Sonja's private med adgang for gjester (side 5)

I dag blir det oppsetting av det nye karet. Bytter ut 54 literen (som jeg enda ikke har klart å registerere etter at rekene flyttet ut). Har fått kuttet til plate som jeg legger oppå bordet til 54 literen siden det nye karet er noe større.
Tja... hva mer kan man si?
<embed src="http://www.youtube.com/v/DMiBSt_ODN0&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>
Hmm. Lenge siden jeg har vært innom tråden min nå. Det er vel ikke så mye nytt her i gården. Har flyttet rekene til en 15 liter. 54 literen er solgt og byttet ut med en 85 liter som jeg vant på lodd i akvarieklubben. I denne går det nå Brevis, Blå Kongociklider, Neontetra og masse Eplesnegler. Kjøpte noe Hornblad på auksjonen sist så jeg har dessverre fått pestsnegler igjen også. Det er lenge siden jeg har hatt i karene mine. Ja ja. I 160 literen yngler Regnbueciklidene omtrent hver uke. Er litt glad for at yngelen ikke vokser opp siden jeg da ville hatt 1000-vis av dem. Samtidig lurer jeg fortsatt på hvor de blir av. Har slitt en del med veldig varme kar i det siste. Været har vært strålende så det er vel kanskje ikke så rart. Varmekolber er slått av, lukene åpne og lys-tiden redusert. Har likevel vært oppe i 30 grader i et par av karene. Blir litt ekstraarbeid med vannbytter for å få temperaturen ned, men det er veldig artig å se Malawien i 350 literen leke når vannet blir kaldt. Nå er det bare å vente på resultatene. Er en stund siden jeg har hatt yngel der nå. I 110 literen plukket jeg ut en Danio som så veldig merkelig ut. Den hadde inntatt form som en Kulefisk og så ut som den hadde pigger. Lå og peste inni en plantet. Har ikke merket noe til sykdom på de andre fiskene men følger med for dette var direkte merkelig. Det er ikke flyttet inn verken nye fisker eller planter i det karet.
SoVe
Har slitt en del med veldig varme kar i det siste. Været har vært strålende så det er vel kanskje ikke så rart. Varmekolber er slått av, lukene åpne og lys-tiden redusert. Har likevel vært oppe i 30 grader i et par av karene. Blir litt ekstraarbeid med vannbytter for å få temperaturen ned, men det er veldig artig å se Malawien i [B]350 literen[/B] leke når vannet blir kaldt.


Jeg har laget "isbiter" av 1,5 liters flasker som jeg slenger oppi. Det har fungert veldig greit. Jeg har ikke hatt så varmt som 30 grader, men får litt småpanikk når tempen kommer til 27 fordi jeg har en L-128 malle som jeg er svært overbeskyttende for
Kunne nok gjort det sånn hvis jeg hadde hatt plass i fryseren..
Hihi, sant nok. Jeg måtte spise opp to typer is (huff så leit) for å få plass Men fiskene kommer først.
I dag kom det nye filteret fra Webzoo. Bestilte det på søndag så leveringen gikk raskt som vanlig. Det nye fileteret er Eheim Classic 2213 og ble intallert i 85 literen. Må visst bytte ut i 110 literen også siden hele pumpehuset er løst og jeg ikke fikk det skikkelig på plass igjen, da jeg hentet gørr til det nye filteret. Skikkelig dritt at jeg må fjerne det siden det er montert innvendig bakgrunn i dette karet. Har kjøpt bakgrunn til 160 literen som er 5 cm for høy. Kanskje det jeg kutter av kan brukes til å flikke i 110 litern? Tror bakgrunnene er like. Får prøve meg frem. er i hvertfall fornøyd med Eheim filteret. Fikk dessverre ikke fjernet pumpehuset i 85 literen så innsuget måtte plasseres nedi dette. Håper det går bra.
Au da!
Så var skrekkens dag kommet. 160 literen min sprang lekk og vannet rant utover gulvet. Satt heldigvis i telefonen etter leggetid da jeg hørte vann sildre som når vaskemaskinen min tømmes. Kom plutselig på at maskinen ikke engang var i gang. Skal si damen fikk fart på seg. Det var fa.. ikke bare litt vann som rant heller. Vått overalt og akvariet måtte tømmes til 1/3 før det stoppet å renne. Jævligste jeg har vært med på. De stakkar fiskene klarte jeg heldigvis å redde. Ancistrusen satt fast i en kalkstein så den flyttet i 350 literen. Regnbuer, Paletter og Cory'er ble installert i 110 literen med Slørhalene. Stakkar små men de har da vann til jeg får solgt dem... Håper det går raskt. Ser ikke ut som om jeg har fått noen materielle skader på gulv og konstruksjoner. Tenk om jeg allerede var lagt meg..
IIKK!! Du må altså ikke fortelle slike ting! Jeg har 900 liter vann i huset for tiden og aner ikke hva jeg skulle gjort hvis det plutselig begynner å lekke! Det er bare en så forferdelig tanke! Bra du var hjemme og våken og at både mor og fisker slapp unna med strekken...
Oi! Er det dette karet du har ved trappen? Flaks at det ikke var hjørnekaret iallefall :O
Uffameg... Håper det går bra med fisk og gulv...
Karet ved trappen ja. For et sjokk. Det gikk heldigvis bra. Flyttet Regnbuene sammen med Malawien i dag. Håper det går bra også..
Nå er jeg så lei meg. Har vært og plukket oss ut en nydelig kattunge. Helt hvit langhåret. Helskjønn. Skulle hente den på tirsdag men fikk telefon i dag at det ikke blir noe av. Kattungene hadde kommet seg ut og en mink har tatt to av dem. Stakkar små nøstene.
Uffda... Stakkars... De var jo utrolig fine...
I dag har vi fått oss kattunge. Den er helt nydelig. Hvit og skilpaddefarget. Langhåret. 160-literen ble hentet på søndag kveld. Bordet ble solgt med. Blir nok ikke til at jeg starter opp igjen noe i den størrelsen. Skrekken sitter i og jeg er fortsatt redd for 350 literen. Har vært en tur på Midttun og siklet i dag... Hmm skal, skal ikke. Drømmen er en 550 liter som stod der. Fant ut at noe større blir for dominerende i stuen. Samt at gulvet sikkert ikke vil tåle det.
Lenge siden jeg har vært innpå her nå. Har hatt en del problemer med pumpen i 350-literen. Det endte med at jeg fikk ny men jeg har ikke kommet meg til å montere den enda. Er i feriemodus.
Da jeg lettet på lokket i 85-literen i går fant jeg ikke mindre enn 5 maiskolber. Har registrert at det allerede er en som har klekket. Siden jeg ikke ønsker avl på eplene ble disse plukkes vekk og kastet.
Har kjøpt ny pumpe til 110-literen. Valget falt på en Tetratex EX 700 men for øyeblikket står den og går i 350-literen siden det var et akutt behov for pumpe der. I tillegg er det en Fluval4 og en Fluval2 oppi så det holder vel til jeg kommer ut av feriemoduset og får satt på plass den store pumpen igjen.
Kattungen vår lever virkelig opp til navnet sitt. Navnet er Bølla og hun er høyt og lavt. Ingenting får være i fred og tennene er som små nåler som hun elsker å kjøre inn i tær og fingre. Holder på å bli sprø.
Jippi. Er så happy. Har endelig klart å få fingen ut ang nytt akvarium. Kjøpte i går et 530 liter sort Akvastabil med sort skap under. Valgte en flott bakgrunn som ser ut som store stein i 3D. Karet kommer til butikk om ca 14 dager og jeg gleder meg som en unge. Kan nesten ikke vente. 350 literen er nå satt ut for salg og jeg håper jeg blir kvitt den fort. Malawien skal flytte igjen.. Juhu.. Bilder kommer med en gang det er ferdig oppsatt. Måtte bare få det ut..
Gratulerer
Da tok du sjangsen på at gulvet holder, altså.
Det burde vel gå. Det er jo ikke 100 år gammelt hus du bor i...
Har senglehusene fått noen innboere enda?
Ja. Brevisen virker glad for å ha fått hus igjen. De andre ble oppspist av sneglene. Har bare lagt nedi 8-10 stk så jeg har lenge. Kalk er kommet i vannet og så sneglene slipper å krype på de nye fiskeboligene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap