Reker og krabber fra sjøen i en stamp på verandaen - går det?

kanjeg ha en balje med karbber, reker ++ fra havet ute på verandan?

Og hordan mat skal jeg gi dem?

og hva trenger jeg av utstyr?


Takker for alle svar
Vi er nå på god tur inn i ei årstid der dette ikke vil fungere til annet enn å fryse ihjel de små skalldyrene.
På våren\ høsten fungerer det best.

Hva en trenger av utstyr, er selvsagt varierende, etter hvor mye nytt sjøvann du bruker ukentlig, og hvor stor belastninen på balja er.
Er det stor belastning, ville jeg nok vurdert en skummer til å rense ut proteinstoffer (avfall), og kanskje ett partikkelfilter.
Jeg vurderer sterkt å ha et prosjekt med sjødyr å krabber fra det store blå, Lurte på det samme ..... ;D
Selv om de dyrene som man kan fange i sjøen selv ikke koster stort å få i hus, fortjener de like mye omtanke og påpass som sine mer kostbare slektninger fra akvariebutikken.

Det er fullt mulig å ha reker og krabber fra sjøen i "en stamp" (akvarium) på verandaen, også om vinteren. Jeg har selv hatt akvarium på terrassen i en blokkleilighet på Østlandet gjennom to vintre.

Men, som med andre dyr bør man på forhånd sette seg litt inn i hva det krever, og sørge for å så godt det lar seg gjøre oppfylle de behovene dyrene har for å trives best mulig.

Det behøver ikke koste allverden, hverken i tid eller utstyr, men krever vel så mye planlegging og kunnskap som hold av andre dyr.

Mitt tips er å forsøke å lese det som finnes om emnet rundt om på nettet som en begynnelse, både om hvilke dyr som egner seg, og om hvilket utstyr som er nødvendig. Spør gjerne, jeg har drevet med kaldt saltvann en del år og kan forsøke å svare etter beste evne.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap