Sonja's private med adgang for gjester (side 2)

Jepp det går flere typer Malawi i karet så da er det ikke et artsakvarium. Er vel registrert som biotop. Det er 3 maller i karet, 3 siamesere og resten er Malawi av forskjellige typer. Hvilke typer får du nesten se i profilen min.
Eksistensen for dine yngel er trygge i ditt kar, du har jo bare algespiser å ingen rovfisk.
de ynglene som overlever er de sterkeste å det er de vi ønsker ikke dårlig fisk som blir hjulpet frem.
så alle dine yngel er trygge ingen vil spise de. for du har som sagt ingen rovfisk i karet ditt.
Høres bra ut. Har hatt litt "kniving" blandt hannene jeg har/hadde. Kjøpte jo to store Afra av dere... samt et par andre. De to store og den store Zebra'en sloss jevnt om territorie. Beholdt "orangeback'en" og byttet den andre inn i Afra hoer. Hongi'en og Golden fikk hoer allerede på Midttun. Hadde også en stor Zebra hann og tre hoer til. De ble også byttet inn. Karet er rolig nå og fisken trives vel når de begynner å tygge. Det er første gang og Zebraen gikk tidligere alene i 160 literen. Ser ut som en av golden damene har noe den tygger på også. Spennende...
fint å høre. skal ikke være redde for ynglene noe fra fall vil det være men det er gjerne syke svake. våre tropheus spytter i karet mange som tømmer de men vi velger å la de spytte i karet. la de vokse opp der. trives mallene dine med så høy ph.? skal ikke malawi ha ph på rund 8-9
Joda Ph er nok høyere enn oppgitt i profilen min. Faste målinger er på i 8-8,5. Det er også gjennomsnittet på fisken i karet. Kun høyt for Siameserene men det går bra. Har nok vært litt kjapp når jeg skrev inn dette.
ja litt høyt for de men vist de trive er det jo bra,
Da var det gått vel en uke og ingen flere fisk har strøket med i 160 literen. Endelig.

I 350 literen ser jeg fortsatt bare en yngel men den har flyttet. Nå bor den bak den innvendige pumpen. Har forsøkt meg på bilder men da stikker den inn i sprekkene i bakgrunnen. Kan ikke lenger se noen unger i munnen til mor. Har en Zebra til som tygger og det ser ut som om en Golden gjør det samme. Helt utrolig hvordan disse fiskene graver. Har voller og hauger i hele karet. Steiner er begravd og plantene flyter støtt. Har 2 plastfjell i karet og disse har egne nødutganger under selve fjellet. Tror ikke det kan være mye sand igjen inni heller for Zebra hannen flyttet sand innenfra og ut kuntinuerlig i 3 dager. Utrolig vittig å se på. Ryddet litt i sanden i går og fiskene så ut som de ikke kjente seg igjen. I dag var det likt igjen..
Palettene mine ommøbelerer også i karet
Jeg lar de bare styre på... De vet visst best hvor skapet skal stå
Jepp, eller steinen skal ligge... Var visst litt hastig i går. Hadde ikke kikket i 160 literen etter jobb. Begge Kakaduene var døde. Og nå nettopp fant jeg den ene scalaren min. Fa.. og. Trodde jeg var kvitt dette problemet nå.
å alle vannverdiene dine er bra? nitrit? nitrat? mye fuilter gørr i filteret så den klarer å ta unna? foret er det bra? så ikke planteetere får kjøtt osv, rødemygglarver er ikke bra for malawi f.eks! bruker du varmt vann ved vannbytte så kan dette være årsaken pga at du får kobber med deg i vannet å dette er noe fisken kke skal ha, vannet i krana kan være dårlig. har hørt om folk som ikke kan ha fisk pga at vannet deres har vært fordårlig. sammensettningen med fisk kan være årsaken at de mobber ut de andre. vanskelig å si men du må studere litt å se, å ikke tilsette nye fisk osv. Ellers så får du legge ned hele karet vaske det og sette det opp igjen å la noen passe på fisken din noen uker til det er oppe å går igjen!
Alle verdier er ok. Pumpen tar unna.
Forer med TetraMin - Hauptfutter fur alle Zierfische og Tetra TabiMin - Futtertabs. En bit agurk noen timer engang i mnd ca. Mygglarver og annet levendefor har jeg aldri prøvd. Som snacks bruker jeg Tetra Cichlid - Shrimp Sticks. Noe de også elsker i storekaret.
Har masse planter i karet som stortrives. Lurer på om de kanskje kan gi karet et ph-sjokk på natten når lyset er av. Noen ide om det kan være årsaken kanskje? Målingene viser lav kh.... Har ikke skiftet vann siden sist og bruker ikke varmtvann fra springen. Hånden/håven har kun vært nedi for å plukke død fisk og en gang for å skrape glasset.
I dag morges lå den ene Regnbuecikliden død. Har vurdert å flytte fisken i et annet kar mens jeg vasker ut 160 literen. Har to kar til oppe og går samt 2 stk Fluval (2 og 4) pumper som har stått til innkjøring i disse. Største reservekaret er kun 60 liter men har også en 35 liter og en 15 liter, det går forhåpentligvis at de bor i disse en kort stund, så jeg får kjørt inn 160 literen på nytt. Skal nok alltids bli en råd.
Tror ikke plantene er problemet... Ikke at jeg har lest gjennom alt nå, men jeg minnes at du har byttet ut litt fisk. Og så hadde du et sykdomsutbrudd der du medisinerte med Ehsa Exit, stemmer det? Har du prøvd Ehsa 2000? Ikke at jeg vet om dette kan løse problemene, men det kan jo kanskje være verdt å prøve?
Har ikke brukt andre medisiner i karet enn Esha. Har 2000 stående men tror ikke det er sykdom som er på ferde og har ikke lyst å medisinere uten at det er behov for det. Tenker jeg vil sjekke ph natt og dag og se om det er forskjell. Tar en prøve før jeg legger meg nå når lyset har vært av none timer. Samme i morgen utpå dagen. Bare må sjekke. Det er noen typer fisk som ikke har vært rammet i det hele tatt. Det går 3 Corydoras, 3 Botia og 3 Kuuhli i karet. Disse lever alle.
Hadde 4 Botia. I dag var en av dem død så nå har jeg 3 igjen. Alle verdier OK i natt men gh var veldig høy (helt oppe i 13). Har ikke tilsatt gh+ i karet i den senere tid. Kan dette ha noe med om lyset er av eller på?? Har tidligere målt gh på dagtid og da har det vært ok. Har skiftet 1/3 av vannet nå og tar nye målinger igjen senere.
Du har ikke no kalk-greier som skjell e.l. i karet da? Det øker GH.
Gh påvirkes ikke av lyset. Men har ikke du ganske lys sand? Det kan jo være noe som er kalkholdig der?
hvordan går det i karet?
kan jo være feil på maten du bruker. altså prod feil. prøv og for med en type så ser du i en mnd så med neste type! har fiskene forandret adferd dvs begynt å ikke spise spy opp mat osv.
Det går vel ikke så bra. Har mistet enda flere fisk. Hvis det er noe galt med maten må det være at de er lei den. Har brukt 1/3 av en literboks. Fiskene har ikke forandret adferd. De virker normal og bare dør i løpet av natten. Siden det kan være noe dritt jeg har fått med fra noen viltfangede jeg kjøpte, prøver jeg nå en behandling med Esha 2000.
Hei, takk for sist
Døde den pesende fisken i natt? Hvis ikke så tror jeg at jeg ville forsøkt å flytte den til et kar med helt reint vann (husk tilvenning), for å se om den blir bedre... Blir den bedre, så er det trolig en forurensning i karet, og du kan dermed utelukke at det er noe alvorlig feil med springvannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap