Kan noen fortelle meg hva dette er?

Kan noen fortelle meg hva dette er? Jeg var i dyrebutikken og kjøpte to fisker, men det var ti minutter til de stengte så jeg fikk ikke spurt så mye. Jeg spurte hva han anbefalte, så sa han at jeg burde ta en slik, og en til som jeg ikke har bilde av enda. men det ligner kanskje på en malle av no slag? Jeg har null peiling på fisk, og håper at jeg kan få litt hjelp fra dere her inne. Jeg har de i en liten bolle, uten noe pumpe.. er det fy-fy?
det er en albinopansermalle.

Bolle, det er fy fy her inne ja
Det der er vel en pansermalle av noe slag, og de har ikke noe i en bolle å gjøre. Strengt tatt er det vel ingen fisk som har noe i en bolle å gjøre, og i hvertfall ikke i en _liten_ bolle.
Se på denne linken:
Albino pansermalle
Her står det også noen grunnleggende behov den har, som temperatur osv.
Du skulle vel ha sjekket dette før du kjøpte. Har du ikke et akvarium å ha den i?
Det er en albino corydoras, sannsynligvis corydoras aeneus. Corydoras vil helst ha en stim å holde sammen med, så den bør ikke leve alene.

Så noen dårlige nyheter:
Ja, det er fyfy å ha den i bolle uten filtrering. Det er fyfy å ha en hvilken som helst fisk i bolle uten filtrering. Ser jeg halen til en pleco i bakgrunnen på ett av bildene? I så fall har du en fisk som krever veldig, veldig mye større plass enn den får i en bolle. Det er forresten ikke mange fisker som passer i en bolle. De fleste krever større plass enn som så.
Tusen takk for svar! Jeg har et akvarium, men jeg tror det var noe galt med det.. Men jeg skal ta og finne ut av det i morgen. Får man kjøpt sand til akvarier i dyrebutikken? Foresten, ser noen hva dette er? veldig dårlig bilde, men jeg håper noen ser det.. Han mannen i dyrebutikken sa at disse to fiskene var nattfisker, og at de passet godt sammen. Noen som kan fortelle litt om det?
Jeg ser seriøst ikke fisken på det bildet. :p

Sand på dyrebutikker er ikke veldig vanlig, men grus/elvegrus finner du overalt. Sand finnes billigst i naturen eller på Biltema.
Ligner den på Denne?
Kanskje du kan levere tilbake fiskene og startet på nytt? Det tar noen uker før du kan ha fiskene i et nylig oppsatt akvarium.
fisken ligger rett under den store steinen til venstre:p Men går det an å bruke vanlig sand? Eller må det være små steiner?
Jeg skimter noe ancistruslignende på bildet, men bildet er for utydelig til å kunne identifisere den skikkelig.
Shiramor
Ligner den på [URLBLOCK1] Kanskje du kan levere tilbake fiskene og startet på nytt? Det tar noen uker før du kan ha fiskene i et nylig oppsatt akvarium.

nja.. den var bitte litt lik, men den har ikke så stor finne på ryggen.. og så ligger den bare i ro hele tiden.
De vanligste sugemallene i butikkene er vanlig pleco, ancistrus og gibbiceps.
Jeg antar at dette er fisken jeg så halen på i det første innlegget ditt? Min første tanke var vanlig pleco. Men det er umulig å si ut fra bildene du har lagt ut.

Alle disse tre fiskene jeg har nevnt over er nattaktive, ja. Men det er uansett ikke rart om den ligger i ro. En bolle er altfor liten plass for alle disse. Og uten filtrering er sannsynligvis vannkvaliteten fryktelig for dem nå. Disse sugemallene produserer masse avfall, og det forgifter vannet når det ikke er filter og plassen er for liten.
Carrera
Hva med denne da? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345

hm.. jeg vet ikke helt egentlig! det er ikke så enkelt å se han der han ligger.. men faktisk ikke så ulik. her er to bilder til, ikke så mye bedre, men litt
Ut fra de to siste bildene, vil jeg si vanlig pleco.
Dyrehagen
De vanligste sugemallene i butikkene er [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3]. Jeg antar at dette er fisken jeg så halen på i det første innlegget ditt? Min første tanke var vanlig pleco. Men det er umulig å si ut fra bildene du har lagt ut. Alle disse tre fiskene jeg har nevnt over er nattaktive, ja. Men det er uansett ikke rart om den ligger i ro. En bolle er altfor liten plass for alle disse. Og uten filtrering er sannsynligvis vannkvaliteten fryktelig for dem nå. Disse sugemallene produserer masse avfall, og det forgifter vannet når det ikke er filter og plassen er for liten.

Ok. det var halen du så ja.. Jeg skal få ordnet med akvarie så fort som mulig. Men kan jeg bruke vanlig sand, eller må det være steiner?
Dyrehagen
Ut fra de to siste bildene, vil jeg si vanlig pleco.

ok. Men det står at den kan bli ca 50cm? Denne er bare 5cm, den..
Jeanett89
[QUOTE=Dyrehagen]Ut fra de to siste bildene, vil jeg si vanlig pleco.

ok. Men det står at den kan bli ca 50cm? Denne er bare 5cm, den..

Alle er barn en gang vet du
Har du lest denne artikkelen om Oppstart av akvarium?
Det er synd for både deg og fiskene å starte i feil ende. Gleden av å ha fisk og akvarium blir mye større hvis man unngår de vanligste feilene.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap