Sonja's private med adgang for gjester (side 6)

Hmm. Fikk kjedelige nyheter i dag. Karet mitt var ikke kommet enda. Det er 14 dager siden det ble bestilt til butikken og de hadde fått beskjed om at det var pakket i går! Får det visst ikke før neste helg, så jeg er litt sur. Hadde virkelig gledet meg til å brette opp ermene og bruke helgen uten barn tilstede. Men, men, det er vel bare å vente. Hva annet kan man gjøre.. Får håpe noen melder seg til å kjøpe hjørnekaret i mellomtiden. Er det forresten normalt at en sånn bestilling tar 3 uker?
Jeg ventet 3 mnd på mitt kar, så jeg synes ikke 3 uker var så ille.
Men jeg var utrolig utålmodig hele tiden så jeg har full forståelse!
Hvor bestilte du det?? Ikke på Midttun håper jeg...
Neida, det var mer en slik maks uflaks ting. Importøren var tom og produsenten var tom og jeg skulle ha akkurat DET karet, så da var det bare å vente på at en ny serie var ferdigprodusert... Tar vist litt tid det da

Håper du får karet ditt FORT og kan sette i gang
Åhh, jeg er så lei av å vente.. Ringte butikken i dag og karet var ikke kommet. Enten i morgen eller mandag. Snakket med de andre ansatte tidligere i uken og de sa i kveld eller morgen formiddag. Håpte jeg kunne hente skapet i morgen så jeg kan sette det sammen og vatre det av før karet blir levert. Selgeren husket ikke at han skal lime inn bakgrunnen for meg engang... "Å.. skal jeg det..?" var svaret jeg fikk når jeg nevnte det. Det er så pyton å holde på med overflyttingsarbeid etter endt arbeidsdag. Det tar jo timesvis. Kryss fingrene for at jeg får karet før helgen folkens. Drar ned dit i morgen formiddag sånn for sikkerhets skyld. Det var jo tross alt pakket fra produsent forrige torsdag... Synes det tar lang tid.
Jess, da var skapet og lystoppen til akvariet kommet i hus. Skapet er satt sammen og venter bare på karet. Hadde fått feil dører men de bytter jeg bare i morgen. Får karet en av de nærmeste dagene. 350 literen blir hentet til helgen og alt er bare velstand. Kan ikke annet enn å glise.
Endelig er 530 literen ferdig
Puh!! Da var karet endelig kommet i hus og fisken flyttet inn. Nå er det vel på tide å ta natt siden det er lang arbeidsdag med påfølgende teaterbesøk i morgen. Skal opp klokken seks så alle andre nattevåkere får ha en riktig god natt. Bilder kommer.
Da var 350 literen solgt og kommet vel i hus i sitt nye hjem. 530 literen putrer og går og det ser ut som om fiskene finner seg til rette. De er allerede begynt å leke. Ble riktig så lekkert om jeg skal si det selv. Bilder kommer når vannet er helt klart men det blir det vel ikke før jeg har hatt et lite vannbytte. Har forresten et par fisk som umiddelbart hoppet over bakgrunnen. Håper de kommer seg frem igjen..
Takk for sniktitten jeg fikk på MMS.
Skikkelig lekkert! Er litt grønn av misunnelse jeg nå...

Kanskje du kan dytte nedi noen remser med blåfiltermatte sånn at det sitter som en kork på toppen av bakgrunnen? Eller vil det bli synlig?
Jeg dyttet nedi store blokker med blåfiltermatte før jeg tappet vann i karet. Der de har hoppet over var det bare åpning på noen få cm mens største åpningen var minst 10 cm. Lengden på åpningen er ca 30 cm. Trodde ikke de ville komme seg over der men så feil kan man ta.. Får vente til de kommer frem igjen og tette resten.
Ja, de er utspekulerte ;P
Her kommer de 2 første bildene av karet. Flere kommer når vannet er klart og kamera ladet.
Ååååå, så pent! Jeg er helt fasinert! Jeg synes egentlig at kar med steiner og lite planter er veldig ryddig og stilig, men mine kar blir til en jungel uansett hva jeg gjør
Jeg skulle ønske Crinumen min var fyldigere. Synes de er tynn som garn. Satser på å få tak i mer Crinum så det blir "grønnere" i karet.
Nå har jeg enedelig bestemt meg hva som blir med på auksjonen. Nå ryker alt. Minstemann har fått et par av de små gullfiskene i skattkisten på rommet sitt. Resten i 110 literen blir med på auksjon. 85 literen blir også tømt da jeg har to typer fisk som ikke passer sammen her og har problemer med å finne noe som går sammen med både den ene eller den andre typen. 85 literen blir tømt og satt vekk mens 110 literen får ny innredning og nye beboere. Et faktisk litt lysten på å gå helt tilbake til Guppy-stadiet. Altså de fiskene jeg begynte med. Enkle fisk som gjør mye utav seg. Moren min fikk de siste jeg alte opp i forrige omgang. De er tidvis kobberfarget/blodrød fra midt på kroppen og bak. Nydelige. Får se om jeg får lokket dem fra henne igjen.... Skal bli litt gøy å starte på nytt igjen.
Du er ikke den eneste som endrer ting.. Ikke at jeg vil tilbake til vanlig guppy igjen, men... Det er liksom noe med at ting må prøves, og så endrer en det som en synes ikke passer...
Jeg kutter ned på kar... Blir nødt til det.. Blir litt gal av kaoset som blir i en toromsleilighet... :O
Lyst å komme på akvariet kl 10 i morgen, da?
Så var 85-literen pakket vekk og 110-literen startet opp med Guppy og annen selskapsfisk. Dette ble gjort for et par uker siden. Alle sneglene ble flyttet over og gikk umiddelbart i gang med å lage maiskolber. Den første kolben klekket i dag og det henger fortsatt 5 stk igjen under lokket. I 530-literen har oppstarten og overflyttingen gått bra. Har ikke hatt problemer med nitrit eller annen dritt etter oppstart. Ser at karet kanskje får litt mer lys/sol enn 350-literen gjorde, så det danner seg en del grønske på glassene som vender mot vinduene. Fisken ser uansett ut til å trives med den ekstra plassen. Mye lek og moro.
For tiden har jeg 4 kar oppe og går. 530-literen med Malawi, 110-literen med selskapsfisk, 37-literen til guttungen med et par små gullfisk og 15-literen med reker.
Utrolig med disse sneglene mine. De holder på å ta over 110-literen. 5 maiskolber er nå klekket. Det henger 9 stk til under lokket.... Det eneste som bekymrer meg litt er at det ligger masse tomme små sneglehus i grusen. Tror jeg har en praktbotia som er klar for omplassering, ellers vil den vel vokse ut av karet.
Da jeg fjernet en syk fisk fra 530 literen min i dag klarte jeg å glippe lokket så det smalt ned. Hele midtstaget falt av og ned i karet. Jeg følte glasset komme mot meg og det bulte ut et par centimeter både foran og bak. Han som monterte bakgrunnen i karet måtte ha midtstaget utav da dette ble gjort. Dette var ikke siliconert fast igjen. Snakk om sjokk. Fikk tømt karet i en hel.. fart og satt staget på igjen. Nå er det godt siliconert og jeg føler meg litt tryggere. Det var vel bare flaks at ikke glassene røk. Noen som har opplevd make? Skikkelig ekkelt.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap