Lettere øvet nybegynner :) (side 93)

Når jeg så nærmere på coryene idag, så jeg noe som kan se ut som sandkorn, oransje bitte små prikker på hodet og nakkepartiet.

Det kan jo være: Oodinium (O.pillularis, eller O. limneticum), er også en ganske vanlig parasitt, som gir fiskene ett gyllent, fløyelsaktig lag på hele eller deler av kroppen. Parasittstørrelsen er opp til 0,5mm, vanligvis en del mindre. Begynnende Oodinum feildiagnostiseres ofte som hvitprikk.

Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.

Den døde fisken jeg fant hadde en sopplignende dott på ene siden av kroppen, tenkte ikke over det akkurat da, men kan jo ha vært videreutvikling av Oodinium..
Siden sopp gjerne er hvit nærmest kroppen og er håraktig, mens dette bare var ett gjennomsiktig bomullslag.
Trodde det kom av at den kanskje hadde død tidlig på natten og begynt å gå i oppløsning..

Hente medisin fra mamma imorgen på vei hjem fra jobb tenker jeg...
Var jo innom der idag, men da hadde jeg jo ikke sett prikkene på fiskene ennå.. :/
Nå er det bare 3 pandaer igjen, men alt er ikke bare driten, dukket opp 7 små galaxyyngler.

På krizoo hjalp Torstein meg å få tak i no for til dem, da det ikke selges liqvifry på det norske markedet lenger..
Ble en flaske med for til diskusyngler, gått ut på dato, men forseglinga var tett, så han regnet med at det ville gå greit.
De får dessuten ikke så mye, knapt en dråpe.

Moro med yngler, så tre stykk sammen foreldrene hos habrosusene, dessuten tre stykk bak filteret i hjørne, hvor de svømmer i matgrums.
Ser 3-4 yngler daglig, noen ganger en til, men det er litt overgrodd så nok av gjemmeplasser.
Egentlig burde jeg ta en omgang i plantene, iallefal de bakerste.
Fått en del trådalger, ikke av den verste sorten, men de vokser og koser seg. Etter foredraget til Michael Niesar i LAK, vet jeg nå at trådalger er en indikasjon på at vannet er bra, de trives nemlig under samme forhold som plantene.

Ingen flere pandaer som har gått med, så har fremdeles de tre. De virker ikke like "happy", men vimser rundt på coryvis. Medisinere med wormer plus bare galaxyynglene blir noe eldre.
Ser minst 4 galaxyer og vet ikke om den femte gjemmer seg eller har blitt utkonkurert av de to andre hannene.

Ikke sett fler yngler hos habrosusene hos mor heller, men der er det iallefal nok steder å gjemme seg..

Igår var jeg der og rensket dammen, bare mor får handlet lang nok slange, kan jeg koble til det store filteret vi fikk ifjor. Men det har stått tørt i to år, så det må få gå og jobbe noen uker før da fiskene kan få komme ut. (Sikkert en del dritt inni der jeg ikke ser)

Eneste er at det ikke er UVlys på det filteret, så vi får se ann hvordan det går, om det må kjøpes inn en pumpe til, til det gamle lille filteret med innebygd UV, eller om det er bedre med UV på innsuget til det store filteret..


Idag tror jeg det er trygt å luke i karret, ynglene har blitt så "store" at de har begynt å gumle for de finner i karret, sånn som har blitt oppbløtt og ikke pandaene har snust seg til ennå.
Det er nemlig passe overgrodd der nå. :P

Endelig somle meg til å legge ut bilder fra foredraget til Michael Niesar om planter og reker. Jeg lærte maaaasse.
Og hadde det ikke vært for at jeg er usikker på vannet her ang kobber og sånn, så ville jeg kjøpt masse reker.
Han hadde med seg masse spennende og jeg er skuffa over at det ikke hadde dukket opp fler til å få med seg både foredrag og flotte planter og reker.
Men var jo noen nye fjes.

Så har vi "begynt" på dammen utenfor.
Skal mure opp i forkant med stein fra fjellet vi har renset, slik at det blir mest mulig naturlig.
Legge til plass til ett kikkhull eller fler, for uansett om det er fisk eller ikke, vil det være spennende å kunne se inn fra siden hva som skjer under vann.

Meninga at muren skal være ca 1-1,5 m høy.
Kikkhull vil også hindre unger i å fristes til å kravle opp for å se.
Fjellet holder vann som bare det, nærmest umulig å bli kvitt det, da det er tilsig selv nå i denne tørre tiden.

Flyttet og byttet om i akvarie forrige helg, rev opp plantene og knep av alt det gamle stygge nederste, for så å plante de ned igjen, men allerede har de vokst såpass at de ligger utover i vannflata igjen.

Skifertrappa vår gikk istykker etter den ble kjørt på av ett traktordekk, men det gjorde at jeg satt igjen med en skiferbit som passet perfekt inn som bakgrunn i karret.

Var en stund redd ynglene hadde blitt sittende fast bak den, men når grumset hadde lagt seg, var alle 6 tilstede, midt oppi det hele så jeg en liten nyfødt yngel, men den har nok ikke klart seg, for har ikke sett mer til den.

Uannsett, ene pandaen begynner å bli tynn, så får kjøre på med en kur nå som ynglene skal være gamle nok til å tåle det.

Egentlig burde jeg vente og heller kjøpe inn fler pandaer, men ser også at de tre på en måte er nok, disse coryene virker ikke så opptatt av stim, der de vimser rundt hver for seg så og si hele tiden, de ligger gjerne hver for seg også...

Tar derfor å medisinerer nå, så det ikke går galt for en tredje, og håper heller de legger egg dersom de ønsker å utvide stimen sin.
Teller som oftest 4 yngler, men fornøyd med det å.
Jobber mye og vært syk nå i forrige uke, så det har blitt dårlig stell med jevn foring og vannbytter.
Fikk byttet vann fredagskvelden og det ble de glade for.

Plantene har grodd som bare det, må egentlig luke igjen, men orker ikke.
Idag skal jeg dessuten til mor å sette ut gullfiskene i tillegg til å ta bilder av koiene, da det er på tide å få solgt unna noen.

Huset går saaaaaaakte men sikkert fremover.
Fikk støvsuget ut den gamle isolasjonen som egenltig bare var barkstøv fra gulvet i soverommet oppe. Det var en skikkelig drittjobb.
Nå trenger vi bare leie inn en som skal blåse inn isolasjon, så kan vi tette gulvet og bygge skap/skuffer der.

Fikk også slått på plass den ene stolpen ved døra, og nå kan vi da lekte ut veggen mellom soverommet og stua oppe. Da kan den veggen isoleres også, så kan vi begynne å sette opp smartpanel på veggene.

Da er det ikke lenge igjen før leiligheten er klar for utleie..
Prøve å få tak i et utpreget A-menneske, siden vi begynner dagen kl 5 på morgenen hverdager og gjerne er i seng kl 21. Helger starter gjerne kl 8, men pleier å være tidlig i seng da å.. Ingen vits i å snu døgnet for to dager..

Lurer på om den ene pandaen min ikke er panda, for den får røde flekker, trodde først det var sykdom, men selv etter medisinering dukker det opp og nå ser det egentlig ut som farge. Fått det ut i halen også, det har lissom kommet og gått, men fisken er frisk og fin ellers, så jeg blir litt forundret.
1 dammen holder godt på vannet.
2 endelig klart for isolering
Fosterhjem
Min samboer og jeg har blitt fosterhjem, vi sendte forespørsel på lørdag, fikk svar søndag og ble oppringt igår.
Reiste inn og kom hjem med en kosete kastrert bengalgutt.
Han gikk ikke sammen med de andre kattene på senteret og derfor tenkte de på oss, siden det ikke er noen andre dyr her.

Han er heller ikke interesert i fiskene, synes han er utrolig rolig, veldig kjælen og liker å skalle med deg. Så man må være påpasselig, for han dytter til og det kan gjøre vondt. Fått en på øye og en på nesa, som jeg merket godt..

Han er nylig kastrert og det kan være grunnen til at han er så rolig.
Han gikk i beina på meg igår, men idag er han mer uavhengig, nå har han lagt seg under sofaen.

Han lukter hannkatt, så burde få badet han, tror også han har markert seg enkelte plasser.
Jeg tror det ble bråk fordi han ble humpet på, hadde de typiske trekkene med bitemerker baki nakken og rufsete møkkete område bak ved halen...
Det er jo dominans akkurat som hos hunder, så markering her pga nervøsitet ser jeg ikke bort ifra.

Ble jo mye på en gang for han.
Han ble også utrolig rolig under bilturen, så fort jeg fikk orden på sommerfuglene i magen, sovnet han inni buret..

Tenker jeg skal få kjøpt en sele til han, for han virker som en personlighet det går ann å gå tur med.
Skal ha en skikkelig sele, ikke disse kaninbånd tynne greiene..
Han er jo en stor katt, selv om han er smal av seg..

Cheba som han heter, viste seg å ha en betennelse etter kastrasjon, derfor han var såå rolig, nå som det er behandlet, så har Bengalen kommet frem i lyset.
Han er fremdeles rolig, men mer leken og nygjerrig.

Han savner nok å ha oss mer hjemme, for han blir gående og passe på meg, men det er jo fordi vi kan være borte i opptil 12 timer, fra vi drar på jobb, er ferdige der og kommer oss hjem igjen.
Så selv om han har 3 etasjer og vinduer på luftegløtt, så er det tydelig at han har kjedet seg og gledet seg til vi kommer hjem.

Han henter ballen når vi leker, han lukker opp dører etc, så det er en fryktelig smart katt. Han slet litt med skjermen han måtte gå med noen dager, den satte seg jo fast overalt..
Men verken den eller båndet har vært noe problem.

Vi har akkurat vært ute en tur, det ble tilbragt goood tid på trappa bare med å sniffe, før vi spaserte bort til bua og han fikk sniffet litt rundt der å. Etterpå ville han inn igjen.

Søndag holdt vi på oppe, jeg hadde ikke fått med meg at døra til verandaen oppe var åpen, eller at kompressoren til spikerpistolen min kjære drev på med sto der.
Derfor reagerte jeg ikke når jeg så Cheba gå inn på soverommet oppe.
Der har vi åpnet gulvet i ene enden for å suge ut gammel isolasjon og skal legge inn ny.

Da vi ikke fant han, regnet jeg med at han hadde gått inni der og kanskje funnet en annen åpning og susa rundt i de uisolerte veggene.
Men så oppdaget jeg jo den åpne verandadøra og kompressoren som startet opp med bråket sitt..

Tok noen runder ute for å lete, men han verken svarte eller dukket opp, så slo meg til ro med at han da var i veggen et sted.
Vi satte oss med middag, en film, og han kom ikke så altfor lenge etterpå, slang seg ned på teppet og sovnet.

Typen oppdaget etterpå at inngangsdøra sto åpen, den var ikke det når vi gikk ned...

Cheba passer til et hjem hvor det er noen hjemme.
Vi hadde et vennepar med en baby her, og det gikk veldig fint, han luktet og la seg til å sove. Men da vi holdt ungen og den hylte mens den fektet rundt hodet hans, da fant han ut at det var best å gå.
Så litt større unger er kanskje bedre, noen som vil ha en lekekamerat å komme hjem til, en som elsker å være der du er, kose og male...

Han driver også med apport, helt på egenhånd..

Fremdeles liten interesse i akvariet, foruten at han ser på det som drikkevannskilde..

Haha...typisk katt Mange overraskelser hvis man ikke er vant med katt. Glem alle år med hund...katt er noe helt annet Som da den ene frøkna her forsvant. Jeg har digre takvinduer i 2. etasje, de er tunge vippevinduer og sitter HØYT i skråtaket. Damen hadde klart å hoppe opp, henge seg fast i karmen, presse opp vinduet og klemme seg ut på taket. Heldigvis hadde hun kommet seg helskinnet ned på bakken, og jeg fant henne bak en sofa på terrassen...litt fortumlet, men like hel. Fulgte gladelig med meg inn...heheh.
Så ALT må kattesikres...de kommer seg inn i, oppi og bak alt mulig. De er uhemmet nysgjerrige og stikker nesa si borti alt som er farlig....peiser, komfyrplater, kaktuser, vepser....you name it. Ikke rart det heter "curiosity killed the cat".
Vokst opp med katter, så vet godt hvordan de kan være.
Men han her er Bengal og som det sies, de er mer intense....

Nå har han begynt å slikke seg så bak igjen, at jeg har tatt på skjermen, han kommer til å slikke på seg betennelse slik han holder på..
Dermed demonstrerer han ganske kraftig, ved å legge seg oppå bordet mitt i glaninga mi..

Ser ut som det kan være no greier der igjen.
Han fikk jo antibiotika og jeg spurte om det hadde vært best og åpne det andre såret for å få ut verket der å, men dyrlegen sa det ville tørke inn og bli borte...
Det var jo blitt bra...

Fikk sett skikkelig på pandaene igår og de er syke..
Det røde er sykdom, så jeg tok vannbytte, renset filter og ga nok en dose medisin. Hvis ikke denne hjelper, får jeg bruke esha og håpe det kan fikse det + vannbytter..

Galaxyene virker friske og raske, 4 av de 7 ynglene har overlevd og svømmer framme.
Det er moro.
Sikler på noen andre stimfisk de har på krizoo, sånne små som lyser litt lissom.
Dersom de ikke blir større (de går i karret med småfisk) så er jo de perfekte til de små karrene mine.



Kan se ut til at jeg fikk tatt knekken på det som feilte pandaene i denne omgangen, nå er det røde snart helt vekk og skaddede finner på vei til å bli helt fine igjen.

Sliter med at rotoren bråker noe sinnsykt for tiden, vet ikke om det er fordi den er blitt gammel eller om det har kommet no elektriske korn fra biltema sanda og satt seg på magneten inni der.
Høres sånn ut nemlig.

Filteret er et boyu hang on filter, den minste typen tror jeg.
Men hatt samme problemet med et hang on eheimfilter, begynner å bråke etter strømstans. Så hvis man slår av filteret under vannbytte, blir det et helvetes skurrebråk etterpå.. Men så går det seg lissom til og blir noe stillere.
Kan ta fra 2min - 2 dager...
Utrolig irriterende, siden karret står i stua, like ved soveromsdøra.
Den døra står nå på gløtt pga pus..

Aner ikke hva det kommer av og det er det som er mest irriterende, vet ikke om jeg burde kjøpe ny rotor, at det er slitasje på magneten på rotoren som gjør at den slingrer og skraper borti?
Eller er det korn som har satt seg nedi rotorhytta og ligger der og skraper?
Eller noe helt annet?


Ynglene har virkelig vokst..
Teller 5, men idag ble jeg usikker på om det faktisk er 6stk.

Pandaene er jeg fremdeles usikker på, er de friske?
De vimser ikke overlykkelig rundt på pandavis, men de har ikke tydelige sykdomstegn lenger heller..
Vannbytte idag og se ann.

Cheba fosterkatten vår, er virkelig flott i pelsen nå, silkeglatt og deilig.
Han går ut og inn når vi er hjemme, da døra står åpen for å lufte. Det er egentlig helt greit, men når han ikke kommer når jeg roper, feks som igår kveld da vi skulle legge oss. Da kjenner jeg usikkerheten i magen.

Men han kan åpne dører, så bare lukker igjen også våkner jeg når han åpner de.
Han kom heldigvis før vi sovnet.

Idag kommer min bror på besøk med sin høygravide kjæreste, med mindre jenta de venter, finner på å titte frem idag.
Så det skal ryddes og vaskes, for støvet ligger tykt og vi er fremdels i innflyttningsfasen, med esker etc strødd utover.. :P

Nydelig vær og jeg har fått tak i en 1000l dunk, som kun har vært brukt til vann, så leker med tanken på å hente koiene hit.
Skal selge en til idag, kanskje sette ut de to til mor, så får jeg se hva jeg gjør videre med mine.
Beste er å få solgt de i år, med tanke på vekstmuligheter for de som skal kjøpe.
Jeg har ikke veldig planer om å fore de med tanke på vekst, men kanskje jeg burde..
Jeg vet ikke hva som har plaget(plager) pandaene, fant den minste død under vannbytte idag, men de to jeg har hatt hele tiden, de lever.
Ser ikke noe på dem lenger, men merker at de ikke er helt ok.

Bartene dems er hele, men de virker litt slappe.
De andre fiskene (galaxyene) viser ingen tegn til de samme problemene.

Fikk trådalger, men de var mest av den korte varianten, så idag har jeg renset litt for det, men oppdaget at det lå et slags slimlag på enkelte planter. Vanligvis har jo pandaene rotet rundt og sånn, så det ikke har blitt sånt belegg..

Har en siste panda igjen, fant den minste av de gjenlevende død på tirsdag morgen, den levde og hadde ikke symptomer kvelden før, annet enn det jeg har sagt, ikke helt seg selv lissom.

Den siste sliter med noe på halen og generelt ikke normal pandavimsing.
Ser ut til at det begynner å bli BGA i karret nå, vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå jeg...

Teller nå seks yngel hele tiden og de to største har begynt å vise mønsteret sitt.
Litt glede i sorgen iallefal.

Tenker koiene skal få komme hit iløpet av helgen, da kan jeg holde litt bedre øye med de, de har nemlig blitt blasse og begynt å miste skjell nedi kjelleren, så tar det som ett klart tegn at det er på tide å få de over i noe større.

Har fremdeles Cheba her og han synes det er våkentid kl 3 på morgenen, så når gjør jeg det enkelt, han får være ute fra da til vi står opp kl 5.
Og jeg kjenner at barn vet jeg ikke om jeg hadde klart, når jeg skal sove, da er det best å la meg sove.
Unger som krever oppmerksomhet og ikke bare kan stenges ute kl 3 på morgenen, tja.... Vet nok jeg ville fått barnevernet fort på nakken da ja.. :P

Startplanene for dammen begynner å bli klare, nå vet jeg i det minste i hvilken ende jeg skal begynne.
Og ikke minst hvordan jeg skal fortsette.
Begynner å glede meg til typen skal dra og jeg endelig får gjort noe.
Han er en sofasliter, selv nå i sola sitter han inne forran tv'n.. :P

Den siste pandaen leverer fremdeles, men vet ikke hvor lenge. Kunne tenkt meg å ha reker oppi der, men kan ikke pga medisinen jeg brukte, den er veldig dødelig for reker og snegler, men ikke pestsnegler seff.,, :P

Kan jo filtrerere over kull og håpe det er nok.
Vet ikke om jeg tørr å holde coryer igjen i dette karret med det første.. :/

Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap