Teknikk VS. Natur, hva er best?

Heisann, jeg fikk i går egg på ett av mine scalare par, og i dag hadde ett annet par lagt egg også. Det første paret går i et eget kar, mens det andre går sammen med fire andre scalarer, kardinaler, ancistrus, SAE og paletter.

Eksperimentet er følgende:

Par 1: Skal få beholde eggene sine, så ser jeg hvordan det går med tiden. Disse scalarene er F1 fra eget oppdrett, og har lagt egg mange ganger.

Par 2: Her har jeg fjernet eggene, og puttet dem i en 20 liter. Disse ble kjøpt inn for mindre enn en måned siden, og har lagt egg to ganger totalt hos meg. Karet inneholder det samme vannet som egga ble lagt i, men er tilsatt metylen blått for å hindre sopp. Ellers er det bare varmekolbe og luftstein.

Er spent på om paret kan hamle opp med teknikken, i tilfelle vil yngelet bli gode foreldre som voksne.

Jeg synes definitivt naturmetoden er best, la foreldrene vokte.
Men selvsagt- kryr det av rovfisker vil jo den lille plassen skape problemer. Selv i det vi kaller store kar blir det liten plass sammenlignet med naturen
Jess!e27
Heisann, jeg fikk i går egg på ett av mine scalare par, og i dag hadde ett annet par lagt egg også. Det første paret går i et eget kar, mens det andre går sammen med fire andre scalarer, kardinaler, ancistrus, SAE og paletter. Eksperimentet er følgende: Par 1: Skal få beholde eggene sine, så ser jeg hvordan det går med tiden. Disse scalarene er F1 fra eget oppdrett, og har lagt egg mange ganger. Par 2: Her har jeg fjernet eggene, og puttet dem i en 20 liter. Disse ble kjøpt inn for mindre enn en måned siden, og har lagt egg to ganger totalt hos meg. Karet inneholder det samme vannet som egga ble lagt i, men er tilsatt metylen blått for å hindre sopp. Ellers er det bare varmekolbe og luftstein. Er spent på om paret kan hamle opp med teknikken, i tilfelle vil yngelet bli gode foreldre som voksne.


Glemte av en eller annen grunn å si at par 1 går i et eget kar, dette er på 128 liter, og de egga som skal klekkes kunstig er nå i en 20 liter.
Uff da...
Det viser seg at ingen av metodene fungerte denne gangen, men jeg mistenker at de eggene som skulle klekkes kunstig kan ha vært ubefruktet. Og det paret som fikk ta seg av karet har spist alle eggene, de har hatt egg en god del ganger og jeg håper de snart finner utav det. Ellers så har jeg vært svært treig med å oppdatere dette innlegget...=)
Selv har jeg aldri gjort noe annet enn å la fiskene prøve den 'naturlige' måten, enten det har vært kloreker, kampfisk, ancistrus, blå acara, kurvciklide eller scalare. Til dels fordi jeg ikke har nok kar til å separere yngel og foreldre, til dels fordi jeg helst vil at kun de sterkeste ynglene skal klare seg. Det er altfor mange eksempler på mennesker som ukritisk avler og selger eksemplarer som ikke er så sterke som de burde, dette gjelder alle slags 'kjæledyr' enten det dreier seg om fisk eller pattedyr.
Det beste foreldreparet jeg noensinne har hatt, er et godt voksent par blå acara. De har holdt kustus på 5 andre voksne gjennom ynglenes kritiske periode, så mange yngel har vokst opp i selskapskaret.
De to scalareparene jeg har måtte flytte til egne kar uten andre ciklider før ynglene klarte å overleve første uka. Jeg har også opplevd at særlig scalarer spiser eggene innen ca 2 døgn dersom de blir stresset av andre fisk.
I skrivende stund har det ene paret 50 yngel som ble klekt 9sept. Ikke verst med tanke på at de deler en 100-liter med 3 kloreker som helt sikkert går på natterov. Målet er å sitte igjen med et lite, men robust antall småscalarer som jeg med sikkerhet kan si er hardføre.
Jeg har 4 par av scalare nå, og vet om et par som skal selges. Kommer nok til å holde meg til naturmetoden når jeg får rigget til fem kar for oppdrett for scalare, jeg mener også at det er bedre om yngelet får vokse opp sammen med foreldrene. Forrige gang jeg drettet kunstig, fjernet jeg ettervhert de individene som var svake og deformerte.
Er det vanlig scalare du driver med?
Vanlige scalarer så langt ja, neste skritt på veien er peru altum =)
Nature rocks
jeg lar altid naturen gå sin gang når jeg får egg på fisk
Endelig!
Jeg har ikke oppdatert noe i denne tråden, så den er vel ca død =) Men nå har d skjedd ting. Et av mine Scalare par har klart å ta vare på eggene i 660 karet, og for første gang forbi klekke stadiet. Det er her mine par vanligvis har mistet kontrollen og/eller spist yngelet. Men ikke denne gangen =) Kommer til å flytte dette paret til et eget kar, da de umulig vil klare å fostre opp sine små her ettersom det er så mange sultne munner å jage. Jeg regner med at det er snakk om 14 dagers tid før det ar på gang igjen, så da får vi se =)
neida, tråden er ikke død
Mine scalarer har ennå hele 13 (!!) yngel som snart er 2 mnd gamle. Grunnen til at det er så få, er at de første 2 ukene var der kloreker i karet. Anbefales ikke om man skal beholde yngel...

Ellers har acaraparet i 250 litern prøvd seg igjen. De hindrer de voksne artfellene i å ta yngel, men sine egne 'yngel' (som nå er 6-7cm) blir ikke jagd, og de tok hele kullet i løpet av ei uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap