Lettere øvet nybegynner :) (side 94)

Da er den siste pandaen dø også, den slet igår, lå oppned og pustet.
Dyttet borti den og da prøvde den frenetisk å komme seg vekk, men klarte lissom ikke å presse seg forbi plantene. Men da sto den i minste riktig vei.

De andre fiskene har det fint, koiene er ikke lenger like tamme nå som det har vært miljøforandring på dem.
De har bleknet men også vokst virker det som.

Cheba holder oss fremdeles opptatt, men det gjør ingenting.
Er vanskelig å få forklart hvor herlig den katten er, man må nesten bare ha han rundt seg og oppleve det.
Det er lite oppdateringer på folk nå om sommeren her inne. Men det er egentlig greit.

Idag skal jeg mure opp kant så jeg kan plante rododendroene mine opp på fjellet, tenker det vil bli lekkert når de blir store og gir et varmt blomsterflor oppover skråningen hver vår.

Karret i stua gror ned av gugg, men det blir jo litt sånn om sommeren, spesielt siden sola skinner bort på det iløpet av dagen.
Galaxyene ser likevel ikke ut til å bry seg om det, så lar de være i fred oppi der.

Vet ikke hvorfor fluvalpumpa fylles med luft, men hadde samme problemet i kjelleren med et annen utvendig filter. Mest sannsynlig er det ikke høyt nok opp, så lufta kommer ikke ut og samles oppi rotorhuset.

For filteret som stod i kjelleren, står nå her og etter det fikk mer løftehøyde, har det sluttet å produsere luft.

Jeg har egentlig utrolig lyst til å omgjøre karret, slik at det blir bedre for galaxyene og jeg da vil kunne se de mer.
Tenkt på pinneskog, feste pinner på en plate som legges i bunnen, mosedotter i vannflata, slik at de vil føle seg beskyttet og tryggere..

Men merker jo at de er mer sky etter pandaene forsvant. Yngelen begynner også å bli skyere nå, men heldigvis veldig matvrak, så da får jeg sett de under foringa.
Stakk innom krizoo idag og fikk med meg en amanoreke og en eplesnegle.
Jeg håper kullet har gjort jobben og fjernet skadelige rester fra medisinen jeg brukte, slik at de begge overlever.

Dersom de gjør det, vet jeg at det går ann å sette inn andre mer ømfintelige reker også.

Vet de har blue neon sommerfuglciklider i avd i Tønsberg, men det hadde de ikke på den på sem.. De ville nok gjort seg som blikkfang oppi karret, og siden de roter i sanda, ville det nok hjulpet litt på algene på sanda å..

Men nå skal reka og sneglen få holde på i fred, se hvor mye de har fått gjort iløpet av kvelden, evnt iløpet av morgendagen...
Da er det nemlig tur til Oklungen og fisketreffet der, meldt regn, men jeg kler meg godt med regntøy, støvler og ull, så går det nok helt fint det å.

Vet man ikke skal klippe plenen på søndag, men nå skal jeg legge meg, imorgen skal jeg bort, så da er det bare søndag jeg har mulighet..
Men de er heldigvis ikke så strikse på det i området her og jeg skal bare klippe en liten flekk der vi pleier å være..

Hele hagen skal jo omgjøres og nå får ting vokse, til glede for insektene.
(og brunsneglene)
Oklungen
Ble nok et hyggelig treff på oklungen denne helga. Jeg dro bare ned igår, kom dit ca 12 og da var det kun 3stk våkne. Hadde vist tatt av litt kvelden før..

Men tok ikke lange tiden før det dukket opp fler og fler.
Som vanlig skinte sola, men så kom det noen regnskurer, ble regn og sol om hverandre utover dagen og kvelden..
Men ikke nok at det faktisk ble vått på bakken, alt ble sugd rett ned...

Også maten kom igang noe senere enn vanlig.
Men det var nydelig, denne gangen var det to lam og de var møre, saftige og smakfulle... Ikke som ifjor hvor det var seigt..

Grisen var som vanlig fantastisk, ifjor sto jeg litt langt bak i køen, men i år klarte jeg å smile til meg ett stykke helt i begynnelsen.. Ble bare så mett, kjøttet smeltet i munnen og jeg sparte noe til senere og det var like godt da...

Var på fiskerommet til Morten og varmet meg litt, dessuten tittet om han hadde noe spesielt eller fint..
Du titter inn i kar og tenker her er det tomt, men så ser du noe alikevel.

Han hadde noen flotte viltfargede sverdragere med laaaange flotte sverd...
Dessuten de sverdragerne jeg kjøpte et par av på auksjonen som døde under problemene hos mor..

På Krizoo skal de selge den ene butikkreolen, så nå er det bare å få revet i kjelleren så det blir akvarierom der og plass til reol..
Men det må gjøres om til et skikkelig våtrom, med tanke på borebiller, fuktighet o.l.
Fuktigheten kan være der inne, men ikke andre steder....

Morten jobber jo i vegvesenet og er faktisk en av dem som har med prosjektet på veien utenfor her, det vil koste mye å legge veien i tunnel, istedetfor å kjøpe opp de få husene som ligger langs veien opp bakken og heller utbedre veien som allerede er her....
Det blir først bestemt til høsten.. Jeg er nervøs for hva som vil skje.. Kommer vi til å ende med å måtte selge huset?

Skal vi da bruke masse tid og krefter på å pusse opp, drenere o.l. dersom huset likevel skal jevnes med bakken...
Men om vi gjør det, så vil jo verdien på huset stige og vi få mer for huset enn den tilstanden den er i akkurat nå... Eller?

Vi får fortsette som om vi skal bo her, det går ann å legge veien ut på jordet istedfor, så vi har muligheter...

Epla lever, ikke sett reka idag, men det betyr ikke annet enn at den er et sted jeg ikke ser den..
Ta vannbytte og luke vekk noen av de verste algebefengte plantene tenker jeg...

Men først ut og drive med litt ulovlig plenklipping... O.o
Er sol, men kaldt og blåser, dessuten er det ikke lenge jeg skal bråke, så satser på at det vil gå greit. Ingen andre naboer som har brydd seg om sånt til nå, hørt fler som har klippet plen søndag..

Sjekke koiene å, det har lekki fra filteret, så slang oppi slangen stående på omtrent samme fart som det drøpte ut, så da har det blitt vannbytte, men kan ikke fortsette med det.. Så må få fikset det..

Bare se til at de alle er der og er i fin form..
Klippinga foregikk uten henvendelser fra politiet, så da var det ingen naboer som brydde seg tenker jeg, om de i det hele tatt fikk det med seg.
Men det var utrolig deilig å få tatt, nå har vi plass til å gå fra bilene og opp ++

Reka dukket opp under renskinga av karret, klipte vekk de plantene med mest slim på. Er nok BGA for epla å spise likevel.
Fjerne kullet fra filteret ved neste anledning, ikke vits i å la det stå så lenge at det begynner å lekke ut igjen..

Nå er det ikke lenger mulig å komme ned til koiene, toppen er stengt med netting.
Sjekket de under foringa idag og de så fine ut, men begynner å bli såpass algebefengt i vannet der, at jeg ikke bare burde tenke på UV- lys, men faktisk skaffe det.
Angrer veldig på at jeg ikke tok meg tid til å feste på ei plexiglassplate så det hadde vært mulig å se inn fra siden.
Men samtidig ser jeg jo hvorfor den er inni et stålbur, plasten ligger trøkket ut mellom gitrene, så sjansen for lekkasje hadde vært stor..
Dessuten ville den vel grodd så igjen med alger at vi ikke ville fått sett inn likevel..

Uendelig trøtt, så blir tidlig natta på meg idag å.
Gleder meg sykt til kjæresten kommer hjem, synes han har vært lenge nok borte nå..
Både reka og sneglen lever i bestevelgående.
Det har begynt å hjelpe litt på algene å, men begge liker best å gnage på det som er på rota, evnt rota..

Hos koiene er det så mørkt at jeg ikke ser de lenger, med mindre de er midt i karret, evnt på vei opp.
Egentlig greit, men også kjedelig.
Man kjøper jo de for å se dem..

Begynt å rive nede, med tanke på å lage akvarierom.
Fremdeles en stund til typen kommer hjem, men håper han vil begynne der nede mens jeg er på jobb.
Jeg river, han bygger.

Nå er det bare en uke igjen til min kjære er tilbake.
Så idag får jeg prøve å rydde nedi kjelleren. Har et 400liters akvarie stående på vent.

Fikk akvarie med alt utstyr gratis, ble spurt om jeg ville ha, da det er en venn av min yngste søster som skulle flytte og bare ville bli kvitt det. Sa at ja gjerne, men at jeg ikke har bil som var stor nok. Dette var søndag kveld.
Ja ja, da ble det hivd, greit det sa jeg.

Mandag skulle jeg med Cheba til dyrlegen etter jobb, for å sjekke hvorfor han har hovnet opp bak der han er kastrert.
(Det er bare arvvev sa legen, og ikke noe jeg trenger bry meg om, med mindre det blir større, noe det ikke har blitt)
Vel mamma ringte mens jeg var på jobben og hørte med meg om ikke jeg kunne være med å hente det.
Sa jeg ikke ville være hjemme før 19 pga dyrlegen.

Men så viste det seg at de ikke passet for de som skulle kvitte seg med akvariet, vi kunne komme kl 9 neste morgen istedet....
Da ville jo jeg vært på jobb og min far mest sannsynlig også på jobb.
Så etter mye om og men, ble det til at vi kunne hente det MED ENGANG og da skulle det bæres ut MED ENGANG.....

Vel karret var jo i full drift, med en golfballslørhale, to vanlige slørhaler, en gullfisk med svult i nakken, en pleco og to mollyer (mor og barn)....
Ikke kunne vi bare la vannslangen ligge ut av vinduet heller og tømme det den veien, vi måtte tømme i bøtte og bære gjennom rotet og inn på et bedritent bad, for å kaste det i do....

To timer senere var vi nesten ferdige å tømme det for grus.
Da får min mor tlf om at vi måtte forte oss, vi brukte for lang tid......
Da hadde vi fylt vann i dunker så fiskene fikk noe av det gamle vannet med seg, vi hadde en stor dunk/bøtte som fiskene hadde blitt puttet i sammen med pumpa, så filterkulturen skulle beholdes.
Jeg hadde gått i skyttelfart med bøtter som fyltes og etterpå stått med rompa i været oppå vanndunkene, for å i det hele tatt rekke ned til bunnen og skyflet ut et 7 cm tykt gruslag.

Vi hadde samlet sammen utstyret, og ryddet av oppå akvariet før vi i det hele tatt kunne ta av toppen og komme ned i akvariet.

Greit at vi fikk dette akvariet som hadde kostet 4000kr, gratis, men den jobben vi gjorde, er noe de måtte gjort selv, uannsett om de bare skulle pælme karret på dynga...
De hadde aldri i verden klart å bære det uten å ta ut grusen og vannet...

Karret var tømt og min far kom med sugekopper med håndtak, veldig kjekke greier man får kjøpt på biltema.
3 sugekopper med håndtak, man bare fester på siden av akvariet, så er det bare å løfte opp, slipper faren for å glippe det med fingrene evnt få fingrene i klem når det skal settes ned.

Med en massivt juwelakvarium på 400L er tungt nok tomt også...

Eieren var innom, så jeg prøvde å spørre om han kunne hjelpe til å bære, var etter det min mor fikk tlf om at vi måtte skynde oss og få det ut.
Så da ble det pappa med sin dårlige rygg og jeg som måtte bakse dette svære udyret ut i bilen fra andre etasje..
Uten sugekoppene hadde det ikke gått bra.
Smalt, trangt og skarpe svinger, hele veien ned og ut.

Jeg hadde i tillegg klart å åpne kjeften og tråkke skikkelig i salaten, for de som skulle flytte, var ikke sammen lenger. Og jeg syntes ikke han behandlet henne noe fint. Han hadde bare kastet alt mulig ut i en container på utsiden og ikke sjekket om det var noe hun ville ha, dessuten ble hun satt til å rydde restene og vaske ut..

Mens hun vasket kom han å maste og klaget og hun som hadde trodd de skulle flytte sammen igjen, dit han skulle flytte, hadde jo fått vite at han egentlig har ei ny dame på den plassen, så hun var rimelig lei seg..

Derfor ville jeg trøste henne, sa at jeg syntes han var en drittsekk for måten han behandlet henne på, at hun fortjente å bli behandlet på en helt annen måte...
Vel hun hørte drittsekk og ringte sporeks til han, som da kom tilbake bare for å kjefte på meg og si at skulle jeg si noe stygt fikk jeg si det til han og ikke alle andre.
Vel jeg prøvde å si det til han, men han bare gikk sin vei uten at jeg fikk komme til ordet, kjeftende og klagende....

Etter det ble ikke hun særlig hyggelig heller.
Karret skulle UT...... NÅ.... for hun skulle vaske...
Prøvde å si at, jammen hva om det hadde blitt som de ville og at det ikke ble hentet før dagen etter, hva da...
Nei da hadde det ligget på plen utenfor, lempet over verandaen....

Ja ja.... Tydeligvis ikke lett å bli enig med seg selv gitt.....

Nå står karret og bordet dets her, mens mamma har fiskene, pumpa og slikt hos seg.
Gullfisken ble avlivd, den hadde det ikke godt. Svømte skjevt og i sirkler... Svulsten stakk nesten 1cm ut på ene siden av nakken...

Vel, jeg må rydde opp det jeg rev ned i kjelleren forrige helg, slik at jeg kan få satt det på plass der.
Skal bli deilig med eget akvarierom, dersom det blir reol, så skal jeg ha automatisk vannbyttesystem. Min kjære ordner det han er sånn teknisk av seg, selv om han ikke helt kan dette med vannets lover ennå...



På Krizoo skulle de selge en reol, 9x160L med alt utstyr til 5000kr.
Når typen var hjemme dro vi bort fordi han ville titte på det, men lappen var fjernet, så jeg skjønte at det var solgt.
Men Theo ville snakke med Torstein og da viste det seg at det var han som har kjøpt det.

Så nå må jeg jo bli ferdig å rive i kjelleren, så vi får det på plass til auksjonene begynner til høsten.

Mens typen var hjemme har vi begynt å drenere på baksiden av huset, så nå er det pukk og jord og rot, overalt...
Vi skal legge om rørene i kjelleren, så ikke kloakksrøret går rett gjennom akvarierommet, men langs veggen og ned i et av hjørnene.
Så har vi tenkt å koble oss på det kommunale nettet, bedre føre var vettu..

Men derfor har vi ikke begynt å grave opp til drenering ned mot veien, for det tar vi når vi begynner på kloakken istedet.
Jeg lar Theo ordne alt det der jeg.
Jeg bare river også bygger han opp igjen.

Men når han dro kan du tro det var rotete her.. Huff
ble sliten av å se på det, men nå har jeg fått ryddet, det er deilig.
Beste med å ha han vekk sånn, er jo at alt ligger på samme plass når jeg kommer hjem fra jobb.
Det er bare meg jeg trenger planlegge middag til og jeg kan legge meg når jeg vil... Ingen deilig kjæreste i sofaen som holder meg oppe altfor lenge..

Koiene har vokst, men jeg har dem jo bare i en 1000Ltank og der blir jo tempen på vannet påvirket av tempen i lufta, så jeg må finne ut noe til overvintring før det blir for kaldt ute..
Men nå blir det vel snart salg på bassenger, så da kan jeg kjøpe no sånt å ha i kjelleren..
Idag er det ned å rive ferdig veggene til det som skal bli akvarierommet mitt.
Grunnet borebilleangrep, kommer vi til å unngå bruk av treverk i kjelleren, spesielt her hvor det vil være fuktig og varmt.

Torstein har tatt kontakt, reolen er etter hva jeg forsto rimelig klar for henting, de kunne også kjøre den hit.
Men jeg har lissom ingen plass å plassere den før veggene er ferdig revet, da kan den stå lagret i det som blir naborommet, så fort vi er ferdig med gulvet, kan den settes inn og veggene bygges opp.

Jeg håper det er iorden til auksjonen i larvik i sept. for da kan jeg handle inn der.

Er for tiden 20% sykemeldt og det er deilig, da kan jeg rekke butikker den dagen jeg er borte fra jobb, istedenfor å skulle rekke alt på en lørdag, hvor det også stenger tidligere...

Nå er det ned å rydde det jeg rev igår, så kan jeg fortsette å rive.
Det er nemlig både gøy og kjipt på samme tid... :P

Bilde er hvordan det ser ut utenfor for tida, bare pukk alt sammen...
Idag må jeg få tatt vannbytte i karret til fiskene, snart en mnd siden sist. :P

Men de lider nok ingen nød med overdimensjonert filter og masse planter som vokser som bare det..

Her har det høljet ned denne uka og med oppgravd grøft som venter på at vi skal bli ferdig å drenere, kan man tenke seg at det samlet seg en god del vann...
Måtte låne en pumpe, så jeg fikk det over kanten og vekk, heldigvis er det gravd lavere enn kjellergulvet, så det har ikke kommet noe vann inn...

Jeg har også fått rivd ferdig veggene på badet i kjelleren, så nå er det bare ("bare") å bygge opp nye vegger, støpe nytt gulv etc...
Håper også at mannen som skal fylle gulvet på soverommet i andre etasje med isolasjon kommer nå som typen er hjemme, slik at vi får blitt ferdig der.

Gleder meg masse til å få opp reolen, gå på auksjoner å fylle den opp med spennende fisk og planter... At alt er samlet og fiskene får mye plass.

Liker det ikke når fiskene dør ut, men på den positive siden kan jeg da skaffe meg de andre fiskene jeg har hatt lyst på.
Tror det er rubintetra de nye fiskene heterog jeg er veldig fornøyd..
De er tryggere og mer fremme til vanlig, så håper de smitter positivt på galaxyene, men tror nok det går andre veien.. :/
Blir sånn når det er så stille her, med engang jeg nærmer meg blir jo karret tomt.. :P

Var annerledes med akvariene som sto slik til at vi fartet forbi i tide og utide, fiskene lærte seg at det ikke skjedde noe ut av det.. Noen ganger fikk de mat lissom..
Men her er det jo kun noen få ganger iløpet av en dag, vanligst er to ganger. Når jeg kommer ut av soverommet på morgenen, og når jeg legger meg på kvelden.

Ute måler det 9 grader på morgenen, men vann holder varmen litt bedre enn luft, men er nok ikke for varmt hos koiene.. Snart tom for mat til de å.
Heldigvis kommer min kjære hjem igjen iløpet av lørdag, så de neste to ukene får gå til å bli ferdig nede..
Kanskje jeg får overtalt han til å mure opp et basseng i samme slengen..

Søndag blir det kjærestetur til Farris bad, tid for kjærlighet heter pakka og jeg håper vi får et flott opphold.
I pakka er det:
- 3 retters middag
- spa kit, vi kan bruke på hverandre
- sjokolade på senga
- tøfler og morgenkåpe
- tilgang til spaet
- frokost
Tror det var alt, jeg har bestilt superior rom, for der har de badekar...
Kommer på 4000,- det er han verdt.
Nå har typen vært hjemme i snart to uker, og han klarte jammen smitte meg med bakteriell bronkitt, så nå har jeg vært hjemme siden torsdag.
Vel da har jeg fått styret litt med fiskene og ei venninne kjøpte et nytt par med sommerfuglciklider, så da overtok jeg den gamle hannen hennes.

Han gjør seg godt her hos meg.
Han ekke redd av seg, så han påvirker de andre fiskene positivt, han er matvrak og er vant med at mennesker utenfor karret betyr mat.
Ellers så jeg han gå løs på pestsneglene her, så han gjør virkelig nytte for seg.

Dafniekulturen min er på vei ned, jeg er ikke sikker på hvorfor. Mater de med tørrgjær, men kan være mangel på sirkulasjon i karret kanskje..
De blomstret jo som bare det etter regnværet som var, så vet ikke om det har noe med saken å gjøre.
Springvann er kanskje ikke helt heldig heller, var etter de fikk påfyll med det at de begynte å bli færre.


Tydelig at jeg må bli flinkere til å fore dafniene med tørrgjær, nå begynner det å blomstre igjen.

Kjøpte noe jeg mener er ei hoe til sommerfuglen min igår, men ho er jo nærmest bare halvparten av han, så det gikk ikke helt bra.
Han hang på ho og jaget henne, så nå sitter han i fødenett, mens hun får bli kjent og trygg i akvariet, få legge på seg litt å, så kan jeg prøve igjen..
Han har dessuten bare godt av å få se men ikke røre, kanskje det gjør at han roer seg litt ned..

Igår fikk vi bært 400 literkarret ned også, så da har jeg en nødløsning for koiene i vinter, selv om jeg synes det blir for lite plass når det er sånn høyt og ikke langt..

Idag var det opp halv 5 for å kjøre typen til gardemoen, på veien hjem bestemte jeg meg for å stikke innom en medakvarist, som jeg skulle hente no damplanter hos.
Han kjøpte noen koi av meg i våres og jeg gledet meg til å se de igjen.
Jeg fikk ikke tak i han på verken sms eller ved å ringe, men jeg hadde adressen og fant derfor frem.

Skjønte at de trolig sov fremdeles (selv om kl nå var blitt 10), så jeg tenkte jeg fikk snike meg bak for å hente og ikke forstyrre.
Aldri vært her før, så gledet meg idet jeg rundet hjørnet inn til bakhagen og så gjerdet som omkranset dammen.
Men da jeg kom nærmere og fikk tittet oppi dammen fikk jeg sjokk, var kun litt vann igjen på bunnen og fiskene lå tett i tett..

Jeg løp rundt og ringte på for å vekke dem, deretter fløy jeg tilbake og fant en vannslange og begynte fylle dammen.
Han kom ut helt rolig og jeg tenkte kanskje de holdt på å rense det og at det var mening med så lite vann.

Var ikke det, han hadde renset filteret igår og da enten glemt å stenge det, eller ikke stengt det ordentlig...
Verste var jo at han ikke hadde fått det med seg på kvelden når han tittet ut av vinduet. Siden det lå grønt i grønt med flyteplanter på duken, så det ut som det pleide..

Fiskene pleier plaske og greier på natta, så de hadde ikke reagert på det.

Alle koiene hadde tatt kvelden.
Kun gullfiskene som har klart seg, de takler dårlig vann og oksygenmangel på en helt annen måte..
Utrolig trist, ante ikke hva jeg skulle si og det gjorde ikke han heller..

Men jeg regner med at det heretter vil bli mye strengere rutiner etter vannbytte..
Og at det kan være lurt å installere en alarm som sier ifra dersom vannstanden synker under ønsket nivå, evnt noe som begynner fylle på vann.
Og det å ha pumpa høyere i vannet, slik at den ikke tømmer dammen...

Mye jeg må tenke på når jeg skal lage dam i fremtiden...


Første er hunnen idag etter hannen var flyttet til fødenett og hun kunne vimse rundt i fred.
Andre er hannen som har oppdaget en artsfrende i posen
Tredje er det triste synet fra min venn.
Tydelig at gjærforing til dafniene er det som manglet, nå kan jeg endelig høste litt igjen og fiskene elsker det.

Slik det ser ut idag, kan det virke som hannen har roet seg ned ang hunnen, mens hun på sin side begynner å bli klar for litt lek..
Jeg vet ikke hvordan han vil reagere når han skjønner at han kan nå henne, så de får bare vente til helga.
Den som venter på no godt venter sjelden forgjeves..

Håpet er at de vil yngle og yngel vokse opp, helt uten min ingripen, det ville vært fantastisk..
Dette karret er på ca 40 liter, med målene 25*25*60(h,b,L) og fiskene elsker det.
Jeg vet ikke hvorfor fisk trives så godt oppi der, men pga lengden, blir det langt nok til at fiskene kan strekke på seg og faktisk dele det opp i to/tre revir. Slik galaxyhannene hadde gjort, en i hver ende og en rundt rota i midten.

Jeg vet venninna mi ville blitt rimelig furten, dersom jeg hadde fått sommerfuglyngler til å overleve uten å gjøre en dritt, når hun aktivt prøver å få til sine. Iallefal med tanke på at jeg har hennes gamle hann.

Men jeg har de mest fordi de er fine og deres trygge væremåte, gjør at de andre fiskene nå kommer frem i karret under foring og ikke skvetter vekk hvis man såvidt leer seg, de er også mer fremme til vanlig å.
Så da får jeg virkelig se alle de fine juvelene mine, både galaxyer med sine mørke kropper, hvite prikker og røde finner, og disse nye røde rubintetraene, hannene er nydelig skarpt røde, omtrent samme rødfarge som finnene til galaxyene, også har de en svart flekk ved halerota og hvitt på gattfinnen. (Den bakerste under) De er virkelig fine.
Penere enn ildtetraene jeg egentlig er veldig glad i å..

Her har det øset, pøset ned idag, begynte selvfølgelig å regne nå etter typen har reist nordover igjen, så da er jeg alene om å pumpe ut av den halvferdige dreneringsgrøfta vi har rundt huset.
Gikk greit mandag, da hadde det tørket opp før jeg kom hjem fra jobb, men idag ble jeg møtt av to svære dammer, så da var det bare å få pumpet ut, så det ikke trekker inn i kjelleren.

Ellers går det fint med koiene mine fremdeles, men det begynner å nærme seg ta inn tid.
Heldigvis har jeg kanskje fått ordnet med en ny tusenliter tank, som jeg da kommer til å kappe sånn at jeg får den inn og ned i kjelleren.
Om ikke fiskene skal gå i mer enn 4-6 hundre liter, er det greit at de kan svømme rundt, istedetfor frem og tilbake i et akvarie jeg føler er for kort for dem...
Redd de iløpet av vinteren da skal bli stutte og stygge.. :P

Imorgen håper jeg å få tid til å sette ut hannen og se hvordan det fungerer. Gjør det samtidig som jeg forer med dafnier, så vil de være opptatt med det i tillegg og kanskje det går bra..
Jeg håper virkelig det vil gå bra...
Hm tenker jeg likesågodt skal prøve nå jeg.. Sitter jo her så.
Det gikk over all forventning. Hun er helt klar og det var på tide å få han ut, han hadde begynt å miste litt muskler og var blass.
Men litt mer plass og dafnier på alle kanter hjalp fort på.

Hun stilte seg seg opp forran han og blåste seg opp og fargene hennes er bare så klare nå, så håper virkelig dette fungerer på første forsøk...
Bilder kommer når jeg bare får ladet tlfn..

Joda, før lyset slukket, så jeg at de drev å gravde grop, så da får jeg se imorgen om de står og passer på noe.
Hunnen hadde mistet litt av magen, men de ventet ved frontglasset på morgenen, så tydelig at slukking av lyset forstyrret dem.

Jeg håper de prøver igjen snart, hunnen er fremdeles meget fargesterk og har litt mage fremdeles.
Hannen ser også mye bedre ut idag.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap