bunn skifte takknemlig for svar

jeg har lyst til å bytte fra rund elve grus til sand(er det helt nødvendig med sand snegler liker ikke snegler) og lurer på hva jeg gjør med fisken i mellom tiden går det bra om de er i bokser så lenge mens pumpa går i ei bøtte så lenge er det gunstig å skifte alt vannet (110 l) sette i pumpa att å så putte oppi fosken har ikke mulighet til å lagre vann kanskje 30 l. meget takknemlig for svar
Hei,

Det går fint å gjøre det som du sier, Gjorde det selv for en stund siden.

Bare sett de i bokser e.l. og la pumpa gå i boksen. Sett i varmekolben også tilfelle det tar litt tid med byttet.
Skal du ha sand så bør du ha sandsnegler, slik at det ikke dannes gasslommer nede i sanda. Disse sneglene er ingen plage, men hjelper heller til med å bryte ned stoffer i bunnlaget.
Eller varmekabler under sanda. Da slipper du snegler.
Jeg byttet fra engelsk elvegrus til svart sand. Jeg tok ut røtter, planter, steiner ol i karet og ca 50 % vann, deretter tok jeg ut grusen, skylte den nye grusen og hadde den oppi, og all fisk var i karet, under hele prosessen. Gikk så bra som det kunne gå. Mistet ikke en eneste fisk.

De som jobber på Dahls sa jeg kunne gjøre det slik, og det er også trolig den letteste måten å gjøre det på. Trenger ikke sortere ut fisker i forskjellige bokser osv.

Man har bakteriekultur i grusen også, så hvis man tømmer karet for vann og i tillegg erstatter grusen med ny, vil du begynne helt ved oppstarten av et kar, selv om filtrene har bakterier, blir det litt som musa som tissa i havet......
Mats Hansen
Eller varmekabler under sanda. Da slipper du snegler. :)


Jeg ville heller gått for sandsnegler, er mye enklere og billigere. De er ikke til stort bry, og du vil nesten ikke se de etterhvert som det kommer masse næring og mat i sanden, da vil de bare komme opp om natten.
okay blir ikke fisken veldig stresset om jeg driver å skifter sand med oppi da? og hva er faren med gass lommer egentlig?
Jeg anbefaler ikke å ha fisken i karet når en bytter bunnlag. Det er ganske mye som virvler når en driver med slikt

Sett fiskene i en stor bøtte med pumpa igang, der kan de være leeeeenge
Husk å dekk til bøtta, fisk kan fort finne på å ta seg en tur på gulvet om ikke :p
30L vinbøtter er svært ideelle, siden de rommer mye, kommer med lokk, og er fullstendig giftfrie.

Ang gasslommer, er dette en myte som ikke er mye annet enn en myte. Gass vil dannes der det blir for lite sirkulasjon av vann, og disse vil fra tid til annen løsne fra bunnlaget og stige til overflaten på noen brøkdeler av ett sekund. De gjør liten til ingen skade på denne ferden Står du over karet, er det mer du som reagerer på lukta, enn livet i karet

For meg er hovedgrunnen til å ha sirkulasjon i bunnlaget med hjelp av enten varmekabler eller snegler, at bunnlaget ikke blir så kompakt. Dette er en stor fordel for plantene, som ellers kan mistrives en del i så tett bunnlag som sand.
I tilleg vil vannpassasjen i bunnlaget bidra til økt biologisk nedbryting.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap