Lettere øvet nybegynner :) (side 90)

Idag begynner jeg flytting til min brors kjeller. Er meninga at bare ett akvarie skal være med meg dit, men vanskelig å bestemme seg for hvilket og hvilke fisk som skal være med.
Men skal se om det blir fanging og flytting av enkelte arter idag.

Er så morsomt med pandabarn, blir så glad hver gang jeg titter inn i karret og ser nykomlingene.
Da begynner jeg å komme i orden på den nye plassen.
Imorgen blir det henting av akvarier, tar med de to små også, jeg har tross alt ikke tv som trekker strøm..

Fått låne kjøleskap og komfyr av venninna mi, siden det var der hun har flyttet nå.
Så nå er de vasket og satt på plass, men må få ordnet med komfyrstikkontakt, er bare vanlig der nå...

Steller hest i helga også, det er både koselig og litt kjipt. Kjipt siden jeg kunne trengt tiden det tar til å holde på å komme i orden.

Nei ned å henge opp bilde så er det natta kjenner jeg, blitt altfor mange sene kvelder og tidlig opp på jobb. Imorgen gleder jeg meg til å kunne sove "lenge".
Da har jeg flyttet inn, ikke kommet helt i orden ennå. Men akvariene er på plass da.

Tror det blir til at jeg oppholder meg lite der siden det er veldig lytt og min bror hører på musikk og ser filmer i eninga. :P

Fått meg kjærast i sandefjord, så blir nok mye her fremover.
Utrolig hva som kan skje når man minst venter seg det...

Gikk greit for min bror med de to små akvariene også, dessuten fikk jeg med meg T stilling for første gan, typen fikk se hunnen svømme rundt med egg mellom finnene, det var spennende, men tok jo en evighet før hun fikk plassert det, så vi gadd ikke vente på det...
Hun virret bare rundt og endte opp på samme plassen stadig vekk og der kunne hun jo ikke plassere det, lett tilgjengelig for sultne truter... :P

Mange små pandabarn, digger dem....

Som jeg kanskje har nevnt, så har jeg fått kjæreste og han bor i Sandefjord, noe som gir meg 5 min kjøretid til jobb, dermed blir det til at jeg er her hele tiden.
Dessuten er det så kos å være sammen.

Det ble ikke slik jeg håpet hos bror min, det er veldig lytt og jeg er veldig lydvar.
Så det plaget meg når jeg kom hjem trøtt og sliten at han var hjemme. Lyden av musikk, eller en film som står på, lyden av prat og dunking når det gåes inn og ut av stua.
Det er ikke noe sted jeg kan gå for å få fred heller.
Dermed er jeg da mest hos typen, men å betale 3500 i mnd for ett lager jeg egentlig ikke trenger, det synes jeg er tullat..

Var ikke der på en uke og når jeg da stakk innom for å se til fiskene lå den ene lakrisen død på bunnen.
Nå forer i det minste bror min dem, men jeg må nok flytte de hit hvor jeg er..

Mamma sliter med sine fisk også, men når hun verken fyller på fordampet vann eller gir dem vannbytter, så er det ikke så rart, må få solgt unna fiskene der, så hun ikke kan fortsette sånn.

Både ganlefar Bagera og gullet mitt Bajas har tydelig fått en omgang med den hannkatten som truer fryden og freden i hagen vår. Bagera var hover og kunne knapt gå etter å ha blitt biti i benet og det har gått betennelse i det.
Bajas har et sår som væsker på siden av ansiktet...
Men nå har Bagera vært hos dyrlegen og jeg viste henne et bilde av Bajas sitt sår, så da fikk vi antibiotika til det også...
Nå er det bare opp til mor å fullføre kuren da...

Hun hadde tinget at jeg skulle komme hjem i håpet om at jeg skulle ordne alt med fiskene, så kunne hu fortsette å drite i dem til neste gang....
Ene pumpa i kjelleren har tydeligvis stått over vann så lenge at den er ødelagt.. Grrrrr.

Nå er det vel ikke altfor lenge før damfiskene må flytte inn også, det betyr at de som er der nede må selges unna...
Jeg reiser mest sannsynlig til Thailand fra midten/slutten av oktober og kommer ikke hjem før feb/mars.
Dermed må mor bare lære seg å klare alt alene.... ;P

Satser på at noen av mine akvarievenner kan være så vennlig å hjelpe henne.
Idag får jeg nesten stikke hjemom og hilse på fiskane mine, gi dem ett vannbytte og sjekke filter og sånn.
Ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, men tror jeg burde være litt mer hjemme, det er bare så deilig å være her hos typen.
Da slipper jeg stress når jeg skal på jobb og det er stille og rolig her.

Men fortsetter jeg å være her, så må jeg rydde en plass og få flyttet akvariene hit, men da er det store spørsmålet om jeg skal fortsette å betale bror min leie...
Eller hvordan jeg skal gjøre det med den saken... :/

Da befinner jeg meg hos mor. 7 av 12 gullfiskyngel som ble plukket ut av 375l i våres, står nå til aklimatisering der igjen, det var de som overlevde en tøff start med overforing etc.
Samme karret har blitt slamsugd og fått nytt vann.
Dessuten har jeg byttet vann i reolen, blir mye fisk å kvitte seg med på auksjonene fremover.

Nå gjenstår 200l i stua og de to yngelakvariene, dessuten dammen.
Der har noen av koiene lagt kraftig på seg, gleder meg til å ta de inn, ta bilder og selge unna noen til våren.

Var hjemom og sjekket fiskene der å, der står det greit til, får litt dårlig samvittighet, men hva skal jeg gjøre? Reiser til Thailand i vinter og blir da borte i 4mnd. Så er nok best at står der de er nå.

1. Gullfiskyngelen i bunnen av en 10l bøtte
2. Akvariene hjemme
3. Fiskene i 60 literen
Broder'n tar seg godt av fiskene han. De stakkars få lakrisene har fått en dæsj med mygglarver ca annenhver dag. Telte bare 3 idag og lurer på om en til har gått duken..

Skjønte at har foret godt, for det har vært kraftig algeblomstring i karret der, i det andre også, men der har pumpa nærmest stått stille.
Grunnen fant jeg ut når jeg renset den idag. Masse javamosetråder viklet inn i rotorhytta.... Merkelig at den i dete hele tatt har gått rundt..

Men nå har fiskene fått vannbytte, jeg ryddet litt og støvsugde, så var det tilbake til typen... Ble kyllingburgere til middag, med masse salat på..

Fikk lagt igjen en stemme i urnen, sto mellom høyre og frp, men valgte et lite parti istedet. Aner ikke hva de står for, men alt er bedre enn hva vi har hatt de siste åra. Nå er det snart 16kr litern for bensina, når jeg tok lappen for 8 år siden, lå det på 7kr. Jeg husker det ble mye bråk da prisene gikk fort opp mot 10kr. Når det først rundet det, virket det som vi kapitulerte, alle synes det er dyrt, men bensin må alle som ikke bor midt i byen ha, skal vi få gjort de daglige gjøremålene.
(Komme seg på jobb, levere unger i bgh etc, handle mat, stemme osv)

Jeg får ta stilling til fiskene når jeg kommer tilbake fra Thailand, de fiskene jeg må konsentrere meg om, er fiskene til a mor. Få pakket og solgt unna på auksjoner fremover...
Fanget inn fiskene i dammen igår, der var det nærmere 5 grader, mens det i kjelleren var 16.
Derfor ble de stående i balja over natta med en luftpumpe tilkoblet, og nå har tempen steget til 14, så nå driver jeg med tilvenning.
Parvamallene jeg kjøpte på oklungetreffet hadde overlevd og nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av de.
De skal helst ikke gå i vann under 12 grader og det ble under 10 grader i kjeller'n ifjor.

Dessuten fanget jeg inn restefisk fra 200 L som skal på auksjonen imorgen, det gikk overaskende lett etter jeg hadde fjernet innredningen.
Så nå står 5 sverdragerhanner, en nannacarahann, en scalare og tre ancistrus i en bøtte.
Ancistrusen har blitt voksne, fant yngel i slottet, som ikke er store nok til å flytte ut ennå.

Jeg mangler 3 koi, selvfølgelig noen av de fineste, synes jeg. En helsvart med glitterskjell, en svart og hvit glitterskjell og en blåhvit glitterskjell. Jeg liker ginrin.

Ellers flytter jeg ut fra bror min, skal derfor selge lakrisguramiene og en gjeng av pandaene. Resten skal flyttes til mor.
Mye styr denne mnd med andre ord, 3november letter jeg og har ingen planer om å komme hjem før 1 mars.
Etter ny opptelling er det kun to koi jeg mangler, en helsvart og en svart og hvit, begge med glitterskjell. Det var kjipt.

Parvamallene får flytte inn i 200 L i stua, vet ikke hvor høy temp de tåler, men de er jo fra Sør amerika, så de tåler nok litt høyere temperaturer også. De står i bøtte i stua med pumpe til imorgen, så de får en myk overgang til mye høyere temp enn den de ble tatt inn fra.
Først sto de nede og gikk opp til 14 grader og nå oppe og fra 14 til 20 grader regner jeg med det er imorgen.

Vet ikke hvor lang tid det vil ta og pakke fisk imorgen, så regner med å reise herfra mellom 8 og halv 9, stoppe hos meg for fanging av mine fisk, deretter til mor for å fange inn og pakke resten. Så skal vi plukke opp typen på vei til auksjonen, for han jobber med å lage gitter på hestebokser akkurat nå og det kan se ut til å bli sent...

Jeg kryper til køys snart, kjenner at kroppen er sliten etter litt for mye tenking og planlegging både idag og i det siste..

Så må jeg jo dele noen bilder av de koiene jeg liker veldig godt.
1 Helsvart, ginrin, men veldig svakt glitter.
2 Metalisk, hvit og rød/oransje
3 Brun, ginrin, oransje buk.
F.......... Nå er jeg både sint og sur på meg selv, kom hjem til en død parvamalle.
Tenkte jeg skulle sette de sånn at i det minste vanntempen var tilvent til vi kom tilbake, tenkte på å sette inn luftepumpe, men litt stress gjorde at jeg tenkte, njæ de klarer seg, ikke. Kom tilbake nå og oppdaget den ene med buken i været, disse er viltfanget fra Uruguay og ikke akkurat noe jeg regner med at dukker opp i handelen igjen med det første...
Dumme dumme meg...

Vel auksjonen har robbet med for en del peng, 1 kjøpte sverdragerpar for 250kr, så jeg håper mor tar godt vare på de til jeg kommer hjem igjen... Håper de har trøkt ut en del unger innen da også.
Så fikk mor en ny gjeng med black molly, som tydeligvis skal tåle det meste av vannverdier, så da håper jeg de lever lenger enn de forrige gjorde.
Men jeg fikk fatt i 5 sebrasnegler til kun 50kr og en L 066 til 150kr, håper det er en av ett annet kjønn enn jeg har og at det dermed blir lek på dem.

Lot mor være igjen, mens jeg har dratt hjem for å slippe ut fisk.
Typen er syk, så han fikk ikke vært med idag og jeg skal tidlig opp imorgen, så må få kommet meg hjem og i seng til rimelig tid..

Nå er det ikke lenge igjen før jeg skal dra, oppi dette er det jobb og flytting, pakking og planlegging... Gleder meg til jeg står på flyplassen i bangkok og ikke trenger stresse med noe igjen før reisen hjem..

Blandede følelser ang å reise fra typen, men dette har vært planlagt i hvertfall ett år, og neste år får jeg ikke reist, så det blir med denne sjansen og det er kanskje den siste på veeeeldig mange år fremover.

Bilde 1: L 066
2: Black molly
3: Dyrt sverdrager par
Plussmedlem
Den malla var virkelig flott, har faktisk hatt lyst på noen lignende Neida, jeg legger ikke skjul på at jeg synes L-maller også er fine. Men hva gjør man vel ikke for Coryer... :p

Auksjoner er farlige, og man må aldri ta med mer enn man kan bruke, ellers blir det gjerne brukt...!
Ja ble veldig fornøyd når jeg fikk tilslaget. Hadde gått to andre store tidligere, og noen små.
Men mamma satt bak og SÅ sånn på meg vettu, hver gang jeg bøy på noe. Så det la en demper på både jippinga og byinga. Det siste var nok ikke så ille at hun stoppet, med tanke på at jeg skal reise om 4 uker.

Fredag får jeg fange inn og flytte fiskene fra leiligheten, lørdag blir jeg borte hele dagen og søndag går nok på å tømme leiligheten.
Da er det bare en uke igjen til jeg reiser.
Jeg både gruer og gleder meg sinnsykt. Det skal bli så deilig å komme vekk fra kulde, stress og mas.

Min kjære og meg reiser ned til danmark på lørdag og overnatter der, flyet mitt går fra københavn kl 14. søndag. Etter at mitt fly har gått, reiser typen hjem igjen.
Jeg kommer til å savne han, men håper han får muligheten til å komme ned en tur iløpet av de 4 mnd jeg er der nede.

Fiskene mine er hos mor nå, det ser ut til å ha gått greit, selv om det var fullt av hvitprikk i stuekarret etter mors ville kjøp....
Etter jeg hadde reist var vist alle tanker om å by som blåst vekk, for hun hadde handlet guppier, mollier, skjørtetera og ja....
Vi trengte de ikke, men de var jo så billig..... ;P

Har en kattunge gutt på 12 uker som søker nytt hjem, han dukket plutselig opp noen uker gammel sammen med mor sin.
Har dessuten to kattunger på 1 uke som ble født forrige helg. De viste vi skulle komme, hun fødte opprinnelig 5, men det er vanskelig nok å bli kvitt dem.
Hadde det vært opp til meg, ville alle kattene vært sterilisert. De eldste er det, men det er tre hunkatter på gården her som ikke er det...
De blir fort fler... :P

Idag skal det feires halloween og jeg gleder meg til å kle meg ut, i morgen er det familiemiddag hos mor, som en sånn hadet bra middag. Så er det siste uka i jobb før jeg da reiser til køben på lørdag...

Se om det blir no fiskefanging på meg mens jeg er nede i sør, eller bare chatuchak markedet i bangkok før jeg kommer hjem igjen.
Vondt i magen, ikke sommerfugler, men bowlingballer som herjer rundt der.
Siste dagen, ferdig å pakke klær, nå er det bare alle de livsnødvendige småtingene igjen som man ikke kan klare seg uten.

Kattungene har åpnet øynene og begynt å klatre på kantene av plassen de ligger i.

Spiser frokost her og prøver samle tankene om hva jeg må få gjort unna idag, fri fra jobben og skal ikke tilbake på 4 mnd, hele greia føles så sprøtt.
Sist jeg reiste ned ante jeg ikke hvor lenge jeg kom til å bli der nede, ikke hadde jeg "annet" enn familie og venner som jeg reiste fra heller.

Nå har jeg verdens herligste type og det er vanskelig å skulle se for meg 4 mnd uten han. Men det er en grei test for å se hvordan ting vil være når jeg kommer tilbake, føler vi fremdeles det samme feks?

Skal innom mor og ta en siste sjekk av fisker og annet jeg kanskje trenger..
Tømme, rydde og vaske bil, før jeg slenger på trekket den skal ha på i vinter.

Sette på nok en vaskemaskin med dyner, siden den leveringsklare kattungen har funnet ut at den skal bruke senga vår som toalett.
Theodor tror det er ett markeringsbehov mot den andre katten og kattungene hennes.
Hun trives nemlig best som solidærkatt og jeg hadde håpet hun kunne kommet til en rolig person som er mye hjemme, for Mia som hun heter, elsker å være i nærheten av der ett menneske er...


Da befinner jeg meg i Bangkok, skal snart sjekke ut av hotellet og reise til Pattaya.
Igår var jeg med svigers på båttur i kanalene her i bangkok, var masse halvnebb der vi stoppet for å titte på en orkideeplantasje.
Ett sted drev de også med foring av kattemaller og det tøt i overflaten.
Dette var vist ett oppdrettsanlegg!!!

Savner typen noe forferdelig og angrer på at jeg har reist og skal være borte så lenge. Første gang jeg har disse følsene for noen. Gik utrolig greit så lenge han var i nærheten, men da jeg måtte forlate han for å gå på flyet kjente jeg hvor tomt det plutselig ble, og det tomrommet er med meg fremdeles og vil nok være det helt til jeg kan holde rundt han igjen. :,)

Ikke fått no rom i Pattaya ennå, men håper det ordner seg iløpet av dagen, kl er 11 her nede nå og jeg må sjekke ut før 12.
Svigers har reist og er nok på flyplassen nå, kjenner at jeg skulle ønske jeg kunne blitt med dem hjem. :P

Ellers har den eldste kattungen fått nytt hjem etter jeg reiste, så håper jeg det går glatt. Han var noe sjalu på Mia, men det gikk greit, jeg tror heller driteproblemene vi har hatt med han kommer av dårlige gener.
Får se om det ordner seg nå som han er eneste katten i familien, selv om det bor en katt til i huset.

Var ikke så sulten til frokost, men etter å ha tisset mye tre ganger iløpet av en time, så kjenner jeg at sulten melder seg. Måtte holde meg en del de siste dagene og det er vel grunnen til at jeg plutselig ble så tissete.
Holder man seg for lenge blir musklene i blære slappe og da får man ikke tømt seg skikkelig. Derfor er det viktig å tisse når man må.

Vet ikke om det er tidsforskjellen eller bare fordi jeg er sliten, men kjennes som gulvet gynger når jeg går, men det kan være etter flyturen til køben, slet veldig med ørene på vei over og kan ha satt seg no som gjør at balansetrådene spiller meg ett puss. Ja ja, går vel over, ellers får jeg se om jeg finner noen som behandler med ørelys.

Nei, får hive meg rundt og komme meg avgårde, mye å få unna idag.

1-2 Hotellrommet i bangkok, hotell Rembrandt.
3 Svigers på orkideefarmen.
Etter å ha vært her nede i litt over en uke, har det gått opp for meg hvor lenge 4 mnd faktisk er, ikke helt lett å være uten typen, føler meg ganske ensom her nede faktisk.. :/

Men men, det er godt for alle og enhver å være alene og føle på alt det som bor inni en.
Face en del fobier, som dette med masse mennesker og slikt, tror jeg sliter med å være høysensitiv og da er det ikke helt enkelt å forholde seg til for mye av gangen og her nede er det tjokka med folk konstant..

Fikk rom på Maple, hvor jeg bodde før, men denne gangen i andre etasje og det blir mye bråk med veien like utenfor.. :P
Har ikke kontrol til aircon på rommet og bruker dermed bare en vifte for å kjøle meg ned, det er helt greit det, ikke såå varmt på denne tiden av året..

Lurer på om jeg skal kjøpe meg en hov og se om jeg kan få fanget fisk i dammene like borti strøket her, eller om jeg synes det blir for merkelig..

Mange i strøket her som husker meg, spesielt taxisjåførene og der jeg pleide og igjen, pleier å spise.

Håper det går greit for mor med fiskene, hun skulle få solgt unna en del blue moscow guppier, men vet ikke om hun har fått gjort det ennå.

jeg har bitte små maur på rommet og de kommer oppi senga og overlt, noe som er plagsomt, så har jeg en gekko som bor enten inni eller over aircon.
Får mye lettere mygg inn her i andre etasje når jeg lufter, så det begrenser luftinga litt.. :P

Myggen er bitte små de å, og vanskelig å få treffi grunnet det..

Her om dagen var jeg på stranda, la meg i skyggen for å ikke ta for hard i, men endte med å bli skikkelig solbrent alikevel. Nå har det gått over til brunfarge.

Det vanskeligste her nede, er at de fleste tar meg for å være russisk og dermed behandler meg deretter, de som finner ut at jeg ikke er det, blir veldig overstrømmende og hyggelige.
Det å kunne prate litt thai hjelper mye..

Hver dag tenker jeg på å endre biletten og reise hjem til Theo kjæresten min. Men samtidig vet jeg at jeg vil hate kulda, vinteren og etterhvert angre på at jeg dro.
Så jeg får heller finne på mer her nede så tida går fortere og jeg snart kan krabbe inn i armene på min kjære.

Ser stadig vekk fiskegreier på face og ønsker jeg kunne blitt med, men når jeg var hjemme hadde jeg ikke energi til å bli med på noe sånt egentlig.. :/

Ja ja, får nyte varmen og tida her nede og så får vi se hvordan det blir når jeg kommer hjem igjen.



Så gikk det sånn
Etter 3 uker ble jeg syk, dermed innså jeg at jeg ikke egentlig ville være i Thailand mer, så nå er jeg tilbake i norge..
Siste dagen taslet jeg rundt på jatujak/søndagsmarkedet og kjøpte med noen akvarieplanter hjem..
Thaien som var med meg ristet på hodet over at jeg brukte 100bth på en plante... (20kr)
Det var dyrt....

Men desverre har jeg enten blitt dårlig grunnet langvarig stress eller feil mat, så flyturen var ett mareritt og jeg sliter fremdeles med smerter i magen nå to dager etter.. Egentlig burde jeg ta en tur til legen, men samtidig håper jeg at det bare er luft og at det vil gå over av seg selv...

For jeg vil sette igang med hobbien min igjen, ikke bare ligge her hjemme og vente på at typen skal komme fra jobb..
Heldigvis har jeg trivelig selskap med Mia og hennes to 6 uker gamle sjarmtroll...
Her snakker vi om en mor som elsker ungene sine, de skal helst sove sammen og farter de rundt roper hun på dem til stadighet...

Selv om jeg var dårlig etter en krevende flyreise hjem, var jeg så gira og glad over å være hjemme, at jeg pyntet til jul..
Det er jeg glad for, for det er koselig med julestjerne i vinduet og nisser på duken..

Det er godt å være hjemme og bare magen blir bra, så kan jeg kose meg med hobbien i 3 mnd før jobben krever all min tid og energi igjen..
Det var ett trist syn som møtte meg da jeg på torsdag var frisk nok til å besøke fiskane..

I karret hvor pandaene går, fløt det av død fisk, pelte godt over 10 lik...
Så tre pandaer, en som så grei ut og to med hvite dotter og skjell som hadde løsnet og stakk ut, da jeg stakk innom igår for å sjekke til dem, var den pandaen som slet mest død, mens de to andre heldigvis ser ut til å være fine og moppet rundt på coryvis..

I stuekarret var det igjen hvitprikk, denne gangen var det kardinalene som var overstrødd med hvite korn.. 200l, med lav Ph, dermed gikk det en flaske med esha exit bare der...

Heldigvis ser det greit ut i alle de andre akvariene, nåja, blue moscow sliter med finneråte etc, men det er fordi det er altfor mye fisk i karret..
Ba mor selge unna en del, noe hun ikke har gjort og det var kun 3 fullvoksne hanner igjen..
Så fikk byttet vann og medisinert der å med esha 2000, samme som jeg har brukt i pandakarret..

Koiene er vel de som har greid seg best, men måtte fylle på noen liter vann der..
Det er fremdeles rundt 14-15 grader nedi karret dems, så de får litt mat fremdeles...

Plantet plantene fra Thailand og gleder meg til de begynner å etablere seg, noen av de har jeg ikke engang sett her hjemme..

Ellers er det guppier i alle størrelser rundt om i så og si alle kar.. :P

Noe annet positivt er at det dyre sjeldne sverdragerparret jeg kjøpte på auksjon, har forøkt seg med to små, så jeg ser positivt på fremgangen der..


Igår var jeg med Rinamor en tur til Jrr og hentet fisk, fikk også gitt en juleklem til Jrr.
Fikk med oss hver vår røde tigerlotus, så idag skal jeg til mor og få plantet den, ikke sikker hvilket kar den skal stå i, men finner det nok ut.

Rina hadde gjennom Jrr kjøpt to sommerfuglciklider, som hun skal prøve oppdrett på, håpe hun lykkes bedre med dette parret enn de hun hadde før..
Der ble det nemlig egg og også yngel, men aldri mer enn en dag eller to, så var de spist opp av hunnen...

Vi har vært og sett på hus, og meningen var at brødrene skulle ta lån og kjøpe sammen, men nå har broren (som driver eget firma) mottatt en større sending fra utlandet og er dermed blakk de neste mnd...

Så jeg må sende inn lånesøknader osv, men usikker på om jeg kan få lån...
Vel får prøve, selv om jeg har vært til og fra jobbmessig, så har jeg ALDRI hatt minus på konto, og det burde jo si sitt..

Og da med to leieboere, samboeren og broren hans, så burde det dekke resten..

Krysser fingrene og håper, da blir det nemlig eget akvarierom til meg..
Og det er basseng i ballsalen..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap