Sandsnegler i mengder

Hva gjør dere når sandsneglene tar overhånd? Synes det er forferdelig å legge de i boksen med salt jeg har stående. Synes i tillegg det er ille å knuse de mot glasset slik jeg gjør med pestsneglene. Men det er vel eneste mulighet? Nå er det flere sandsnegler enn pestsnegler; noe jeg ikke trodde var mulig.
Hmm, dette hørtes merkelig ut....
Jeg har mange sandsnegler selv, men de holder seg nede i sanda. Bare når det er mat i sikte kommer mine myldrende frem fra sanda.
Kommer dine oppover glasset?
Vet at når det er nye fødsler så er de på glasset noen timer, men når de har summet seg så er de på tur ned i sanda igjen....

Hvor mange snegler startet du med?
Jeg tror jeg har puttet oppi ca 15-20 stykker til sammen i mine kar (de er fordelt på 4 kar).
Tror jeg hadde ca. 10-12 for ca. 3 mnd siden. De var bitte små den gangen jeg fikk dem. Fordelte de i karene. Nå kryper de opp av sanden og oppover glasset. Fjernet et dusin nå som jeg bare puttet opp i det lille karet med posthornsnegler som det også myldrer av. Samler alle på et sted, og så får jeg avgjøre hva jeg skal gjøre med dem.
Det er mange som gir bort eller selger sandsnegler. Ser at det er vanlig å ta en krone stykket, men da vet jeg ikke hvor store de er.
Tror vel de fleste her i forumet har mer enn nok. Disse er jo omtrent de første man skaffer seg.

Jeg skal forhøre meg i de to zoobutikkene her i byen om de vil ha noen. De er jo flinke til å renske bunnsubstratet i karene.
Har lagt ned et halvt salathode som de får spise opp. Eneste jeg hadde i kjøleskapet akkurat nå. Mat må de jo ha selv om jeg ønsker de vekk. Posthornsneglene elsker salat de også.
Oioioi! Husk at de blir eksplosivt flere hvis de får rikelig mat... ;P
Pestsnegler blir nokså fort danka ut av sandsnegler. Mitt kar er pestsneglefritt og sandsneglene holder seg så og si bare nedi sanden om dagen. Men det tok en god stund før de gjorde det. Tar nok litt tid før det blir mye næring der. Hjelper nok om de er redde for fiskene også
Dersom det blir svært mange sandsnegler, og bunnlaget ikke er tilstrekkelig tykt, kommer de vasende oppetter glasset. Rett å slett på grunn av mangel på næring i bunnlaget
Kan dette være tilfellet også hos deg?

For min del, ser jeg kanskje 10-15 snegler utenom fôrtid. På tross av dette, har jeg de siste ukene solgt ca 700 snegler Og det er ennå plenty i karet med disse :p
Jeg får ikke solgt mine fordi de kommer bare opp om natten, da blir det sabla stress å huke dem inn :P
biXen
Jeg får ikke solgt mine fordi de kommer bare opp om natten, da blir det sabla stress å huke dem inn :P
Mine kommer opp for å spise, og da er det håven fram
Har en liten, men grov sak, som passer utmerket til dette. Sanden siles rett gjennom nettingen, og vips, så er godbitene salgbare
Kanskje jeg skulle prøve å selge en del?

700?? Du verden; det var jamen litt av en mengde.

Mine kryper opp på glasset enten det er natt eller dag. Ser de ligger oppe på sanden også. Får prøve å bruke hoven og feie de opp. Enten er det ingen næring i bunnen eller så er det for trangt om plassen.

Ser ut som det er flere sand enn pestsnegler.
Mine kommer ikke fram om dagen nesten i det hele tatt, kanskje hvis jeg legger noe skikkelig overforingsrutine inn. Jeg trodde ikke sneglene var smarte nok til å kommunisere, så jeg føler vel det er snålt om det skulle være fordi de var redde. Så jeg antar det er pga. god næring. Men det kan jo være rykter som går om at noen av fiskene bare tar skallet i munnen og suger ut sneglene også :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap