Hvilke lyder hører fisk ?

Jeg skal sette opp et par akvarier i et kjellerrom.
I dette rommet har det vært en del insekter og edderkopper, så i sommer kjøpte jeg en "Skadedyrjager" fra Nytt og Nyttig som sender ut ultralyd. Denne har faktisk virket, rommet er insektsfritt, men nå slo tanken meg: Vil fisk i et rom med en slik bli plaget av lyden ?
Andre lyder jeg lurer på om er plagsomme for fisk er "skranglelyden" fra pumper (har et par "Elite 15" som skrangler litt) og duringen fra en luftpumpe.
Er det noen som vet hva fisk hører av lyder ?
Jeg vil nok faktisk tro at fisken hører dette, det er jo lydbølger, som går igjennom rommet, og disse hører også helt sikkert fiskene. Det er jo bare og prøve, og du ser nok med en gang om fisken reagerer..
De hører nok en del, lydbølger blir mer merkbare i vann også tror jeg. Mallen min reagerer ihvertfall på en del lyder utfor karet. Men hvilken frekvens de hører til vet jeg ikke :P
Etter en del "googling" på emnet kan jeg oppsummere litt:

Oppfattelse av lyd hos fisk er knyttet til det indre øret med sine otolither (i sacculus, lagena, & utriculus) og underliggende hårceller, mens oppfattelse av vannbevegelse er knyttet til sidelinjeorganet med sine neuromastceller med geleaktiv cupula. Fiskekroppen og vann svinger i takt i en lydstråle, mens otolitten (CaCO3) har en høyere tetthet og vil svinge ute av fase med lyden. Dette gir en relativ bevegelse mellom fisken og otolithen slik at hårcellenes cilier (tråder) vil bli avbøyet. Dette medfører lydoppfattelse. Fisk hører dype lyder og har 3D retningshørsel basert på at hårcellene er ordnet i grupper i det indre øret. Svømmeblære og Weberske knokler (som forbinder svømmeblæren med det indre øret hos karpefisk) øker hørselsevnen.

Med sidelinjen kan fisk ‘høre’ lave frekvenser, helt ned til mindre enn 1 svingning i sekundet (fra f.eks vannstrømmer) og de er mye mer følsomme for lavfrekvente lyder (under ca 150 Hz) enn mennesker.

Med otolithen ("øret") kan fisk høre en god del av de lydene som ligger i det frekvensområdet mennesker kan høre, men de hører ikke høye frekvenser så godt som mennesker (ca. 3.000 - ca. 25.000 Hz), men de kan i tillegg retningsbestemme en lyd samt avgjøre avstanden til kilden.

Det er forskjell mellom fiskearter på hvor god hørsel de har og hvilke frekvensområder de oppfatter. Karpefisker og maller hører for eksempel svært godt og kan høre lyder i et frekvensområde opp til ca 3000 Hz, flyndrefisk er omtrent døve for lyder over 250 Hz, laks for lyder over 500-600 Hz, og torsk for lyder over 500 Hz, men noen få arter sildefisker er dokumentert til å høre ultralyd (helt opp til 180.000 Hz) og reagerer på signalene fra ekkolodd.

Så, jeg antar at svaret på mitt eget spørsmål blir at "Skaderdyrjageren" (ultralyd) får bli.

Men siden fisk vil sanse den lavfrekvente skramlingen fra pumper, lyden av luftpumpen og luftbobler, duringen fra lysrørarmaturer etc. er nok disse lydkildene til større "plage" for fiskene.
Hvordan dette påvirker fiskene og deres adferd er fortsatt ubesvart,
ja jeg har lurt mye på hva de egentlig hører, og eksperimentert litt. etter å ha prøvd ut litt forskjellig har jeg funnet ut at de reagerer svært lite på høy musikk og dunking i vegger, gulv osv. Men når jeg lar en tommestokk klappe igjen, blir fiskene veldig nervøse, begynner å flakke med finnene og samler seg i en bitte liten flokk. fortsetter jeg, svømmer absolutt alle og gjemmer seg. det er jo en hard intens lyd, men vi reagerer jo ikke så på denne lyden. fiskene derimot ser ut til å oppfatte noe jeg ikke kan høre så godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristoffer Karlsen
Reklame for plussmedlemskap