Plantevekst

Har et eheim 240l akvarium som vi skal lage sør amerikansk biotop i.
Vi har en del problemer med å få plantene til å trives, belysningen i akvariet er de lysrørene som fulgte med da vi kjøpte akvariet, "duplex PD40/6". Lurer egentlig på om det vil hjelpe å bytte lysrør? Eller om det er andre ting vi kanskje burde prøve for å få plantene til å trives?
Dette svarte jeg i en annen tråd på nesten samme spørsmål:
Tante Astrid
[URLBLOCK1] flytende gjødselen synes jeg er grei å bruke. Bare pass på at det er denne og ikke den som i tillegg heter pluss. Som oftest er det nok med halv dosering. En kan heller øke etterhvert hvis en synes det virker nødvendig. For planter som har kraftig rotsystem kan en i tillegg gi gjødseltabletter eller sticks en gang i blant. Noen planter kan ha et ekstra behov for jern. Det vises lettest på at nye blad blir gjennomsiktige. I såfall finnes det ekstra jerntilskudd, men dette ville jeg ikke tilført før jeg så at det ble nødvendig. Planter liker også regelmessige vannbytter akkurat som fisk ;) Ellers så er det greit å passe på at de mest lyskrevende plantene får en plassering i midten av karet, og de som tåler mindre lys kan stå i kantene. Hvis du vil avansere enda litt til så finnes det både enkle, billige og dyre, avanserte måter å tilsette co2 på. Det er ofte for lite co2 til plantene i et akvarium uten slik tilsetning. Hvis du vil vite mer om det finnes det masse tråder i forumet som du kan søke frem :) Grønne fingre oppstår forresten først når en har feilet så mye at en vet hva som [I]ikke[/I] er riktig fremgangsmåte ;)


Når det gjelder lysrør er jeg ingen ekspert så det må noen andre svare på, men det hjelper å velge planter som er tilpasset lysmengden de får.

Lykke til
Det hjelper veldig om du opplyser hvilke planter du har i akvariet, Sørensen Det er nemlig store forskjeller på de ulike plantene. For eksempel trekker noen planter næringsstoffer inn gjennom bladene via vannet. Andre arter trekker næringsstoffene fra bunnlaget gjennom røttene sine.
Hvilken type plantegjødning du skal velge avhenger altså av hva slags planter du har. Kanskje en kombinasjon av plantenæringskuler i substratet rundt de plantene som trenger det, og så flytende gjødning i vannet til de pantene som trives best med det (f.eks. en del stilkplanter).

Men før du setter i gang og gjødsle, anbefaler jeg at du bytter ut lysrørene. For mye gjødning i vannet sammen med for dårlig lys, gjør at plantene ikke greier å bruke opp gjødningen pga for svak eller dårlig belysning, og algene vil blusse kraftig opp istedet. Lys og gjødning henger nøye sammen.

Dersom disse lysrørene dine fulgte med i en pakkeløsning da du kjøpte akvariet, er de nesten garantert av billigste og dårligste sort og kvalitet. Kan hende de knapt er egnet som lyskilde for undervannsplanter i det hele tatt!
Lysrør som følger med i pakkeløsninger er aldri de beste.

Ta en kikk i lysrørutvalget f.eks. hos Tropefisk.
Hvor mange lysrør tar armaturet du har? To?
Er du sikker på at du har skrevet riktig koding på røret? PD40/6 er koden eheim bruker på kompaktrørene sine på 9W... Dette er rør som brukes til de minste karene.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap