Mange kontakter og skjøteledninger..pluss et spørsmål om lim

Jeg går her og planlegger en reol. I denne reolen på 9 kar blir det en god del utstyr. 9 innvendige pumper eheim 2010 f.eks. Pluss lys osv.

Det jeg lurer på er hva gjør dere med alle kontakter? Blir jo mange skøteledninger dette. Har toppen 4 kontakter i veggen.. Er det farlig med mange skjøteledninger? Vil jo feste dem over gulvhøyde. Tenkte på slike med av/på bryter med 6 stk hull i, jorda.

Jeg er ikke elektrikker i tilfelle noen ikke skjønte det! Kan ikke navnene på disse duppedingsene. Har respekt og lite peiling på slike ting.

jeg har også kjøpt med et aqualine prestige armatur. Der var det en list som skulle limest på akvariet. Lim fulgte med og det står: herding (/v 20c) 3-4 mm/døgn. Betyr det at det er tørt og klar til bruk etter ett døgn?

Nok dumme spørsmål fra meg.
Jeg bruker (etter tips fra Mona - takk for det, forresten) en grenfordeler (eller skjøteledning, eller hva du vil kalle det), som har plass til 10 kontakter. Denne får du tak i på Clas Ohlson, men koster litt. Når det gjelder lys, eller de alle koblet til samme grenfordeler, som igjen er koblet til en tidsbryter, slik at alle lysene blir slått av og på av denne ene bryteren.

Man kan ikke koble grenfordelere i grenfordelere. Såvidt jeg vet, er det ikke heldig med så mange grenfordelere som er i bruk i huset mitt, men jeg har ikke så mye valg, hvis jeg skal ha alle i gang. Dessuten går alle stikkontaktene mine på samme sikringskurs, noe som gjør at sikringen ryker hvis jeg støvsuger! Strømforbruket på denne kursen er altså helt på bristepunktet. Vel, det er ihvertfall nok en unnskyldning for ikke å gjøre husarbeid... Jeg må slå av akvarieutstyr for å få støvsugd huset mitt!
Det er to ting som spiller en rolle: kvaliteten på forgreneren, og den totale belastningen fra alle apparater som er koblet til.
I akvariesammenheng, dreier det seg jo ofte om ørten duppeditter som trekker noen skarve watt hver.
Kan med hånden på hjerte si at jeg ikke er redd selv, på tross av at jeg har totalt over 50 apparater av ymsle slag koblet til i stua... Greit nok har jeg to 10amp kurser, men det er ikke i nærheten av å sprenge sikringer av den grunn

Selv har jeg satt opp utenpåliggende veggpunkter koblet rundt omkring. Disse er koblet til ett vanlig støpsel, som deretter er puttet i det elektrikkeren har satt opp.
På den måte, sitter alle kontakter som de skal - uten å være en del av det fastmonterte elektriske annlegget en ikke skal røre.
Koster en del når en har satt opp 25 doble stikk ekstra, men jeg hater kabelkaos

Skal sies at bak racken, der er det en kabelgate med 8*doble stikk, slik at også kablingen er godt gjemt der.

Om du setter opp en forgrening med 10 uttak, og kobler til 10 nye forgrenere med hver 10 uttak, får du totalt 100 uttak.
Belaster du hvert av disse med 5W, er du oppe i ca 23% av hva nettet i veggen tåler av belastning (10amp). Bare for å illustrere at det er ikke så ille som mange skal ha det til.
Belaster du derimot alle 10 uttakene i forgreneren med 500W hver, da sier det pop i skapet, og så er det mørkt
Puh da går det vel bra. Vet at det er 16 ampere på nesten alle uttak her, 20 på komfyruttak.

Vi har ikke clas olson her , men de har masse fint på Biltema tror jeg hehe.

Takk for hjelpen!
Jeg er ikke så bekymret over belastningen, for jeg har jo ikke så kollosalt med kar... Det som bekymrer meg er koblingene ved en evt. lekkasje.
Det har jeg løst ved å sette koblingene i en plastboks.
Flott da er det elektriske unna gjort...

MEN er det noen som vet om dette med herdinga av limet?
Det står: herding (/v 20c) 3-4 mm/døgn. Betyr det at det er tørt og klar til bruk etter ett døgn?
Det betyr at det tørker 3-4mm per døgn ved 20 graders temp.
Har du lagt et tjukkere lag enn 3-4 mm, så tar det lengre tid...
Et tips til de som er redde for fuktige forgrenere; Lag en drypp-løkke på kablene (slik at kabelen stikker nedenfor forgreneren, og så opp igjen til stikket) så unngår man dårlig nattesøvn. De dråpene som eventuelt kommer, vil dryppe ned på gulvet, og ikke rett i forgreneren...

Edit: Ved lekkasje så var jo plastboksen en genial løsning.
Ja, man bør nok ha en dryppløkke i tillegg til plastboksen
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap