli kokt er iallefal ikke der, men de kommer nok ikke ut i år. vannverdiene er for ustabile, så neste år skal jeg male den med epoxy, bare å finne ut hvem som er riktig. De hadde på biltema men ingen som kunne si hvilken som var riktig, så da ga jeg det opp.

Var i bryllup igår og fikk endelig se typen min i dress (one in a lifetime opperturnity)

Helt til høyre (forlover/vakt ;P)
Ikke akkurat behagelig
Nå går det heldigvis bedre
Dyrker egene agurker og jammenmå jeg si det har blitt størrelse på planta. Største bladet er større hodet mitt, hadde tekt til å flytte planten ned på gulvet men fikk beskjed om å la den stå, ellers kan den kaste agurkene. Nå trives den og da gidder jeg ikke messe med det.
Det begynte å bli få ildtetra igjen, så jeg kjøpte like så godt de siste 11. Det er jo litt få, vil helst ha en stim på minst 20.

Dro ned til nærmeste byggmaker sted for å få kappet litt på redmoor røttene, Men jammen måtte jeg gå hjem skuffet da han ikke turde kappe de på saga, han fikk kappet en da.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap