Gastropex

Noen som har erfaring med Gastropex?
Noen som har sjekket om planter og fisk overlever etter og ha brukt det?
Kan jeg evt ha vanlige eplesnegler oppi akvariet etter og ha brukt Gastropex?
Jeg testet det, og så at sneglene bare falt i svime. Derfor ga jeg flaska videre til SoVe, og anbefalte det kun som plantebad, ikke oppi karet.
Hun klarte å knerte pestsneglene ved å overdosere en del, men da tror jeg karet var uten fisk. Dette er gift, så jeg vil ikke anbefale å overdosere dette i et kar med vesen som man vil holde i live... Etter det jeg hørte, så tok Eplesneglene kvelden etter å ha havnet i karet...

Man bør sikkert filtrere noen døgn gjennom kull, hvis man skal ha snegler i etter denne kuren....
Og hvordan filtrerer man gjennom kull?
Man putter kullsvamp eller en nylonstrømpe med aktivt kullpellets inni toppen av pumpa... Dette må gjøres etterpå, ikke under behandlingen.
Anbefales også å bruke etter medisinering.
Ok, kanskje jeg får teste ut dette da.
finnes det ikke også noen kullfilter, som jeg kan putte opp i min Juwel pumpe?
Og så lar jeg det stå noen uker uten fisk, da burde det kanskje gå bra?
Joda.. Men husk at har du brukt kullfilteret en gang og tatt det ut igjen, så er det søppel... Kan ikke puttes inn igjen og brukes på nytt...
Men kanskje greit og bruke det og medisin for å bort sneglene som finnes oppi der før jeg putter fisk inn da
Er jo i innkjørings perioden med det karet, så da er det jo like greit og få bort de JÆ*** sneglene før jeg setter fisken oppi
Kanskje jeg skal vuderer og heller kjøpe inn noen Botia?
Men går Botia sammen med molly, guppy og platy?
Har ikke du kjøpt kloreke av Ken, du da? Det er jo det beste mor snegler...
En hann er nokk til å rydde ett kar...
Fiskene tåler det, til og med Guppyyngel. Eplesneglene tåler det ikke. Har hatt det i 10 literen og i 22 literen. Har ikke sett en pestsnegle etterpå så jeg er kjempefornøyd. Prøvde å omgjøre 10 literen til sneglekar etter slamsuging og vannbytte. Det gikk ikke men har heller ikke skikkelig filtrering i det karet. Har nå skurt hele karet og grusen men tør ikke putte snegler oppi igjen. Bruker nå Gastropex til å sette planter i over natten før de skal i karet.

Og ja! Botia går godt sammen med Guppy, Molly og Platy. Har hatt det i 70 literen og de har holdt den sneglefri. For øyeblikket er det 10 cm vann i 70 literen pga avvikling og store mengder pestsnegler så de er nok der likevel men Botiaen tat de som går på glasset.
Nope har ikke fått noen kloreker desverre(
Har du noen Aggi?
Tror svarene kom litt oppå hverandre nå. Så du svaret mitt på forrige side Richard?
Jeg har kun en hunn. Tror hun har sluppet yngel, men er ikke sikker ennå, for de går sammen med andre reker.... Det var ikke særlig sjakktrekk ;P
Nå ser jeg ikke hva som er hva... Tar kanskje en stund før klørene dukker opp...
Kan derfor ikke love noen bort ... Har allerede lovet andre at de skal få, hvis de dukker opp...
SoVe
Fiskene tåler det, til og med Guppyyngel. Eplesneglene tåler det ikke. Har hatt det i 10 literen og i 22 literen. Har ikke sett en pestsnegle etterpå så jeg er kjempefornøyd. Prøvde å omgjøre 10 literen til sneglekar etter slamsuging og vannbytte. Det gikk ikke men har heller ikke skikkelig filtrering i det karet. Har nå skurt hele karet og grusen men tør ikke putte snegler oppi igjen. Bruker nå Gastropex til å sette planter i over natten før de skal i karet. Og ja! Botia går godt sammen med Guppy, Molly og Platy. Har hatt det i 70 literen og de har holdt den sneglefri. For øyeblikket er det 10 cm vann i 70 literen pga avvikling og store mengder pestsnegler så de er nok der likevel men Botiaen tat de som går på glasset.

Mulig det enkleste da er og kjøpe inn noen botia.
Noen gode svar på hvor mange jeg bør ha av de?
Søkte litt rundt på praktbotia nå, der fant jeg ut at mange guppyer hadde blitt mat for disse fiskene.
Stemmer dette?
Det gjør det sikkert.. Mine dvergbotia tok mye mer yngel enn klorekene gjorde... Klorekene tok først snegler, og da det ble tomt for snegl så begynte de på yngel...
Derfor kan det være en fordel å ha kloreka midlertidig, eller ha mulighet til å flytte den når jobben er gjort... Kloreker krever dessuten mye mindre plass enn praktbotia
Problemet er jo å få tak i kloreke!
(
Er jo ingen som har det nesten, og ingen som vil selge meg det....hmfr
Det skal ikke være enkelt
Akkurat på det planet er jeg altså ikke vanskelig med vilje...
Er jo litt teit å selge deg noe jeg tror er kloreker og så viser det seg å være neocardina sp ... De tar iallefall ikke snegler ;P
Prøv i en zoo-butikk. De som ikke har, kan kanskje bestille inn?
Richard Thinghaugen
Kanskje jeg skal vuderer og heller kjøpe inn noen Botia? Men går Botia sammen med molly, guppy og platy?

Ja, de skulle gå fint sammen, de. Ser du nevner ovenfor at botiaer kan ta yngel av guppy. Vel, det gjør guppyene selv også Omtrent alle fisk spiser små yngel som passer inn i munnen deres. Yngelen blir spist av sin egen mor også, om hun får tak i dem og er sulten

Det finnes mange arter botiaer, ville bare minne om det Mange foreslår automatisk praktbotia som sneglespisere, men det finnes andre og enda finere arter etter min mening, og som ikke blir så store

Et forslag er Pakistanbotia.

Jeg tror det er bedre å bruke sneglespisende botiaer, enn å ty til gift. Giften er en kortvarig kur, og det er store sjanser for at sneglene vil dukke opp igjen senere. Overlever en eller to giften, så har du det raskt gående igjen. Og man kan ikke drive og forgifte karet hele tiden heller.

Noen botiaer, fem-seks Pakistanbotiaer f.eks, vil holde sneglebestanden under kontroll permanent. Hvor stort akvarium er det snakk om her? Jeg foreslo fem-seks av disse, men er karet veldig stort, kan du sikkert ha flere.
Skal vel ikke akkurat skryte på meg ett veldig stort kar enda, er ganske så nybegynner.
Men holder nå på og sette opp en 160 liter.
Hvor mange botiaer kan jeg putte inn der?
vet altså at jeg kan putte inn mange, men hvor mange kan jeg ha der?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap