Pumpe til kirsebærreker

Kan man ha vanlig filter pumpe til kirsebærreker?
Både ja og nei... De voksne havner ikke i filteret, men ungene kan risikere å havne der... Jeg byttet filter i et av karene mine i går, siden jeg så at rekebarna frivillig svømte inn i filteret. Det er jo masse fristende inni et filter, men de som kom inn, kom seg ikke ut igjen. De filterne jeg har tredd strømpe på, kommer de seg ikke inn i filteret.
Hvis man likevel har tenkt å ha et eget kar til kirsebærreker, så kan man jo egentlig bare sette inn et luftpumpe-drevet svampfilter til dem. 100% reke- og yngelsikkert, og på svampene kan rekene trygt spankulere rundt og plukke i seg godbiter Svampfilter er ikke så gode på partikkelfiltrering og egner seg derfor egentlig ikke til kar med en del fisk i, siden fisk forsøpler en god del mer enn reker. Men på biologisk filtrering duger de.

Et slikt svampfilter ville vært perfekt til et rekekar (men du må ha en luftpumpe i tillegg):

[External Image]

.... eler strømpe på ei vanlig pumpe... eller powerhead med fin svamp... -Ikke grov svamp. For rekeyngel går rett gjennom grovsvamp.
Har fått med fint filter til pumpa også da. Et slikt hvitt et, det er helt "fint" (Ikke grovt). Kan jeg bruke det? For jeg tviler på at det blir fint med et sånt svampefilter til mitt kar siden det bare er 5L.
Poenget er at da må filteret fylle ut pumpa helt, og ikke være slik at rekebarna kan snike seg forbi og inn i pumpa.
Du kan jo beholde svampen som er i filteret, og så sette på en skive av den fine svampen på utsiden av pumpa?
Selv foretrekker jeg rene pumpehoder, f.eks maxi-jet med påmontert JBL Proflow svamp til rekekar. Dette da det skjelden er svært stor belastning å slike kar, og siden disse svampene er helt og holdent rekesikre.
Der jeg ikke har slikt, har jeg utvendige filtre, er innsuget er dekket med svamp, evt at rista på røret er fyllt med svamp, alt etter hva som passer best.

Tror Mona blingsa litt over, men det er helt lov det
Svamp har en grei evne til å fjerne partikler fra vannet, men har en begrenset evne til biologisk filtrering. Rett å slett på grunn av plassmangel for bakteriene

Ang finfilter\ filtervatt, så er dette ett medium med bedre partikkelfiltrerende evne, men helt ræva evne til biologisk filtrering
Tilfeldig bekjentskap
© Esben Solfjell
Reklame for plussmedlemskap