Sonja's private med adgang for gjester (side 4)

Krystallrekene krysser seg ikke med kirsebær. De finnes i både rødt og svart. Men de skal visst ikke være like enkle som kirsebær...
Juhu. Nye yngel fra Regnbuene i 160 literen. Egentlig ganske utrolig at de får det til siden Palettene har kull i samme karet. Håper de er bedre yngelpassere denne gangen.

Kjøpte 2 Indiske Kloreker i 54 literen i dag. Håper de er effektive sneglespisere. Kule dyr altså.
I 160 literen gjør nå Palettene seg klar for et nytt kull. Hoen er smellfeit og knallrød under buken. Forrige kull er ca 8mm lang og er på svømmetur daglig. Også Regnbueyngelen er ute på svømmetur så det gjenstår å se hvor lenge foreldrene klarer å passe på dem. Sist forsvant de etter noen dager.
I 53 literen er det nå flyttet inn en gruppe Grønn Neontetra. 10 i tallet. Ser ut som denne sammensetningen av fisk/reker er ideell. Rekene er framme og rundt på svømmetur så vi ser dem stort sett hele tiden.
Hm. Så var Regnbue-yngelen borte igjen. Mistenker at Scalarene tar for seg i nattens mulm og mørke. Var ikke meningen med så mange Scalarer i dette karet men de er innflyttere fra venninnen min sitt Malawi-kar så jeg kunne ikke si nei. Jeg ser at de får gjennomgå i karet mitt også så jeg må vel snart kvitte meg med de dem.
SoVe
Jeg ser at de får gjennomgå i karet mitt også så jeg må vel snart kvitte meg med de dem.

Skal det ikke være klubbauksjon i morgen?
Hadde du ikke paletter oppi der også? Det kan vel like godt være de som er på jakt?
Der er nok helst Palettene som herjer med dem ja, siden de har yngel også. Har tenkt meg på Akvarieklubben i morgen hvis helsen holder. Har lagt siden lørdag med influensa. Prøvde meg på en handletur i dag fordi det var Polsk uke i kjøleskapet (dvs tomt) men det holdt hardt. Tar ikke med Scalarene på auksjon. Da setter jeg heller inn en annonse.
Uffda.. Du må ha god bedring, da
Jøss. Nå gir jeg meg ende over. Regnbuene er våryre... I 160 literen har jeg som nevnt før 6 stk Regnbueciklider. Tidligere har jeg bare registrert 1 par blandt disse. Paret har hatt yngel 2 ganger men disse har forsvunnet etter bare noen dager. I dag oppdaget jeg til min forskrekkelse og glede at jeg faktisk har 3 lekspar. Bak noen steiner i akvariet var det nye yngel i dag med et annet fordrepar enn de jeg så for noen dager siden. Plusset er at det tredje paret også har lagt egg oppover pumpehuset mitt. Kjempekomisk hvor de vokter dem. Trodde først det var Scalarene som "hadde hatt seg" men de er forvist i et hjørne. Kommer til å bli stinn brakke i dette karet om alle disse skal vokse opp.
Og i dag er alle eggene vekke. Det så ut som de var klekket men jeg kan ikke se noen småfisk. Håper de ikke er gått i pumpen siden de hang på pumpehuset. Foreldrene vokter fremdeles plassen.
Du får kikke godt etter i sanden...
Har kikket og kikket. Kan ikke se dem noe sted. Hvis de ikke har gjemt seg i go-steinen til Palettene da. Den er rett ved siden av. Palettyngelen er blitt nesten 1 cm stor nå. De er helt spraglete. Kjempefasinerende å følge med.
Så var Scalarene flyttet fra 160 literen. Kjørte de ned til en venninne av meg forrige mandag. Regnbuene har yngler igjen så nå skulle vel sjansen være større for at noen overlever. Jeg lurer på om det er andre av fiskene i dette karet som er yngel-spisere også? Har 3 Palettciklider med en 7-8 unger, 3 Corydoras'er, 3 Otto og 4 Sae, 1 Ancistrus + 4 Regnbuer til utenom foreldrene. I tillegg er det 2 Tiger-snegler og 4 eplesnegler i karet. Fiskene er ikke så store enda men noen må nok flytte med tiden. Foreløpig ser det ut som de trives.

I 54 literen kan jeg nesten se Rekene vokse. Har kun sett igjen den ene Kloreken jeg kjøpte. Den andre har nok funnet seg et godt gjemmested. Her er veldig mye Javamose nå så jeg må vel snart luke litt og kanskje selge noe. Da finner jeg nok reken og. Lurer litt på hva som menes med "en god dott" når noen selger mose? Skulle gått på vekt så "dottene" ble like.
Nei, det tror jeg da ikke. Men.. hvis det blir antydning til krig i karet mellom de to rekene kan den nok havne i karet ditt. Foreløpig vet jeg ikke om det er to hanner jeg har eller han og ho. Klør har de begge og den ene er i hvertfall rødlig på klørene. Det er den jeg ikke ser igjen.
Hadde meg en liten leterunde etter reka. Den hadde forvillet seg godt inn i "dotten". Mysteriet oppklart. Av Kirsebærene jeg fikk av deg Aggi er to knall røde og de andre blanke. Går ut ifra at de røde er gutta?

Nei, det er de blanke som er gutta... Men hvis de ikke er helt utvokste, så kan jentene godt være temmelig fargeløse. De var for små til å kunne si kjønnet da du fikk dem. Men om du bare har to hunner, så vil de kjapt komme seg opp i ganske mange hvis de går i et fiskeløst kar, og med en pumpe som er rekesikker.
I dag var Palettene i 160 literen ute og luftet sine nyfødte. Utrolig artig å se dem passe på de små. Forrige kull er nå ca 1 cm store og klarer seg selv. Regnbuene hadde et nytt kull i forrige uke. Også disse forsvant etter et par dager. Da er det herved avkreftet at det var Scalarene som spiste de små for de har flyttet for flere uker siden.
Vel overstått påske folkens. Håper dere har hatt det bra. Hos oss ble det hjemmepåske med en innlagt tur på akvariet i Bergen. Kjempekos.
Så status.
350 literen venter bare på å storauksjonen i Bergen. Har rett og slett tenkt å få ut alle "oddefisk" og alt jeg ikke vet hva er. Håper bare det er noen som vil ha Malawi på auksjonen. Regner med at jeg må opp veldig tidlig den dagen siden karet må tømmes for stein og nesten alt vann for at jeg skal få tak i fisken. Fristene å ta de sein kveld å la de stå i en bøtte med en liten pumpe.
160 literen Har solgt den ene Paletthannen min og en del av yngelet fra første kull og foreldrene passer nå på kull nr 2. Har bare dette ene paret nå så det blir litt mindre jaging ja. I dag har jeg også oppdaget en ny "myggsverm" fra det ene Regnbueparet og en levende "maurtue" fra andre paret. Så om noen dager svømmer vel disse rundt også. Veldig dum at disse ynglene kom nå siden jeg kan se parene veldig godt i denne situasjonen. Tenkte nemlig jeg skulle ta det tredje paret med på auksjonen men har ikke noe sted å gjøre av dem før de skal i posen.
110 literen Her er intet nytt siden sist. Plantene vokser som ugress og karet trives.
54 literen Her minker det på fisken og den ene Kloreken min samt et par Kirsebær har skiftet skall. Tror kanskje det er Klorekene som napper fiskene mine...
Wohoo!
Gratulerer med nytt flott kar! Det var på tide at du vant noe annet enn filter-innmat.
Neste gang er det min tur... Bare vent...
Aggi
Wohoo! Gratulerer med nytt flott kar! Det var på tide at du vant noe annet enn filter-innmat. :D Neste gang er det min tur... Bare vent... ;)

Fikk du ikke med deg latteren..? Først vant jeg filterinnmat og plantegjødning... Så jeg fikk det også. Er faktisk veldig vittig siden jeg kvittet meg med de forrige pakkene med filterinnmat og plantegjødning på storauksjonen... Får begynne å spare opp til neste auksjon.
Jovisst, det fikk jeg med meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap