Albino-Pansermalle yngel, dilemma...

Hei! Jeg har nylig flyttet hjemmefra, og etter jeg fikk flyttet innbyggerne over i mitt nye akvarium, så har det andre karet mitt stått tomt..trodde jeg i hvertfall!

Det viste seg at mine kjære albino-pansermaller hadde an liten avskjedsgave til resten av familien min; De hadde lagt egg.
Når jeg fikk sett i karet selv, så jeg minst 5 yngel som har klart seg, de er ca 1cm i størrelse (+- 2mm)
Karet er ganske fullt av alger, til tross for kraftig beplantning. Er det algene som har reddet yngelen?

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å fòre dem opp? Jeg kan vel ikke ta dem med på en 2-timers biltur når de ennå er så små? Har snappet opp en eller annen plass at de er veldig sensitive til endringer i PH, KH, temperatur osv når de er så små...

Jeg har kjøpt artemia, og satt i gang klekking, så jeg får foret dem et par ganger i morgen før jeg drar hjem igjen... En boks med mikroskopisk flakfor ble også kjøpt inn i all hast...men jeg er skeptisk til å fore med dette.
Vil de kunne leve på alle algene som har dekt karet mitt?

Så nå må jeg overlate de stakkars små yngelene til resten av familien min, som desverre er grønn på dette feltet...

Er det noen som har noen gode forslag til hva jeg skal gjøre? Jeg håper jo disse skal få vokse seg litt store, så jeg kan frakte de til sitt nye hjem...
Når de er så "store" kan de spise vanlig cory-tabletter som knuses litt, oppdrettsfor, eller flakfor, så dette klarer kanskje familien din å hive oppi en gang i døgnet? Er snakk om en kvart tablett eller noe slikt :0) Husk at de må ha proteinrikt for, ikke algetabletter og algebasert for :0)
Ok, takk for tips (var ikke klar over at de skal ha proteinrik mat )
Det som bekymrer meg mest, er om de klarer å holde karet rent...
Jeg håper på det beste i allefall.

Forresten, de spiser artemia, ikkesant? Eller har jeg gått på en smell?...

Edit; Det var forresten ekstremt kult å få yngel fra albinoene, det er første gangen jeg har opplevd det. Så synd de hadde så sykt dårlig timing da...hehe
De elsker artemia! Hva mener du med å holde karet rent? Familien din, eller coryene? Coryer spiser IKKE alger dersom det er det du tenker på :0)
Gøy med albino yngel, ikke lett å få de frem da eggene mugner veldig fort.
Inaktiv bruker
Du kan mate dem med harkokte eggeplommer og myglarver og yngelmat da. jeg har lest en del om de. det hadde vært kjekt om mine 4 hadde fått noentøfft assa.
Eggeplommer i et kar?! Det vil vel forurense noe inn i hampen? Eggeplommer løser seg jo bare opp. Du må huske at yngler ikke takler dårlig vannverdier så det ville jeg aldri i verden ha foret med.
Gry
De elsker artemia! Hva mener du med å holde karet rent? Familien din, eller coryene? Coryer spiser IKKE alger dersom det er det du tenker på :0) Gøy med albino yngel, ikke lett å få de frem da eggene mugner veldig fort.


Hehe, jeg tenkte på familien jeg Hvis det blir for mye forurensning i vannet, så mister de jo bartene sine, og i verste fall dør. Det skal vel gjerne byttes vann et par ganger i uka, og vannet man fyller på må holde tilnærmet lik temperatur som vannet i karet vil jeg tro... Vil de klare seg uten vannskifte et par uker tror du?... Jeg kan jo ta et vannbytte i morgen, og deretter om 2 uker når jeg kommer tilbake igjen.
st3ff3n
[QUOTE=Gry]De elsker artemia! Hva mener du med å holde karet rent? Familien din, eller coryene? Coryer spiser IKKE alger dersom det er det du tenker på :0) Gøy med albino yngel, ikke lett å få de frem da eggene mugner veldig fort.


Hehe, jeg tenkte på familien jeg Hvis det blir for mye forurensning i vannet, så mister de jo bartene sine, og i verste fall dør. Det skal vel gjerne byttes vann et par ganger i uka, og vannet man fyller på må holde tilnærmet lik temperatur som vannet i karet vil jeg tro... Vil de klare seg uten vannskifte et par uker tror du?... Jeg kan jo ta et vannbytte i morgen, og deretter om 2 uker når jeg kommer tilbake igjen. Dette er no et etablert innkjørt kar, ikke sant? Dersom du har god filtrering, og familien er flinke til å ikke overfore vil disse klare seg fint uten vannbytter i løpet av de to ukene du er borte. Det er om du får uhyggelig dårlige vannverdier det er noe fare for barter, så jeg tror du kan ta det helt med ro. Nå vil de også tåle noe variasjon i temperatur, men jeg ville selvfølgelig ikke pøst på med iskaldt vann altså.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap