Noen spørsmål om Echinodorus bleheri (Vanlig sverdplante) og Vallisneria nana
Hei!
Mine Vallisneria nana har spredt seg veldig, de er snart over hele Galaxyrasbora-akvariet mitt! Hvis jeg skal ta avleggere, er det bare å klipe de fra hverandre da og plante de i et annet akvarie? Egentlig en veldig fasinerende plante, for den sprer seg jo bortover
Også den ene Sverdplanten min har fått en liten Sverplante på tuppen av en stilk, eller den har hatt det lenge nå. For den på tuppen av stilken har egene røtter og alt nå. Er det bare å klipe den av også også plante den nedi sanda?
Og vil det vokse ut en ny baby-Sverdplante på stilken når jeg fjerner den som er der?
Jeg er ikke så superflink til å forklare, men håper noen forstår :P
Takker for svar
Hilsen Malin
Mine Vallisneria nana har spredt seg veldig, de er snart over hele Galaxyrasbora-akvariet mitt! Hvis jeg skal ta avleggere, er det bare å klipe de fra hverandre da og plante de i et annet akvarie? Egentlig en veldig fasinerende plante, for den sprer seg jo bortover
Også den ene Sverdplanten min har fått en liten Sverplante på tuppen av en stilk, eller den har hatt det lenge nå. For den på tuppen av stilken har egene røtter og alt nå. Er det bare å klipe den av også også plante den nedi sanda?
Og vil det vokse ut en ny baby-Sverdplante på stilken når jeg fjerner den som er der?
Jeg er ikke så superflink til å forklare, men håper noen forstår :P
Takker for svar
Hilsen Malin
Postet 22.09.07 kl 20:54
Malin.POgså den ene Sverdplanten min har fått en liten Sverplante på tuppen av en stilk, eller den har hatt det lenge nå. For den på tuppen av stilken har egene røtter og alt nå. Er det bare å klipe den av også også plante den nedi sanda? Og vil det vokse ut en ny baby-Sverdplante på stilken når jeg fjerner den som er der? Hilsen Malin
Ja, du kan klippe den av så lenge det er røtter på avleggeren
Vallisneria har jeg lite peiling på, men det er en løkplante, er det ikke? Hvis løkplanter lager små separate løker, så regner jeg med at du kan flytte disse til et annet kar
Postet 22.09.07 kl 21:29
Postet 22.09.07 kl 21:31
Postet 22.09.07 kl 21:34
Vallisneria nana setter sideskudd. Dvs. de sender en utløper sideveis somregel nedi sanden. Denne kan klippes av og planten kan da flyttes. Ville ha ventet til sideskuddet er en 4-5 cm før jeg gjør det. Evt. om det er flere planter i rekken bør det største være omlag 5 cm. Selv om det kommer blader opp av sanden har den ikke egne røtter med en gang.
Når det gjelder bleheri så sender den som su nevner en stilk uten blad hvor nye skudd danner seg. Veldig ofte får du en lang stilk med flere avleggere på(5+). Om du venter litt vil kanskje stilken vokse noen cm. videre fra babyplanten og ett nytt skudd dukker opp. Vet ikke hvor stor babyplanten din er, det kan hende du får bare en da. Klipper du den av er min erfaring at det ikke kommer flere fra samme stilk. Bilde?
mvh Anders
Når det gjelder bleheri så sender den som su nevner en stilk uten blad hvor nye skudd danner seg. Veldig ofte får du en lang stilk med flere avleggere på(5+). Om du venter litt vil kanskje stilken vokse noen cm. videre fra babyplanten og ett nytt skudd dukker opp. Vet ikke hvor stor babyplanten din er, det kan hende du får bare en da. Klipper du den av er min erfaring at det ikke kommer flere fra samme stilk. Bilde?
mvh Anders
Postet 22.09.07 kl 22:07
Postet 22.09.07 kl 22:32
Endret: 22.09.07 kl 22:33
Postet 22.09.07 kl 23:00
Postet 22.09.07 kl 23:06
Postet 22.09.07 kl 23:11
Postet 22.09.07 kl 23:14
Postet 23.09.07 kl 13:04