Hvordan er dere forsikret?

Med det antall liter som befinner seg i deiverse hjem her på forumet, er spørsmålet mitt: Hvordan er dere forsikret. Jeg ringte til mitt selskap i dag for å tegne "akvarieforsikring". Blir jo litt dumt om noe skulle gå galt. Fikk beskjed om at borettslagets forsikringer dekker evt bygningsmessige skader og innboforsikringen dekker innboskader. Med de nye borettslagslovene tror jeg ikke dette er helt riktig.. Finnes det et selskap som har egen "akvarieforsikring"?
Har en formening om att LO-favør sin innboforsikring med toppdekning dekker det meste....
Veldig bra spørsmål. Dette har jeg lurt litt på og. man kan jo tenke, mene og håpe mye om dette, men det er jo greit å vite hvis man først er uheldig.
Er vel lurest å ta en telefon til selskapet sitt, men hvis noen vet allerede slipper man jo laaaaang ventetid og ubegripelig dårlig ventemusikk

Det kommer ann på forsikringsselskap og "det med liten skrift".
Anbefaler alle å lese papirene hvor det står hva som dekkes, evnt be huseier sjekke dette (foreldre feks)

Vår dekker lekkesje fra bla vannseng og akvarier.
Har selv Gjensidige, med utvidet innbo dekkes akvarierelaterte skader. Sameiet dekker evt. ting som har med bygningen å gjøre.

Man må nok bare lese avtalen
Det var vel omtrent svaret jeg fikk hos forsikringsselskapet. Vi fikk nye borettslagslover for et par år siden hvor det ble gått vekk ifra en del ting i forsikringen. Har hatt vannlekkasje pga rørsvikt og fikk dette dekket. Men hvis det skjer igjen får jeg det ikke dekket fordi det var anbefalt å legge inn RIR skap. Det vil si at jeg måtte ha slått opp gulvet i 2 helt ok bad for å koble på rør i rør. For egen regning ca 50.000,-. Det samme sier de nå om det elektriske. Borettslaget hadde el.sjekk på alle husstandene og det som var feil måtte vi fikse for egen regning samt at det var anbefalt å sette inn automatsikringskap. Når det er så firkantet har jeg liten tro på at akvarielekkasje blir dekket. Jobber med en dame hvor naboen over hadde lekkasje fra akvarium. Hun fikk dekket det bygningsmessige men ikke inventaret sitt. Naboen fikk heller ikke dekket det på sin forsikring.
Inaktiv bruker
Sparebank1 Forsikring har egen Akvarie forsikring.
Mafredr

Jepp, og den har jeg
Er forsikret i IF og den dekker automatisk akvarie og vannseng søl.
Aqua-Lene
Er forsikret i IF og den dekker automatisk akvarie og vannseng søl. :)
Ditto.
Mafredr

Der er jeg god kunde så da skal jeg høre med dem. Best å forsikre seg.
Gjenstridige her... Vet ikke om jeg er dekket.
mona o
[QUOTE=Mafredr]Sparebank1 Forsikring har egen Akvarie forsikring.

Jepp, og den har jeg

Hei, dette var lurt at noen tok frem i en tråd.

Jeg er kunde i sparebank1, men hvor mye koster en slik forikring i mnd, Mona?

Så bra at sparebank1 har en slik forsikring....
Er forsikret i Vesta, og har fått bekreftet at de dekker skader forårsaket av vannlekkasjer fra f.eks. akvarium. Tror også de har egne akvarieforsikringer:s
DNB Nor har akvarieforsikring inkludert i vanlig innboforsikring
Det en må gjøre, er å lese vilkårene i forsikringsavtalen, og for de som ikke eier kåken sjøl, vedtektene til borettslaget.

Som flere er inne på i tråden, er det store forskjeller på hva den enkelte innboforsikring dekker.
Noen dekker skadene på innbo påført av en slik skade, andre gjør ikke det.
Noen dekker innholdet i akvariet, andre gjør ikke det.

Har selv IF, der jeg tidligere i tillegg til innboforsikringen hadde en verdisakforsikring på akvariene. Det ble her dekket verdien av livet i karene, dersom ett eller flere glass skulle knuse.
En lekkasje på grunn av en fuge som gikk til he... ville ikke bli dekket.
En kan med en slik forsikring velge beløpet som skal erstattes selv. Noen har kanskje fisk for en tusenlapp, andre for hundretusener.

Når det gjelder borettslag, må en nok i de aller fleste tilfeller påberegne å betale egenandelen borettslaget har, om ett eller flere kar skulle briste. En slik egenandel kan variere sterkt, fra 4.000 til 50.000 (det meste jeg har sett).
Vær også oppmerksom på at svært mange borettslag har en klausul i vedtektene, der du som andelseier "er ansvarlig for tilfeldig inntruffet skade".
Dette betyr faktisk i praksis at du er ansvarlig for alt som skjer innenfor boenheten din, enten det er vannskade, innbrudd eller hærverk.
De fleste borettslag fører en annen politikk enn dette, men om denne klausulen er tatt med, kan en stå der med skjegget dønn spekka med postkasser.

Snakk med styret i borettslaget, hør hvilke rettningslinjer de fører, og forhør deg om egenandel på byggningsforsikringen.
Få det helst skriftig fortalt hva du må dekke om uhellet er ute. Da har du ditt på det tørre, selv om det skulle bli vått
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap