Noen spørsmål om Echinodorus bleheri (Vanlig sverdplante) og Vallisneria nana

Hei!

Mine Vallisneria nana har spredt seg veldig, de er snart over hele Galaxyrasbora-akvariet mitt! Hvis jeg skal ta avleggere, er det bare å klipe de fra hverandre da og plante de i et annet akvarie? Egentlig en veldig fasinerende plante, for den sprer seg jo bortover

Også den ene Sverdplanten min har fått en liten Sverplante på tuppen av en stilk, eller den har hatt det lenge nå. For den på tuppen av stilken har egene røtter og alt nå. Er det bare å klipe den av også også plante den nedi sanda?
Og vil det vokse ut en ny baby-Sverdplante på stilken når jeg fjerner den som er der?

Jeg er ikke så superflink til å forklare, men håper noen forstår :P

Takker for svar

Hilsen Malin
Malin.P
Også den ene Sverdplanten min har fått en liten Sverplante på tuppen av en stilk, eller den har hatt det lenge nå. For den på tuppen av stilken har egene røtter og alt nå. Er det bare å klipe den av også også plante den nedi sanda? Og vil det vokse ut en ny baby-Sverdplante på stilken når jeg fjerner den som er der? Hilsen Malin

Ja, du kan klippe den av så lenge det er røtter på avleggeren

Vallisneria har jeg lite peiling på, men det er en løkplante, er det ikke? Hvis løkplanter lager små separate løker, så regner jeg med at du kan flytte disse til et annet kar
De der Vallisneria nana, tror jeg alle plantene står fast i hverandre, under sanda. Gjør de det?
Noen bilder av Vallisneria nana
Vallisneria nana setter sideskudd. Dvs. de sender en utløper sideveis somregel nedi sanden. Denne kan klippes av og planten kan da flyttes. Ville ha ventet til sideskuddet er en 4-5 cm før jeg gjør det. Evt. om det er flere planter i rekken bør det største være omlag 5 cm. Selv om det kommer blader opp av sanden har den ikke egne røtter med en gang.
Når det gjelder bleheri så sender den som su nevner en stilk uten blad hvor nye skudd danner seg. Veldig ofte får du en lang stilk med flere avleggere på(5+). Om du venter litt vil kanskje stilken vokse noen cm. videre fra babyplanten og ett nytt skudd dukker opp. Vet ikke hvor stor babyplanten din er, det kan hende du får bare en da. Klipper du den av er min erfaring at det ikke kommer flere fra samme stilk. Bilde?

mvh Anders
Her er et dårlig bilde. Vanskelig å ta bilde av Sverdplanten-babyen for en annen Sverdplante har bladene foran :P

Den store ringen, er rundt hele babyplanten. Og den lille er rundt røttene
hmmm....tja, så kanskje ikke så mye. Men for å gjøre det enkelt: se etter om stilken fortsetter videre etter babyplanten.(ser ut som en rot, men er grønnere og vokser mer bortover/oppover). Hvis du ikke finner noen kommer det sikkert ikke flere avleggere. Da kan du evt.klippe av babyen.
Kan ikke se at stilken fortsetter vidre fra babyplanten :-/

Men babyplanten er egentlig veldig stor. Og den har jo røtter stikkende ut. Er det ikke bare å klippe den av nå da?
Jepp...da er det bare å klippe den av. Fjern også resten av stilken fra morplanten.
Hva mener du med at jeg skal fjerne resten av stilken?
Fjerne bare fra resten som står på babyplanten etter at jeg har klipt den av? Eller fjerne hele stilken på den store planten?
Fjern på begge ja, den råtner bare likevel.

mvh A
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap