Lettere øvet nybegynner :) (side 92)

Takk. Alt ordner seg med tida..
Banker er virkelig sleipe, utrolig glad vi har vært i kontakt med de over lengre tid, slik at man får avdekket en del skjulte tall...

Vi kunne få ett lån på 2mill + omk, med vår egenkapital på 330.000 før nyttår.
Nå har vi kjøpt hus og lånesummen er da "bare" 1.908.000 inkl omk, likevel har bankene regnet med hele egenkapitalen uten å høre med oss.

Vi har etter nyttår 340.00 i egenkapital.
Man kan låne opptil 85% av lånesummen.
1.908.000-85%(1.621.800)=286.200 i egenkapital.

Vi ønsker å kun bruke 300.000-310.000 av e.k., fordi typen har mange år igjen på BSUen sin og fordi ca 40.000 gir bedre renter enn 10.000+.

Dessuten må vinduer, tak, kledning etc byttes med tida, da er det godt å ha 40.000kr til det, og kanskje slippe et forbrukslån.

Bankene har vært så behjelpelige, men nå som vi har vunnet budrunde og underskrevet kontrakten og må bestemme oss for enten den eller den banken, så kommer da disse tingene frem og plutselig er kundebehandleren vanskelig å få tak i o.l.

De har også vanskelig for å si at, sånn fungerer det, den og den summen, de og de gebyrene kommer i tillegg til den utregninga dere har fått av oss...
Huff...

Vi må vite nesten på krona hvor mye lånet vil komme på i mnd/året, for å ha oversikt over fulle utgifter hver mnd/år. Slik at vi kan sette opp en utgiftsplan og spareplan.
Hvert år kommer jo veiavgift og årsavgift ++++, som man da må ha penger til, så må man ha penger i bakhånd til uforutsette utgifter, alt fra ny vaskemaskin til reperasjoner på bilen...

Heldigvis er de som selger utrolig hyggelige folk, så bare vi får ordnet med bankene, slik at vi kan si at- Ja dere vil vi låne hos, og dermed ordnet med papirer, betaling etc, så går det ann å flytte overtagelsesdatoen til noe tidligere...

Var innom mor idag og hentet post, alle fiskene lever fremdeles og pandaene ser ut til å trives bedre, den ene bartet iallefal ivrig rundt på en mosekledd rot..

Åååå jeg gleder meg sånn..
Store muligheter for at venninna mi kommer til å leie i første etasje, men hun får ikke flyttet fra der hun er ennå, så vi kan bo nede mens vi pusser opp oppe..

Iiiiiiiiiiiiiih
Mons ser ut til å skulle få seg nytt hjem, så da er det bare bølla Sam igjen..
På bilde nr 2 ligner han mistenkelig på en blå disneykarakter ved navn stich...

Bilde nr 3 er av Monsegutten.
Etter ett møte med banken igår, kom det frem at min kjære ikke hadde 160.000 på BSU slik jeg har trodd, men kun 116.000.
Så jeg må ha missforstått første gang og trodd det var 160 han sa..

Dermed har vi kun 300.000 i egenkapital og bankene ville ha 320.000 minst. Heldigvis var rådgiveren grei, sendte søknad og den ble innvilget, så mandag skal vi møte for å ordne det praktiske med papirer osv.

Nå må jeg bare bytte bank, det var en av premissene for å få god rente osv..
DNB og Sparebanken1 er såpass like at jeg knapt vil merke forskjell.

Imorgen kommer mor og far hjem, det skal bli godt. Men de vil jo få litt sjokk, var snøfritt når de reiste og iløpet av de 3 ukene de har vært borte har det jo kommet litt snø..


Se om jeg får tatt turen bortover idag og ordnet med akvariene, de trenger litt vann så jeg når jeg såvidt var innom sist, tror ikke søsteren min og typen har måkt snø av taket heller, så det burde bli gjort..
Bruke sunn fornuft og å gjøre mer enn det som står skrevet ned, det er vanskelige greier.... :P
Husdrømmen nærmer seg, skrevet under og ordnet med banken idag.

Nå er det bare det å logge seg inn, å få orden i de nye bankkontoene jeg kommer til å åpne.

Kattungene er her fremdeles, fikk tre henvendelser i forrgie uke av folk som ville se på dem, men så ble det stopp og nå er det helt stille..
Huset ligger inntil en trafikkert vei, derfor synes jeg det er uansvarlig å flytte de med dit, blir de boende her, blir de utekatter som må klare seg mye på egenhånd, noe jeg synes er teit når jeg har vent de til å være så menneskekjære..

De vil være der vi er, går jeg på do står de utenfor å mjauer, sitter vi i sofaen, så ligger de her med oss. De følger meg til døra når jeg skal dra og møter meg i døra når jeg kommer hjem.

De er lært opp til at det er trygt å bli løftet på, for jeg setter de bestandig ned, de får ikke hoppe ned selv.
De liker å bli massert på magen og jeg kan sjekke tenner, ører, klør osv uten reaksjoner, annet enn at de prøver å leke da..

Eneste jeg ikke har fått plukket helt av dem, er det å hoppe opp på benk og bord når jeg ikke er i nærheten og får stoppet dem. De er jo ikke redde for oss, så klappe i hendene, knipse, hyle etc, virker ikke på dem... :P

Mons er flink til å bruke kassa aktivt, Sam er mer nå må jeg gå og kassa ekke akkurat her, så da går jeg i kroken der... Eller jeg bare tisser på dyna di jeg...
Nå er hjørnet stengt av, 1 gang er uhell, 3 ganger er dårlig vane..
Jeg tømmer kassa dems to ganger om dagen minst, fordi katter er veldig renslige og et hjørne er bedre enn ei møkkete kasse.

Egentlig deilig at snøen går nå, men samtidig kunne egentlig snøen blitt liggende også, bare det ikke hadde kommet mer..
Men gjør ikkeno for min del om våren kommer tidlig, jeg har jo ett lån som skal betales ned.

Typen fikk klipt seg idag og forvandlet seg til den kjekke karen igjen...
Nyforelska..
Da har vi overtatt huset, var der idag og gikk igjennom og fikk nøklene....

Hjertet i magen, kommer vi til å klare dette her da?

Vel vi kommer først til å flytte inn nede, mens vi pusser opp andre etasjen. Dette skal gjøres ordentlig. Av med lister og ledninger etc, så alt blir ordentlig dekt, deretter kan vi male lister etc før det settes opp igjen.

Men jeg ble litt skeptisk, skal vi ha asyrblå dører på kjøkkenet oppe...., eller skal vi male veggen mot vinduet i den fargen?
Valgets kvaler, stua, selv om den er liten, skal iallefal bli varm grå. En lun varm noe mørk gråfarge, det vil gi stua ett intimt preg.

Nede har det jo vært bad, der kan vi rive ned veggene og lage akvarierom, vaskerom etc..

Dele opp så den i første kan få ett rom nede som lagringsplass.
Igår kveld ble Mons hentet og vil bli kompis til en gutt på 10 år.
Sam som er igjen her, føler seg litt ensom, iallefal er han ennå mer påpasselig på oss nå..

Vanskelig å sove når han tråkker rundt i seng a og durer som en liten traktor, lukker jeg døra, flyr han frebrilsk rundt på utsiden og prøver finne en vei inn mens han mjauer sårt.. Det selv om Anastasia er i stua med han..

Han er en liten røver som prøver å spise tærne dine når du står eller går, han er egentlig en avslappet type og tegner til å bli en riktig plugg..

Idag er det auksjon i larvik, jeg har fryktelig lyst til å dra, men desverre vil det være altfor mange fristelser, så det får vente til akvarierom i kjelleren er klart, med automatisk vannbyttesystem og hele greia..

Bare vi blir ferdige å pusse opp og flyttet inn i andre etasje, så kan jeg se om jeg får ordnet til ett akvarie som jeg da kan ha resten av fiskene mine i, alle L-mallene mine er jo borte nå. :,(

Men jeg har fremdeles to pandaer, en av hvert kjønn, så bare hunnen blir noe større og jeg får trigget de, så tenker jeg de utvider stimen av seg selv.
Så har jeg jo habrosus gullene, galaxyrasboraene og litt sånn, så jeg tror det vil bli kjekt likevel..

De har jo fått satt opp ennå en reol i larvik akvarieklubb, så jeg burde vel egentlig leid noen akvarier der, men jeg er ikke den som dukker opp oftest, så jeg vet ikke helt jeg.. :/

Prøve å få solgt noen av koiene iløpet av april og mai, før de settes ut i dammen.

Typen vil lage dam i hagen utenfor huset vårt, men jeg er skeptisk til det, jeg vil heller ha bare bekk og stier gjennom bugnende bed..
Pusser opp og flytter og styrer på, begge plassene er ett eneste kaos for tiden.
Akvariet jeg tok med til sandefjord står fremdeles innredet i vinduet. Når vi har fått slått oss til ro på vear, så kan jeg hente galaxyrasboraene fra mor og ha i..

De to pandaene er lykkelige med litt temp i vannet, foret med frosne sorte mygglarver og da ble det litt liv i dem, så lurer på å ta med 60literen og ha de i en den og trigge dem til litt lek, slik at de kan utvide stimen sin.

Ene overlevne yngelen fra det dyre sverdragerparret vokser og er trygg, men hannen har jeg da ikke sett no mer til. :/
Håper han bare er skjult bak skogen av planter som er oppi der.
Vennen hans, dverg guramien, fant mor død for noen dager siden. Den var kvikk og fin når jeg så den to dager før det igjen.
Jeg skjønner ikke helt hva som skjer i det karret...

Oppussing tar myyyye mer tid enn jeg hadde sett for meg, men sånn er det vel i gamle hus, det er jo finurlige løsninger og lag på lag... Men så er jo også det en god del av sjarmen.
Men når typen skal på rep i militæret hele mars og jeg begynner jobbe igjen da, dessuten jobber han jo masse nå for å ha penger til april og mai, jeg får lønn først i april og han har jo da ikke utbetalt lønn igjen før mai, så har jeg innsett at andre etasje nesten må stå på holdt til april-juni engang...

Stua oppe blir bare malt, altfor mye arbeid ellers. Er mye arbeid fra før, dukker jo opp noe nytt hver gang man fjerner noe, men taket er i det minste tørt og fint.
Pappa hjalp til med flyttinga idag, siden han kjører pakkebil med svært lasterom.
Og da ble huskjøpet godkjent av han, det føles godt.
Svigers har ikke vært der ennå, men både mine og hans foreldre er like ille når det gjelder påbygg etc, så jeg tror vi skal klare oss på egenhånd.

Er snakk om i framtida, å bygge ett slags Tobias"tårn" slik at vi virkelig får utnyttet utsikten.
Typen pakker og pakker, nok å gå igjennom når du har bodd på samme plassen i 7 år..
Det at hans system har vært å tømme lommene på innsiden av døra og ellers legge fra seg ting der det passer, for så å bare ligge, så kan du tenke def hvor mye det faktisk er å gå igjennom...
Habrosusene har lagt egg.

Hjemom mor for ting jeg skal ha med til huset, så var guppiene så ivrig inni mosen. Det var jo ikke akkurat merkelig.
Så 2 egg.

De ser befruktet ut også, så håper jeg det er hunn og hann av pandaene og at det blir no ut av de to å.
Flytting tar på.
Livet vårt står i pappesker utover gulvet i hele leiligheten.
Men akvariet er på plass. Kanskje få inn fisk i det snart.

Siste friuka, så blir det fullt opp med jobbing igjen, både gruer og gleder meg. Skal bli godt for kontoen å få påfyll. :P
Men da blir det tidlig på'n og laaaange dager igjen, spesielt siden reiseveien er lengre nå.

Skal få lagt inn bilde av akvariet oppi alt rotet, men mobilen tar myyyye bedre bilder enn padda, men den har jeg glemt hjemme hos a mor.. :P

Alt står fremdeles hulter til bulter. Jeg er syk på tredje dagen, men nå klarer jeg i det minste holde maten nede. Bare jeg blir kvitt luften i tarmene, så blir jeg nok kvitt feberen å.

Nå er det snart avgårde for å holde a mor i hånda mens hun får fjernet en liktorn på fingeren.
Det tar tid å komme tilbake i form, når man ikke har noe å tære på (minuset ved å ha problemer med å legge på seg).
Men maten holder seg i det minste på plass, igår ble det også to middager og det satser jeg på idag å.

Det finnes vel egentlig ikke noen biologisk term på hva høysensitiv er, men utifra forklaringene på hva det er og hvilke faktorer som påvirker en slik person, så må jeg innrømme at jeg passer litt for godt inn under kategorien...

Derfor begynner jeg å angre på huskjøpet, typen har på en måte bestemt at vi skal bo nede frem til vi får bygd på i andre etasje. Og her ligger en sterkt trafikkert vei, kun 10 meter eller så, fra huset.
Huset er ikke støyisolert og jeg blir småsprø av den uendelige trafikken på utsiden.

Det var ikkeno stress da vi skulle kjøpe det, med tanke på at vi skulle bo oppe hvor lyden ikke er halvparten så intens.
Heldigvis begynner jeg på jobb mandag og det skal bli godt å få litt fred i ørene da.

Vi skal jo etterisolere huset og bytte ut vinduene slik at det blir stille inne, men det blir jo ikke på de første åra lissom, så tror det beste er å få opp en slags støyskjerm når vi omgjør hagen denne våren.

Akvarierommet er også en av de siste tingene på lista, men det får være sånn. Det viktigste først lissom.
Habrosus yngel??
Så noe som ikke er typisk guppy yngel, kan dette være en uke gammel habrosusyngel?
Den hadde klemt seg inn ved glasset som holder hjørnefilteret på plass.
Så også egg som var klekt.
Om ikke det på bildet var habrosus yngel, så var iallefal den på bunnen bak hjørnefilteret det...

Fikk fanget inn de resterende 5 galaxyene og tok også med de to pandaene, så nå går de her i stua. Og plutselig går tida fra meg, for man må jo bare titte inn at alt er bra, også blir man lissom bare sittende der da.

Glemte å ta med mat til dem, så må innom Krizoo på veien idag, og der er det STOR sjanse for at de har pandaer inne. Så da blir det nok med meg 2-3 stk, så de to her får en gruppe igjen, kanskje ta med noen galaxyer også, hvis de har det inne.

Har absolutt ikke råd til sånne utskeielser, men men, 1 gang er jo lov, så får jeg heller spare litt resten av mnd...
Får jo først penger igjen i april, og det har vært store utgifter nå i mars, bare årsavgifta på bilen har gjort ett stort innhugg.
Men det verste var kjøpsforsikringa vi tegnet da vi skrev kontrakten på huset, nesten 9000,- men da er vi også rettiget til gratis advokathjelp i 5 år, dersom det er problemer med huset og forrige huseier.

Typen reiser imorgen tidlig opp til nord og kommer jo ikke hjem på en mnd.
Men jeg begynner å jobbe på mandag, så da er jeg nok så sliten denne mnd alikevel, at jeg kanskje ikke vil savne han så fryktelig mye. :/

Nei, reise å snakke med sjefen, skeie ut på Krizoo og sånn da..
Ble med de 3 "største" pandaene de hadde på krizoo og i valget mellom farge og energimat, falt valget på energi..
Galaxyene har lett for å bli tynne siden de er litt pinglete og fordi de alltid er i bevegelse..

Idag hadde jeg 5 min før jeg måtte reise på jobb, så da satte jeg meg litt forran karret og jammen drev ikke ett par med galaxyer og la egg da..

Om det blir noe av dem, med 5 susete støvsugere, er jo bare å vente å se. Men tydelig at energiforet var det de skulle ha.
Slår på lyset idet jeg går forbi på morran, så gir jeg de mat når jeg er ferdig på badet, så får galaxyene ro til å komme frem for å spise mens jeg mekker lunsj og slikt på kjøkkenet, gjør så og si det samme etter jobb.

Foring to ganger om dagen da altså og de har runde fine mager, ser ut til at det er to hunner og to hanner, ser ikke den siste, men den holdt seg for seg selv ute av syne i det andre akvariet også.
Tempen ligger på 23-24 grader og vannverdier får jeg ikke målt før nytt testsett er i hus.

Pandaene kunne godt fått ritalin :P
De er jo høyt og lavt og i aktivitet konstant.. Kun de små som tar seg hvilepauser innimellom.
Blir bare mer og mer usikker på kjønn på de to store, er det hunn og hann eller er det ikke. For det jeg tror er en stor hann, har tydeligvis forselsket seg i den minste og prøver seg på den. Men ser nesten ut som den store da prøver komme til bak på den lille og ikke forran som han da burde, men kanskje det bare er kurtise...

Den andre som jeg da mener er en hunn, er ivrig men da ikke på hannen slik hun kanskje burde.. Nei får nok bare ha tålmodighet og se om det plutselig dukker opp noen knøttepandaer.. Dessuten galaxybarn.
[External Image]

da ble det akkurat slik jeg ville ha det på kjøkkenet, fargen er mer blå og noe lysere i virkeligheten enn bildet tilsier..
Utrolig glad i kjøkkenet mitt, fargen er til glede hver dag.
Idag måtte jeg til å rense glasset og rote i sanda, ser ut til at algene var like glade for sola som fiskene er...

Filteret måtte renses å, 5 ivrige bartetøflere, roter opp mye dritt som ligger gjemt unna...

Flyttet også lotusen frem i lyset, den var på vei til å ta kvelden hos hu mor, så var på tide å redde den. Fått fler blader her, med mer rødfarge, men den var bare midlertidlig plassert.

Måtte også luke ugress skogen ved bakglasset. Det gror bra og holder forhåpentligvis vannet fritt for nitrat...
Habrosusene hadde lagt egg igjen tidligere denne uka, satt en på frontglasset, så håper mor har hatt moro med å registrere forandring etter hvert som det har utviklet seg.

Typen har endelig kommet hjem og det er godt. Nå kan vi forhåpentligvis komme oss videre med huset.

Ellers har det fremdeles ikke dukket opp yngel hos galaxyene og pandaene, men men, det ekke så farlig.
Prøve å få tak i en breeding box til å henge på karret og forhåpentligvis suge opp egg når jeg ser galaxyene leke neste gang.
Idag er det auksjon i porsgrunn, men jeg skal nok holde meg unna der, med tanke på alle fristelsene som kommer til å dukke opp..
Ikke har jeg penger heller, heldigvis har jo Theo litt på konto, men det skal holde i to mnd, jeg får jo lønn igjen i begynnelsen av april, men nok av utgifter nå som vi har eget hus å holde i orden.

Får bare bli ferdig oppe, så vi kan leie det ut for å spe på inntekta.

Først oppe, så ute, så kjøkkenet nede, evnt også badet, men vet ikke om vi skal stresse så mye med det, for når vi skal ta kledning, tak og vinduer, så bygger vi vel også på andre etasjen og da flytter vi jo opp..
Men det blir det nok noen år til, først må pengene være på konto, så kan vi ta litt og litt.

Men blir nok noen vannarrangemanger i hagen, som bekker, dammer og fontener..
Idag våknet jeg til en dø panda. Jeg kan ikke se hvorfor den har død, derfor er jeg usikker på om det kan være pga krukka min kjære hadde kjøpt på krizoo og satt inn, men det tror jeg ikke, om det er pga vannet her, tre småstein av larvikitt jeg la inn, de var jo blitt vasket først, eller om den bare var svak.
Mener det er den minste, som jeg har vært usikker på, grunnet at den ikke la på seg nok.

Men hos mamma er det liv, telte 6 habrosus yngler inni hjørnefilteret. Skulle se på guppien som hadde forvillet seg inn der, så fikk vi øye på en liten tass som suste litt rundt, så var det en til, og så synes mamma det var no mer grått der inne og når vi så skikkelig etter, telte jeg 5 stivfrosne grå streker i grumset, den sjette vimset rundt i hjørnet ved svampen.

Så selv om mamma mister guppier oppi der, går det vistnok veldig fint med habrosusene.
Men det kan jo godt være vannverket har trikset og mikset med vannet igjen nå på vårparten.

Hun har nemlig også fått en overflod av guppier med knekk i ryggen, om det er pga dårlig vann, for liten plass, dårlige gener etc, vet jeg ikke... Det har kommet iløpet av den siste mnd...
Noen er også veldig tynne...

Noen ganger skulle jeg ønske jeg viste svaret på alt... :P
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap